• 1
  • 2
2010-01-08, 12:39
Medlem
klistiers avatar
Jag åkte nyss på en datorkrasch och har beställt en ny dator utan operativsystem.
Jag har windows xp hemma, så jag tänkte att jag installerar det på den nya datorn för att sedan ladda ner windows 7. Går det att installera windows 7 direkt i windows eller måste jag bränna ut något och starta datorn med cdn?

Någon som kan förklara detta och även nämna en bra release av windows 7 uppskattas!
Citera
2010-01-08, 14:30
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Du kan starta installationen från XP, men du måste bränna en skiva, eller köra det från ett USB minne.

Man kan inte uppgradera från XP. Gör du det kommer du att sitta där med en massa skräp från XP på hårddisken, vilket bara tar plats och inte fyller någon vidare funktion i Windows 7.
Citera
2010-01-08, 14:31
Medlem
UrbanJungles avatar
Tror inte det går att installera win7 inuti xp.
Har du ett usb-minne som är några gb stort så kan du kopiera över win7 iso-filen på det och installera från det när du bootar upp. Det är väldigt simpelt. Saxade den här guiden från ett annat forum, jag gjorde likadant och det funkade skitbra.

"Info om Hur man Installerar från USB-Minne:

3) Ladda hem en gratis trail på UltraISO
2) Starta UltraISO som administratör (högerklicka)
3) Bränn till USB-minne på följande sätt:

- Öppna ISO filen av Windows
- Under Bootbar välj SKRIV DISK IMAGE
- Välj din USB sticka under Diskenhet
- Välj en metod (USB-HDD+)
- Bocka i verifiera
- Tryck på skriv
- Klart.

När man installerar tryck på f12 (kan vara olika ) för att få fram de olika start alternativen)
Välj USB-HDD. "

En bra release är för övrigt den här: Microsoft.Windows.7.Ultimate.x64.SWEDiSH-CRBS
Citera
2010-01-08, 15:07
Medlem
klistiers avatar
Tack för svar!

Så min plan är att jag installerar windows xp -> laddar ner och installerar service pack 2 -> laddar ner Microsoft.Windows.7.Ultimate.x64.SWEDiSH-CRBS och bränner ut .ison med nero på en dvd skiva -> bootar datorn och installerar windows 7.

Ska detta fungera eller bör jag göra något extra? Är inte speciellt haj på windows öht. Tänker på om jag bör tanka någon brandvägg / antivirus innan osv.
Citera
2010-01-08, 15:26
Medlem
Starscream666s avatar
Det ska fungera. Windows 7 är kompatibelt med ganska mycket.
Men varför inte låna en kompis dator att ladda ner Windows 7 med så slipper du trixa med att installera XP först?
Citera
2010-01-08, 15:27
Medlem
UrbanJungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klistier
Tack för svar!

Så min plan är att jag installerar windows xp -> laddar ner och installerar service pack 2 -> laddar ner Microsoft.Windows.7.Ultimate.x64.SWEDiSH-CRBS och bränner ut .ison med nero på en dvd skiva -> bootar datorn och installerar windows 7.

Ska detta fungera eller bör jag göra något extra? Är inte speciellt haj på windows öht. Tänker på om jag bör tanka någon brandvägg / antivirus innan osv.

Det borde fungera ypperligt.
Citera
2010-01-11, 00:07
Medlem
klistiers avatar
Hittar ingen bra sida att ladda ner Microsoft.Windows.7.Ultimate.x64.SWEDiSH-CRBS från, får inte ner den från de trackersen jag hittat...
Kan någon tipsa om en annan bra release?
Citera
2010-01-11, 00:58
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Kan någon tipsa om en annan bra release?

Ladda hem den äkta releasen.

Allt du behöver veta om W7 och hur man permanent aktiverar den @ http://forums.mydigitallife.info/forumdisplay.php?f=16
Citera
2010-01-11, 02:29
Medlem
SkoterBengts avatar
kör "AIO"-releasen.
och den är aktiverad redan vid installation, och har kört den snart ett halvår så den funkar.
Citera
2010-01-12, 00:15
Medlem
klistiers avatar
Testat installera Microsoft Windows 7 ULTIMATE x64 Integrated December 2009 OEM DVD-BIE och får fram ett felmeddelande där det står att man ska kolla så att alla filerna är med på dvd:n, följt av en felkod med massa siffror, typ "0x005043020".

Någon som vet vad jag gör för fel?
Citera
2010-01-12, 00:40
Medlem
Citat:
Testat installera Microsoft Windows 7 ULTIMATE x64 Integrated December 2009 OEM DVD-BIE och får fram ett felmeddelande där det står att man ska kolla så att alla filerna är med på dvd:n, följt av en felkod med massa siffror, typ "0x005043020".

Någon som vet vad jag gör för fel?
Ibland får man veta varför det inte fungerar om man kör den här, värt ett test kanske: Windows 7 Upgrade Advisor
Citera
2010-01-12, 08:41
Medlem
klistiers avatar
Felkoden ser ut såhär: 0x80070017
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto