Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-14, 20:15
  #49
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hojte
Ni verkar som att google är de ondaste företaget i it-världen men jag har alltid sett google som ett av de bättre och "godare" företagen eftersom dom kör på den linjen att allt ska va fritt på internet och kör med linux inspirerade saker som android och chrome os, jämfört med det mer stängda ms och det ännu mer stängda apple.

Google ftw!

Google är bara selektivt goda och det är just det i kombination med deras makt som gör det hela skrämmande.

Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Det kommer löpande uttalanden om hur Google värderar öppenhet och fri information så fort de får chansen att vädra tungan men nyckeln till deras verksamhet, det vill säga matematiken bakom sökindexeringen, är ändå den mest värdefulla i denna värld. Även det som Google undanhåller som mest. Jag tycker att sådana ageranden förklarar bakgrunden otroligt väl.
Citera
2010-01-15, 13:00
  #50
Medlem
Simson1s avatar
Google's egna spionsystem kan ha varit måltavlan för den kinesiska attacken:
http://blogs.zdnet.com/Foremski/?p=1047
Citera
2010-01-15, 13:02
  #51
Medlem
Det som skrämmer mig mest är att Google sysslar med DNA-forskning.
Citera
2010-01-17, 02:50
  #52
Medlem
Citat:
This reveals that Google collects information about all of its users all of the time and in a format that enables it to easily had it over to any government agency that orders a search warrant. This is an embarrasing revelation.

Det är ju detta man var rädd för...

Den som äger informationen vinner i slutändan. Som det ser ut nu så är det Google som dragit det längsta strået.
Citera
2010-01-17, 11:11
  #53
Medlem
[complex]s avatar
.

skön visningsbild ts ang google så är det och andra sökmotorer som gjort att alla i denna tråden sitter på så mycket kunskap och info. Och GHD. felstavning. Men google hacking database.. Mycket hacking tack vare google. Samtidigt som dom läcker väldigt mycket som du säger. Och inte så mycket att göra. Går att ta bort sidor och sånt genom att kontakta dom. Men visst är dom stora. Empire
Citera
2010-01-17, 12:14
  #54
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Definitivt, använder du Gmail med en annan domän är det garanterat samma "feature". Det är bland annat en av de ögonbrynsresande händelser som gör Google, och alla andra [vem som helst] som utnyttjar dessa features, så otroligt mäktiga. Att lansera DNS-tjänsten kan jag inte se som annat än ett tecken på affärsmodellen "använd oss för att vi är störst och har mest pengar men bakom kulisserna gör vi vad fan vi vill".

Det kommer löpande uttalanden om hur Google värderar öppenhet och fri information så fort de får chansen att vädra tungan men nyckeln till deras verksamhet, det vill säga matematiken bakom sökindexeringen, är ändå den mest värdefulla i denna värld. Även det som Google undanhåller som mest. Jag tycker att sådana ageranden förklarar bakgrunden otroligt väl.

Kalla mig foliehatt men jag tycker att det är för mycket SkyNet och tv-serien V över det hela. Först lanserade man Gmail på rättvis mark och gav i princip bort lagringsutrymme, som konkurrenterna inte kunde mäta sig med, helt gratis. Detta fick användarna att vända sig till Gmail. Sedan dess har det sakta och väldigt diskret dalat åt ett annat håll och nu är vi plötsligt på punkten att användare måste sammankoppla e-mailadressen med ett telefonnummer för att över huvud taget få registrera sig.

Utvecklingen gäller inte bara Gmail utan andra stora tjänster, till exempel YouTube där man infört löjeväckande krav på sina användare och integrerat det hela med Gmail. Jag blir inte förvånad om man inom ett år kommer tvingas ha ett Gmail-konto för att YouTube ska fungera.

Google har lyckats vilseleda sina användare med generösa erbjudanden och på så vis lyckats bli någon sorts hjälte som ska frita oss från Apple's och Microsoft's monopol, tydligen var hela baktanken att skapa ett beroende för att införa ett eget monopol som tidigare aktörer aldrig ens vågat drömma om.

Ärligt talat blir jag skrämd av likartade monopolbeteenden, särskilt när det är för "användarens säkerhet" i stil med storebrorssamhället många Internetanvändare bekämpar på andra plan. Bara en sådan sak att de lyckas distribuera piratkopior av samtliga litterära verk utan att ens upphovsrättslobbyn eller media uppmärksammar det demonstrerar vilken otrolig makt de lyckats skaffa genom att bygga detta globala beroende.

*EDIT* Enligt en källa jag inte vill nämna visas "bara" den lokala delen av mailadressen i Google Docs utan domänen. Det vill säga i ditt (ÅG) fall syns "bara" 'förnamn' och på så vis blir det lite svårare eftersom man aldrig kan vara säker på att 'förnamn' är 'förnamn@efternamn.x' eller 'förnamn@gmail.com'.

Är inte Facebook lite sammankopplat med Gmail/Google med? När man är inloggad kommer det ibland upp rutor "Thank you for using FB" etc när man är inloggad med sitt gmail-konto. Om man då kan sammankoppla mail med identiten känns det som FB<->Google-relationen också kan läcka en del information om man väljer att aktivera funktionen på Facebook.
Citera
2010-01-18, 01:56
  #55
Medlem
Märkte precis att verifiering av nya Gmail-konton med mobil numera krävs även här i Sverige.
Citera
2010-01-18, 13:13
  #56
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypernord
Märkte precis att verifiering av nya Gmail-konton med mobil numera krävs även här i Sverige.
What. ? Skämt eller. Kan ej kolla upp nu och är ej hemma, men det är riktigt lågt av google isånnafall. Om nån vill va anonym, skaffa bara ett kontantkort. Skaffade konto där för länge sen, men det finns bättre email-tjänster. Hushmail osv..
Citera
2010-01-20, 12:43
  #57
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
GoogleSharing is a special kind of anonymizing proxy service, designed for a very specific threat. It ultimately aims to provide a level of anonymity that will prevent google from tracking your searches, movements, and what websites you visit. GoogleSharing is not a full proxy service designed to anonymize all your traffic, but rather something designed exclusively for your communication with Google. Our system is totally transparent, with no special "alternative" websites to visit. Your normal work flow should be exactly the same.

http://www.googlesharing.net/
Citera
2010-01-20, 13:10
  #58
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypernord
Märkte precis att verifiering av nya Gmail-konton med mobil numera krävs även här i Sverige.


Jag prövade att registrera ett nytt gmailkonto och fick uppmaning att verifiera mig med sms eftersom jag inte ville uppge en annan epostadress.

Då gick jag in på registreringssidan igen, och denna gång slapp jag detta.

Det verkar som om de bara kräver verifiering varannan gång eller nåt?

Jag är inte helt nöjd med detta förfarande. Ska man inte kunna regga en epostadress utan att uppge sin telefon är det jävligt illa. Jag vill kopplas ihop med min irl-person så lite som möjligt på nätet. Det har gått bra i alla år fram till nu.
Citera
2010-01-20, 13:34
  #59
Medlem
Googla(^^) lite om .sol filer så ser ni vad Google(övriga siter också för den delen) egentligen sparar om dig. Därför hatar Google Firefox där det finns tillägg som raderar all tänkbar sökbar data varje gång man stänger ner det om man önskar det. Och därför använder jag Firefox.
Citera
2010-01-20, 13:50
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Googla(^^) lite om .sol filer så ser ni vad Google(övriga siter också för den delen) egentligen sparar om dig. Därför hatar Google Firefox där det finns tillägg som raderar all tänkbar sökbar data varje gång man stänger ner det om man önskar det. Och därför använder jag Firefox.

Och för mig som inte vill googla efter dem tilläggen kan väl du vara en buddy och informera om vilka det är? =))
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback