2004-02-14, 00:56
Bannlyst
Jag har cirka 4000 foton liggande, och skulle vilja scanna in alla. Det går i princip inte, anser jag, eftersom det kommer att ta så fruktansvärt lång tid. Finns det någon programvara som gör allt automatiskt, om man bara lägger in fotot på samma plats i scannern, dvs. scannar, beskär och lägger fotona med namnen 1.jpg, 2.jpg, 3.jpg osv i en mapp man angett? Jag har googlat till förbannelse!

Tacksam för svar!
Citera
2004-02-14, 01:59
Medlem
M2ks avatar
Scannerprogramvara?

CYPM

/M2k
Citera
2004-02-14, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTek
Jag har cirka 4000 foton liggande, och skulle vilja scanna in alla. Det går i princip inte, anser jag, eftersom det kommer att ta så fruktansvärt lång tid. Finns det någon programvara som gör allt automatiskt, om man bara lägger in fotot på samma plats i scannern, dvs. scannar, beskär och lägger fotona med namnen 1.jpg, 2.jpg, 3.jpg osv i en mapp man angett? Jag har googlat till förbannelse!

Tacksam för svar!

Oj oj! Är det vanliga fotografier du pratar om så tar det tid. Har själv suttit och scannat in dia, ett och ett, och bara det tar en himla tid. Läs mitt inlägg längre ned. Jag förutsätter att det är vanliga foton Du har och i så fall, har du negativen kvar? OM du har det och vill kosta på dig en rejäl scanner så finns det dom scannrar som numera tar upp till 16 bilder per scanning. Filmscanning från negativ blir klart mycket bättre än scanning från ett vanligt kort, men annars så är det kortscanning som gäller, till det räcker det med en vanlig scanner, men vad gör du under semestern? *s*
Citera
2004-02-14, 03:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken
Oj oj! Är det vanliga fotografier du pratar om så tar det tid. Har själv suttit och scannat in dia, ett och ett, och bara det tar en himla tid. Läs mitt inlägg längre ned. Jag förutsätter att det är vanliga foton Du har och i så fall, har du negativen kvar? OM du har det och vill kosta på dig en rejäl scanner så finns det dom scannrar som numera tar upp till 16 bilder per scanning. Filmscanning från negativ blir klart mycket bättre än scanning från ett vanligt kort, men annars så är det kortscanning som gäller, till det räcker det med en vanlig scanner, men vad gör du under semestern? *s*

Jag fick ett tips om ett program som kallas för VueScan, och det verkar fungera utomordenligt bra! Beskär filen, sparar i en fil, mm automatiskt. Tyvärr så är det en hel massa gamla vanliga fotografier om min far tagit i sin ungdom, och negativen verkar ha kommit bort vid någon städning eller nåt sånt för längesen.. så det är nog kortscanning som gäller.
Citera
2004-02-14, 03:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
CYPM

/M2k
Kollar!
Citera
2004-02-14, 11:11
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Kollar!

Posta gärna vad du kommer fram till för att jag sitter i samma sits (bildligt talat ) som du gör.

Om kassan tillåter så satsa på en scanner som har inbyggd "damm- och repborttagning". Det är inget som gör allt jobb men vid den här typen av jobb så spar det en hel del tid.
Citera
2004-02-17, 17:55
Medlem
Citat:

Tacksam för svar!

Oj. Jag har stött på namnet vuescan mest under sökningar, verkar vara stabilt. Till min egen (AGFA)scanner har jag AGFAs egen mjukvara som heter snapscan eller nåt sånt dumt som jag inte kommer på nu den är iaf förvånansvärt kompetent. Jag kan tänka mig att du skulle kunna lägga in ett gäng bilder i scannern och få den att scanna in olika regioner till olika filer varje gång.
Att få varje scanning att generera en ny fil med stigande filnamn skall iaf inte vara nåt problem som jag minns. Det t.om. en liten knapp på scannern som kan konfigureras att betyda t.ex. "nu skall du scanna in allt i scannern och spara det" så slipper man röra mjukvaran.
Om du skall jobba sådär automatiserat så kommer du ju inte att kunna justera för bildernas olika utseende, men det kanske inte är nåt större problem för dig.
Hör av dig via PM om du behöver mjukvaran, jag kan inte komma på att det skulle vara nåt kopieringsskydd på den

peace
Citera
2004-03-09, 10:24
Medlem
Använd batch eller droplet i Photoshop

Prova att skapa en s.k. droplet i Adobe Photoshop. Den fungerar som ett makro men man behöver inte starta Photoshop för att använda sig av det. Det går till så att du gör en s.k batch där du spelar in en rad saker som du vill att din dator ska genomföra. Sen skapar du en droplet och sen är det bara att markera bilderna du ska använda och dra in dem i dropleten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in