Citat:
Ursprungligen postat av RealTek
Jag har cirka 4000 foton liggande, och skulle vilja scanna in alla. Det går i princip inte, anser jag, eftersom det kommer att ta så fruktansvärt lång tid. Finns det någon programvara som gör allt automatiskt, om man bara lägger in fotot på samma plats i scannern, dvs. scannar, beskär och lägger fotona med namnen 1.jpg, 2.jpg, 3.jpg osv i en mapp man angett? Jag har googlat till förbannelse!
Tacksam för svar!
Oj. Jag har stött på namnet vuescan mest under sökningar, verkar vara stabilt. Till min egen (AGFA)scanner har jag AGFAs egen mjukvara som heter snapscan eller nåt sånt dumt som jag inte kommer på nu

den är iaf förvånansvärt kompetent. Jag kan tänka mig att du skulle kunna lägga in ett gäng bilder i scannern och få den att scanna in olika regioner till olika filer varje gång.
Att få varje scanning att generera en ny fil med stigande filnamn skall iaf inte vara nåt problem som jag minns. Det t.om. en liten knapp på scannern som kan konfigureras att betyda t.ex. "nu skall du scanna in allt i scannern och spara det" så slipper man röra mjukvaran.
Om du skall jobba sådär automatiserat så kommer du ju inte att kunna justera för bildernas olika utseende, men det kanske inte är nåt större problem för dig.
Hör av dig via PM om du behöver mjukvaran, jag kan inte komma på att det skulle vara nåt kopieringsskydd på den
peace