Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-08, 23:59
  #13
Medlem
Shalashaskas avatar
Självklart ska du skaffa Svante Nordins Filosofins historia!
Att ingen nämnt den tidigare?
Citera
2017-01-01, 16:12
  #14
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Utmärkt bok om västerländsk filosofi. Väl värd att läsa flera gånger.

Här som ljudbok.

https://www.youtube.com/watch?v=7PPk...vqi5OVbBiWSE1_
Citera
2017-01-04, 16:56
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k4lle
hej.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0415325056

är den fungerande som genomgående uppslagsverk/någorlunda heltäckande verk för den som vill greppa en litet bredare bild av filosofins tillkommande?

skulle ni rekommendera något annat enskilt verk?

tack på förhand

Vassego! Russells bok om filosofi är mer ett exempel på en unik vacker sirensång om vad skrivande kan vara. Du borde läsa den på engelska men den svenska översättningen är snygg.

För mig är den mer ett exempel på skrivande än tänkande.
Citera
2017-01-06, 21:22
  #16
Medlem
nerdnerds avatar
Längesen nu som jag läste igenom den boken, men jag gillade den skapligt då, och jag använder den fortfarande ibland för att läsa på. Sen ligger det säkert en del i kritiken som har framförts här om att han t ex är för mycket mot Aristoteles för att vara en bra referens om denne. Men även sånt har ju två sidor. Om han då ändå skriver något positivt så får det iaf i mina ögon lite extra tyngd. Russell är ju också själv en filosof av rang.
Citera
2017-10-04, 17:06
  #17
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Jag kan ha fel men var inte Russell den förste att skriva den här typen av populärhistoriska verk över den västerländska filosofihistorien? Boken utkom 1945 i USA. Har den några direkta föregångare?

Det har onekligen skrivits många historiska översikter av västerländsk filosofi av varierande kvalitet genom åren, men var det inte Russell som drog igång detta? Att hans verk fortfarande är i tryck visar att boken är läsvärd, trots de många brister som framförts genom åren. Einstein ska ha uppskattat boken.
Citera
2017-10-04, 17:51
  #18
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Jag kan ha fel men var inte Russell den förste att skriva den här typen av populärhistoriska verk över den västerländska filosofihistorien? Boken utkom 1945 i USA. Har den några direkta föregångare?

Det har onekligen skrivits många historiska översikter av västerländsk filosofi av varierande kvalitet genom åren, men var det inte Russell som drog igång detta? Att hans verk fortfarande är i tryck visar att boken är läsvärd, trots de många brister som framförts genom åren. Einstein ska ha uppskattat boken.

Historia critica philosophiae av Jacobus Bruckerus publicerades på 1740-talet. Översatt till engelska omkring 1791. Nu är Historia critica philosophiae inte direkt populärhistorisk, men det är dock en av de första moderna verken som redogör för filosofiska ismer och dess historia.
Citera
2017-10-04, 17:55
  #19
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Historia critica philosophiae av Jacobus Bruckerus publicerades på 1740-talet. Översatt till engelska omkring 1791. Nu är Historia critica philosophiae inte direkt populärhistorisk, men det är dock en av de första moderna verken som redogör för filosofiska ismer och dess historia.

Alltid kul att lära sig något nytt. Var det främst ett historiskt verk eller argumenterade Bruckerus för en viss ståndpunkt, även om det ena inte utesluter det andra.
Citera
2017-10-04, 18:26
  #20
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Alltid kul att lära sig något nytt. Var det främst ett historiskt verk eller argumenterade Bruckerus för en viss ståndpunkt, även om det ena inte utesluter det andra.

Nej, han argumenterade inte för någon direkt ståndpunkt (vad jag vet). Det är ett historiskt verk.
Citera
2017-10-21, 16:35
  #21
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Jag har köpt Anthony Kennys A New History of Western Philosophy som är på över 1000 sidor. Den har nämnts i tråden så jag hoppas jag får tid att läsa den snart. Skulle gärna läsa om Russells bok i ett svep också (vilket jag inte gjort tidigare). Inte lätt att läsa stora volymer när man måste göra så mycket annat med sin tid.
Citera
2017-10-23, 09:32
  #22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Längesen nu som jag läste igenom den boken, men jag gillade den skapligt då, och jag använder den fortfarande ibland för att läsa på. Sen ligger det säkert en del i kritiken som har framförts här om att han t ex är för mycket mot Aristoteles för att vara en bra referens om denne. Men även sånt har ju två sidor. Om han då ändå skriver något positivt så får det iaf i mina ögon lite extra tyngd. Russell är ju också själv en filosof av rang.

Det är just det att Russell har starka åsikter om det mesta - och särskilt då andra filosofer - som gör honom intressant att läsa.

Möjligen kan man tycka att Russell anlägger ett väl patriotiskt perspektiv när han höjer de brittiska empirikerna till skyarna och skåpar ut de kontinentala filosoferna. Men i princip har han ju rätt. Den kontinentala filosofin befann sig i en återvändsgränd, som berodde på att man använde luddiga begrepp.

Det var ett arv från antiken, och Rusells kritik av Aristoteles handlar i mångt och mycket om samma sak. Det var först med den analytiska filosofin som Russell själv bidrog till som filosofin hamnade på en solidare vetenskaplig grund.

Se också diskussionen i den här tråden:

(FB) Nytt argument mot Gud
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback