Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-27, 10:19
  #5425
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, jag menar bara att det finns ingenting alls som talar för att Kaj Linna skulle vara inblandad i brottet..Åtalet är ett rent falsarium, och det vet du och Göransson också.

Att åtalet skulle vara något sorts falsarium kan jag inte gärna tro. Nästan allt som kommit fram under utredningen talar ju för att Kaj Linna är skyldig till mord och grovt rån. Frågan är om det räcker i hovrätten den här andra gången? Tveksamt minst sagt. Men att fel gärningsman skulle ha suttit i 13 år finns det ju inget direkt stöd för. Vad skulle det vara? Det sedan tidigare oidentifierade DNA-spåret? Hade man inte lyckats komma fram till vem som avsatt det? Är fingeravtrycken eller fingeravtrycket ditt sista hopp nu?
Citera
2017-05-27, 10:22
  #5426
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Nästan allt som kommit fram under utredningen talar ju för att Kaj Linna är skyldig till mord och grovt rån.
Och 'Sommarsemestern' trollar på....
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Citera
2017-05-27, 10:23
  #5427
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
GM 2 kan mycket väl ha plockat upp träpåken efter att (den drogpåverkade?) mördaren slängt den ifrån sig och sitter/står helt apatisk efter sitt psykotiska och frenetiska utfall. Då blir det bråttom för GM 2,som kanske agerade spanare+chaufför, att handla om de ska få något alls med sig.

Detta talar, i motsats till vad du tror, mycket starkt för att det var två GM.
GM som misshandlade Sune hade inte för avsikt att slå ihjäl honom, för då hade han sett till att han dog där han låg.
Rogers mördare hade redan medvetet mördat, så varför skulle han lämna ett levande vittne?
Så låt se nu om jag förstår dig rätt:
- Roger Lindberg misshandlas svårt med en träregel, tejpas och lämnas att dö av skallskador eller kvävning. Han var av allt att döma vid liv när GM lämnade honom.
- Sune Lindberg misshandlas svårt med samma träregel, binds och lämnas i sängen, dörren låses utifrån. Sune är oförmögen att slå larm, och hade rimligen dött om inte hemtjänsten kommit. Han tillbringar veckor på sjukhus.

Enligt dig talar ovanstående "mycket starkt för 2 GM"?

Det är den här sortens resonemang som gör tråden surrealistisk ibland. Det kan givetvis ha varit 2 GM. Eller 3. Eller en stråkkvartett. Linnas försvar kan och bör givetvis driva den linjen i rättem. Men vi här i tråden har inget som helst som pekat i den riktningen.
- En GM kan ha slagit en broder hårt och en lite mindre när han sansat sig.
- En GM kan ha haft med sig en rulle tejp och kompleterat med tejp som fanns i ladan (Sune minns inte om det fanns där eller inte) , lika gärna som att 2 GL har med sig varsin. rulle av olika typ.
- Vi har bara ett vapen.
- Offret ser bara en GM.
- Vittnet EL ser bara en GM vid gluggen.
- Det finns bara ett fotspår i snön till huset.

Någonstans måste man se helheten och komma till en slutsats. Det är uppenbart mest sannolikt att det var en ensam GM.
__________________
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-27 kl. 10:37.
Citera
2017-05-27, 10:23
  #5428
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
I såna fall begår åklagaren medvetet ett brott med fängelse i straffskalan. Det anser jag iofs att han gör redan som det är, men jag tror inte han inser det.

Att en åklagare, tjänsteman alltså, skulle fortsätta med ett åtal som han eller hon inte tror på alls är väldigt allvarligt. Som tur är finns det inget stöd för den tanken. Högsta domstolen skrev ju i princip att målet skulle prövas på nytt av hovrätten för att se om Kaj Linna kunde dömas igen eller frias.

Vad menar du med att åklagaren begår fel <redan som det är>, i jämförelse med vad?
Citera
2017-05-27, 10:25
  #5429
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Och 'Sommarsemestern' trollar på....
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Är det något speciellt som åsyftas? Är det så att fingeravtrycket eller fingeravtrycken är ditt sista hopp nu? Förut hade du ju det tidigare oidentifierade DNA-spåret som du kunde ha som argument.

Börjar du inse nu att det mesta talar för att Kaj Linna är skyldig till mord och grovt rån? För vissa tar det ju lite längre tid. Därmed inte sagt att det skulle vara något fel med det.
Citera
2017-05-27, 10:27
  #5430
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Ojojoj, det låter som att Nils nu är ganska rökt!! Om detta utreds, och det visar sig att han manipulerat fram falska bevis som ligger till grund för en livstidsdom som hittills avtjänats med 13 år, får han ett rejält fett straff och ett enormt skadeståndskrav på sig. Ett uselt liv blir ännu uslare!

Vilket brott är det du kan tro att huvudvittnet gjort sig skyldig till? Det är som att du aldrig har öppnat en lagbok någonsin, baserat på dina inlägg.
Citera
2017-05-27, 10:33
  #5431
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror säkert att både "Nils" och hans pappa kan ha något med det här att göra. "Bertil" verkar dock vara oskyldig, och snarare förd bakom ljuset av både gärningsmän, poliser och åklagare. Han verkar ha utnyttjats av många. Man kan undra om han är trög eller om han tjänar något själv på det här.

Jag tror i och för sig, förutom att Kaj Linna är gärningsman till grovt rån och mord som bevisningen tydligt pekar på, att huvudvittnet och hans far kan vara inblandade, farsan på något sätt.

Att Kaj Linna är gärningsman till grovt rån och mord talar väldigt mycket för. Att hans medhjälpare under planeringen var huvudvittnet talar också en del för, där tror jag resan till Kalamark dagen innan spelar en rätt viktig del. Att huvudvittnets farsa skulle vara inblandad finns det egentligen inte så mycket som tyder på, men kanske blev han förd bakom ljuset av sin son? Det kan väl knappast uteslutas på något sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Och varför vill du fortfarande få oss att tro att Kaj Linna är gärningsmannen?

Tiden är nog snart inne för dig att inse att Kaj Linna högst sannolikt är skyldig till mord och grovt rån i Kalamark.
Citera
2017-05-27, 10:33
  #5432
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Lawenforcement, jag hittar inte ditt inlägg där du nämner lådan med fiskekorten, som har ett oidentifierat fingeravtryck, så jag gör ett nytt inlägg. Detta är ur brottsutredningshänseende den absolut viktigaste detaljen i hela utredningen om rånmordet i Kalamark!
Det finns ingen rimlig förklaring till att någon i brödernas närhet skulle haft anledning att tafsa på lådan och därmed lämna fingeravtryck, så det talar starkt för att detta avsatts av gärningsmannen.
Detta verkar utredarna dock ha gett blanka fan i, från första början. Hittar man den som avsatt detta fingeravtryck så hittar man nog en av gärningsmännen, och sedan är det bara att nysta vidare.
Tips: Nils pappa. Varför? Offret Sune uppgav att Nils vid 'kontraktsskrivandet' en sen kväll i februari anlände till brödernas gård i en taxi. Inte i Nils' farsas bil, som Nils påstår. Sune var bara i 50-årsåldern när brottet begicks (länk till sista fotot på bröderna nedan), och det finns ingen anledning att tro att han inte var redig nog att se skillnad på en taxi och en privat bil, trots en tidigare stroke som dock inte medför att man blir dement!
Alltså har Nils i efterhand funnit det nödvändigt att förklara sin farsas närvro vid gården, i händelse av att han avsatt DNA-spår.
Sista bilden på bröderna http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10449874.ab
Det framgår av senaste FUP (Aktbil. 131, 132 eller 133...) att man jämfört fingeravtrycket på lådan mot de register man har. Ingen träff. Om Nils pappa daktats någon gång så kan han uteslutas.

Osäker på hur skum han är (dvs tidigare brott) ) eller om hans avtryck kollades i denna utredning. Rimligen borde man gjort det, men jag har inte sett det i klartext.
Citera
2017-05-27, 10:35
  #5433
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är många som ställer kritiska frågor här.

Ja, nu finns det väldigt många kritiska frågor som inte får svar av motparten. Exempelvis om du <Draifos> kan utesluta att Kaj Linna är skyldig till mord och grovt rån? Vilka argument är det som hittills övertygat dig om att han inte hade med saken att göra, var det tidigare oidentifierade DNA-spåret ett viktigt argument för dig?
Citera
2017-05-27, 10:37
  #5434
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
"Gluggvittnet" verkar alltså ha läst från en lapp som åklagaren hade skrivit åt honom. Det här kan man ju också fundera omkring.

Hur känner du att det som vittnet vid ladan berättade under rättegången skiljer sig från informationen i polisförhör? Är det avgörande? Lika avgörande som det tidigare oidentifierade DNA-spåret?
Citera
2017-05-27, 10:43
  #5435
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok. Det jag undrar över är alltså om åklagarsidan menar att själva tidpunkten för brottet också är ett "indicium" mot Linna, dvs. att tidpunkten ger stöd åt "Nils" och åklagarens uppfattning att Kaj Linna är gärningsmannen? Kanske någon annan här som vet?

Exakt tidpunkt när gärningsmannen ger sig på Roger Lindberg inne eller strax utanför ladan vet vi inte. Någonting som vi vet väldigt bra är när Kaj Linna slutför sitt samtal i sin bostad.

Vi vet också när Kaj Linna kopplar upp, försöker ringa huvudvittnet, mot mobilnätet i Skellefteå.

Åklagaren och polisen har kommit fram till att det tar lite över en timme att resa från Kaj Linnas bostad till Kalamark.

Anser du att det funnits tidsmässigt utrymme för Kaj Linna att, efter han avslutade sitt samtal, ta sig till Kalamark, göra sig skyldig till grovt rån och mord, och ta bilen därifrån och i Skellefteå kommun få igång sin mobiltelefon <med dåligt batteri>?
Citera
2017-05-27, 10:43
  #5436
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, jag menar bara att det finns ingenting alls som talar för att Kaj Linna skulle vara inblandad i brottet..Åtalet är ett rent falsarium, och det vet du och Göransson också. Sluta trolla nu.
Jag tolkar avsaknaden av substans i ditt svar som att du nu medger att Linna inte kunde veta att Nils sökt honom 19:37, vilket du tidigare hävdade. Det förklarar alltså inte Linnas samtal till Nils 23:14.

Gott så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback