Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-26, 05:42
  #8353
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Helt orimlig förklaring. Det mest sannolika är att han höll sig undan polisen för att han visste vad han begått och inte ville sitta i fängelse.

Den enkla förklaringen är ofta den rätta.

Ja, så är nog verkligheten, men hans förklaring min nämnda.
Citera
2018-01-27, 03:23
  #8354
Medlem
Gratis121s avatar
Jag utesluter helt att mördaren alls har lämnat några som helst spår efter sig på BP.
En erfaren person som begått brott tidigare!
välplanerat men jag tror att för hans del han valde fel kumpaner, till slut visade det sig ändå vara rätt kumpaner med tanke på kumpanens nya uppgifter som friade honom med åtskilliga miljoner i skadestånd som följd och om man bortser från lidandet av 13 års fängelsevistelse men som mest troligt han ändå förtjänade om inte annat för gamla synder.
Citera
2018-01-27, 21:57
  #8355
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Klas1981, jag tycker alltid att dina inlägg är intressanta. Dels för att du verkar vara nyfiken och ha ett äkta intresse av ta reda på hur det faktiskt förhåller sig här, men också för att du anser dig vara en av de mest opartiska i tråden (jag tror att "neutral" kanske passar bättre).

Ibland, någon gång per år, skriver du verkligen inlägg som du inte behöver skämmas för.

Håller verkligen med dig om att <Klas1981> skriver intressanta och bra saker.

Här kan du läsa vad <Klas1981> tycker om Kaj Linna och indiciekedjan:

Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
För det första min gode Draifos så avhandlade Gratis121s exempel en misstanke och inget annat.

Sen är det en grej som jag tänkt på senaste halvåret med. Sommarsemestern är inne på det också och där han har rätt.

Ska vi statistiskt efter de fakta och indicier som vi vet gissa och till vem som var gärningsman, ja då är Kaj huvudmisstänkt. Inte bara det, skulle vi kolla på 10 liknande fall med alla omständigheter, vittnesutpekanden mm så är väll chansen att Kaj är inblandad minst 90%. Är man släkt med Kaj på något sätt, journalist på DN eller har en podd där Kaj ställer upp på intervjuer så ser man såklart annorlunda på saken. Men lägg fram allt som Karlamarksmordet har innehållit så kommer merparten av de som tittar på det att sätta sina pengar på Kaj.

Jag vill dock öppna för 2 saker, det betyder inte att det var han och han kan varit inblandad utan att slå ihjäl något.

Du tar ibland upp exempel som är rent ljöjiga, den där bilen du tjatar om, Kaj Linna är ingen dumskalle, skulle han varit inblandad hade han knappast tagit sin egen bil till platsen. En okänd bil syntes på plasen, kaj skullenhaft en okänd bil om han åkte dit. Därmed var den biten överstökad.

Jag kan hålla med om att fingeravtrycket som ej matchar Kaj kan tala för en annan gärningsman, samtidigt säger Jan Olsson, anlitad av Linnas advokat att det var 2 gärninsmän. Dessutom kan fingeravtrycken höra till någon helt annan person.

Jag vet inte vem som mördade Roger men jag hoppas att det kommer fram vem det än var.
Citera
2018-01-27, 22:07
  #8356
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Jag utesluter helt att mördaren alls har lämnat några som helst spår efter sig på BP.

Jag utesluter inte att den som begick mordet och det grova rånet kan ha gjort det utan att lämna några tekniska spår.

Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
En erfaren person som begått brott tidigare!

Vet inte vad du menar med <erfaren person>? Kan vara någon som begått brott tidigare. Kanske inbrott? Tror inte gärningsmannen har begått något annat mord innan.

Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
välplanerat men jag tror att för hans del han valde fel kumpaner, till slut visade det sig ändå vara rätt kumpaner med tanke på kumpanens nya uppgifter som friade honom med åtskilliga miljoner i skadestånd som följd och om man bortser från lidandet av 13 års fängelsevistelse men som mest troligt han ändå förtjänade om inte annat för gamla synder.

Var det Kaj Linna som valde sina kumpaner eller var det någon kumpan som valde Kaj Linna?
Citera
2018-01-27, 22:13
  #8357
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Inlägget du citerar är från 2016. Umeåpolisens nya utredning som gjordes 2017 visade att DNA-spåret (en snusprilla som tidigt i utredningen antogs komma från gärningsmannen) kom från en ambulanssjukvårdare.

Antog inte du att det kom från gärningsmannen?

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Dina spekulationer om att Sune Lindberg skulle ha kunnat slå ihjäl sin bror är långsökta.

Det kan inte uteslutas att han är skyldig, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den nya utredningen och hovrättsdomen 2017 friade Linna från alla anklagelser.

Den nya utredningen friar inte Kaj Linna. Det gör däremot hovrättens nya dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du kan nog släppa Sune Lindberg, ambulanssjukvårdaren och Lisbet Palme också. Det finns inget i utredningen som ger anledning att misstänka någon av dem.

Vi vet egentligen inte vem som är skyldig, eller hur? Mycket talar ju för att det var Kaj Linna som begick mordet och det grova rånet men hovrätten menar ju att det inte är ställt bortom rimligt tvivel.
Citera
2018-01-30, 12:47
  #8358
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Ibland, någon gång per år, skriver du verkligen inlägg som du inte behöver skämmas för.

Håller verkligen med dig om att <Klas1981> skriver intressanta och bra saker.

Här kan du läsa vad <Klas1981> tycker om Kaj Linna och indiciekedjan:
Om du läser det inlägg av 'Klas1981' som du citerar så ser du att han inte diskuterar innehållet i åklagarnas "indiciekedja" överhuvudtaget. Möjligen delar 'Klas 1981' hovrättens uppfattning att dessa spridda omständigheter (ett skavsår, en utlandsresa och några missade telefonsamtal) inte kan sägas bilda ett mönster som har något större bevisvärde i skuldfrågan.

Det 'Klas1981' tar upp i sitt inlägg är i stället de omständigheter som åklagarna av någon anledning tycks ha valt att inte alls kommentera vid rättegången, dvs. den tekniska bevisningen som hovrätten nämner i domen (fingeravtrycket på pappasken med kassaskåpsnycklarna) och vittnesiakttagelserna av den vita bilen (som enligt hovrätten med stor sannolikhet har använts av gärningsmannen).

Angående den tekniska bevisningen, och vittnesiakttagelserna från mordkvällen, konstaterar alltså hovrätten att fingeravtrycken inte överensstämmer med Kaj Linnas, och att utseendet på den vita bilen inte överensstämmer med den röda bil som Linna disponerade. Hovrätten noterar också att Linna inte var den som brottsoffret ansåg sig känna igen på rösten.
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Den nya utredningen friar inte Kaj Linna. Det gör däremot hovrättens nya dom.
Domen bygger på umeåpolisens utredning. Jag tycker inte att det är fel att säga att det var den här nya utredningen 2017 som friade Kaj Linna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Vi vet egentligen inte vem som är skyldig, eller hur? Mycket talar ju för att det var Kaj Linna som begick mordet och det grova rånet men hovrätten menar ju att det inte är ställt bortom rimligt tvivel.
Det här om att den bevisning som åklagaren har åberopat "inte är tillräcklig", och att det "inte är ställt utom rimligt tvivel" att Kaj Linna är skyldig är väl standardformuleringar i friande domar. Dina inlägg ger ibland intryck av att du tolkar de här formuleringarna som att "bevisningen mot Linna räckte nästan till en fällande dom", men så är det alltså inte.

Domstolen gör ingen gradering av hur oskyldig Linna är, och vill man förstå hur domstolen har resonerat måste man läsa domskälen. Som jag uppfattar resonemanget i domen har hovrätten gjort bedömningen att det knappast fanns skäl att ens misstänka Linna för brottet.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2018-01-30 kl. 13:21.
Citera
2018-02-09, 22:09
  #8359
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Jag utesluter inte att den som begick mordet och det grova rånet kan ha gjort det utan att lämna några tekniska spår.



Vet inte vad du menar med <erfaren person>? Kan vara någon som begått brott tidigare. Kanske inbrott? Tror inte gärningsmannen har begått något annat mord innan.



Var det Kaj Linna som valde sina kumpaner eller var det någon kumpan som valde Kaj Linna?


Bra fråga, jag tror att kumpanen var den som delgav Kaj uppgifter om att det fanns pengar att hämta där (Easymoney)sedan planerade de brottet ihop.
Citera
2018-02-10, 09:04
  #8360
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Bra fråga, jag tror att kumpanen var den som delgav Kaj uppgifter om att det fanns pengar att hämta där (Easymoney)sedan planerade de brottet ihop.

Tror du kumpanen och Kaj Linna kan ha blivit osams om hur brottet skulle gå till?
Citera
2018-02-22, 05:06
  #8361
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Tror du kumpanen och Kaj Linna kan ha blivit osams om hur brottet skulle gå till?

Stor chans för det, skulle tippa på typ 95% sannolikhet
K var känd för sina spektakulära planer och att kumpanen skulle dra sig ur är nog rätt stor chans.
Men jag tror att K lyckades övertala honom att vara behjälplig med andra viktiga detaljer i brottet, tex fixa bort ev brottsbil etc..?
Citera
2018-02-24, 12:14
  #8362
Medlem
Pantheraduss avatar
Jag är ej så insatt i det här, men Kaj Linna, troligen oskyldigt dömd för rånmord och suttit så länge i fängelse. Tycker jag är ett bra argument emot dödsstraff.
Citera
2018-03-05, 14:17
  #8363
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja "grattis" till Sveriges OJ Simpson som går fri för att poliserna och åklagarna inte lyckades binda honom till brottet!

Jag har inte sett att någon annat kallat Kaj Linna för <Sveriges OJ Simpson> men du har nog rätt i det du menar. Sannolikt är det ju rätt gärningsman som blivit frikänd. Vi måste acceptera att alla skyldiga inte går att få fällda.

Det finns ju mycket som talar för att Kaj Linna begick mordet och det grova rånet, men bevisningen räcker inte enligt hovrätten.

Någon hade spelat in en dokumentär eller höll på att spela in en. När kommer den sändas?
Citera
2018-03-21, 20:47
  #8364
Avstängd
Tammers avatar
https://www.dn.se/nyheter/sverige/de...vilja-resning/

Här har vi ännu en morddömd som ska frikännas. Märkligt, så fort nån tidning eller journalist börjar gräva i ett gammalt mordfall blir det resning, frikännande, stora rubriker, rejäla skadestånd och dessutom berömmelse för journalisten eller tidningen.
Är alla morddömda oskyldiga? Det gäller bara att få nån att börja gräva i fallet, så är man snart en fri man.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback