När man läser den lilla text som handlar om rubriken så ser man att 1, han försvara inte filmerna öht, och 2, resten av artikeln är direkt reklam för nån kommande star wars serie på Disney plus. Så är det med cinemablend etc också, och massor med spelsiter. Stör mig så in i helvete på det.
Den nya trilogin har sina brister, men är också fantastiskt vacker, välljudande och tankeväckande.
Rey' s Theme ger mig tårar i ögonen varje gång och inledning i TFA är otroligt vacker. Sedan den vackra cliffhangern i slutet och den gamle, utbrände, cyniske Luke som ändå offrar sig själv i slutet av TLJ. Hans utlägg om den korrumperade Jedi-orden skulle kunna gälla vilken organisation som helst.
TLJ är inte bättre än TESB på grund av allt för många riktigt dåliga scener, men den är där som god tvåa. TFA är god 5a efter ANH och RoTJ.
Sista delen är däremot så dålig att den placerar tillsamms med alla PT-filmerna i botten.
Jag var själv en Star Wars nörd av rang när jag var barn/ungdom, jag älskade ep 4-6 och hade en hel drös med figurer och skepp. Jag var med back in the days, och såg bl a ep 5 på bio i början av 80-talet.
När ep 1-3 kom så hade intresset svalnat en del, men jag var ändå pepp på att se dem på bio, vilket jag gjorde. De var en besvikelse minst sagt.
Sedan var det snack om ep 7-9, och jag var inte lika pepp, men tänkte ändå ge dem ett försök. ep 7 var okej, men inte mer. ep 8 var dynga, och ep 9 har jag så svalt intresse för att jag nog aldrig kommer att se den.
Dock så tycker jag Rogue One var ett habilt hantverk, och är tveklöst det bästa som kommit från Star Wars-universumet sedan ep 6 vad långfilmer anbelangar. Så jag har inte helt gett upp hoppet om att vi en vacker dag kommer att få se någon riktigt bra film igen. Med ett intressant manus, en bra regissör och bra castade skådisar så har jag goda förhoppningar om det.
Jag gav upp före dig. Varför såg jag prequel-filmerna? Borde ha bojkottat efter Phantom Menace. Men jag såg prequel-filmerna fast efter det - ingenting - och det är jag glad för.
En fråga om Star Wars Episode IX Rise of the Skywalker, blir spoiler här för de som inte sett filmen.
Kejsaren ville att Ray skulle döda han för att hon skulle då bli en Sith men sen dödar Ray kejsaren i alla fall. Blir hon inte en Sith då eller varför ville kejsaren att hon skulle döda han? Borde inte Ray va en Sith nu?
Senast redigerad av jbswebeck 2020-09-15 kl. 20:06.
En fråga om Star Wars Episode IX Rise of the Skywalker, blir spoiler här för de som inte sett filmen.
Kejsaren ville att Ray skulle döda han för att hon skulle då bli en Sith men sen dödar Ray kejsaren i alla fall. Blir hon inte en Sith då eller varför ville kejsaren att hon skulle döda han? Borde inte Ray va en Sith nu?
Jag tror att det kan ses så här
Att hugga ner kejsaren skulle vara att gå emot alla jedikoder som fanns (om de nu spelar någon roll i filmen). Och genom att slå dem åt sidan och hugga ner Palpatine, så skulle hon ge efter för den mörka sidan och därmed bli en sith. Jämför med Luke i ROTJ när Palpatine säger att om han hugger ner Vader i vredesmod, så har han fullgjort resan till mörka sidan.
Nu istället så försvarar hon sig, och blockerar sithblixtarna tillbaka till Palpatine. Så indirekt så dödar han sig själv.
Att hugga ner kejsaren skulle vara att gå emot alla jedikoder som fanns (om de nu spelar någon roll i filmen). Och genom att slå dem åt sidan och hugga ner Palpatine, så skulle hon ge efter för den mörka sidan och därmed bli en sith. Jämför med Luke i ROTJ när Palpatine säger att om han hugger ner Vader i vredesmod, så har han fullgjort resan till mörka sidan.
Nu istället så försvarar hon sig, och blockerar sithblixtarna tillbaka till Palpatine. Så indirekt så dödar han sig själv.
Men det är en chansning bara.
Att det blir i försvar då så skulle det alltså göra skillnad.
Jag blev postivt överraskad av Solo: A Star Wars Story för ribban var satt på några centimeters höjd.
Det var långt ifrån en höjdarfilm, fast skitsamma jag kunde se hela filmen utan att vilja stänga av.
En ganska stark 2a av 5
Men vad jag undrar om någon vet hur den förr tilltänkta uppföljaren skulle lösa det faktum att:
Darth Maul introducerades?
Skulle Solo möta Maul för att sedan i A New Hope vara skeptisk till kraftens existens?
Jag kanske minns fel då det var längesen jag såg episode 4, men är det inte så att Solo fnyser åt Luke's träning när han tränar i millenium falcon?
Är det bara jag som stör mig jävligt mycket på Rey och Finn? Människor beter sig inte som dom gör, ja förutom hyperaktiva fjortisar.
Finn som man är väl snyggare iallafall än vad Rey är som kvinna. Rey är ingen snygging och hon är ofta svettig. Jag gillar inte kvinnor som är svettiga till vardags.
Nya Star Wars är ju som bekant ren skit. Det var de första filmerna för länge sedan som var något särskilt och inte detta.
Det hade aldrig gått att göra Star Wars "Great Again!" hur man än hade försökt men jag hade föredragit en sexig kvinna i huvudrollen istället för den här Rey.
Finn som man är väl snyggare iallafall än vad Rey är som kvinna. Rey är ingen snygging och hon är ofta svettig. Jag gillar inte kvinnor som är svettiga till vardags.
Nya Star Wars är ju som bekant ren skit. Det var de första filmerna för länge sedan som var något särskilt och inte detta.
Det hade aldrig gått att göra Star Wars "Great Again!" hur man än hade försökt men jag hade föredragit en sexig kvinna i huvudrollen istället för den här Rey.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!