Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-21, 21:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Mot bakgrund av att du i tidigare inlägg har ansett dig ha anledning att förklara att du inte har någon som helst anknytning till utredningen eller åklagarna, så anar jag att det är just sådan här sifferexercis som kommer att läggas fram som bevisning för tanterna i Hovrätten när rättegången fortsätter på måndag. Kan det stämma?
Nu har du lämnat verkligheten helt och hållet minsann. Jag förtydligar att jag inte har med utredningen att göra, något som du vagt beskyller alla meningsmotståndare för ett par gånger i veckan. Detta medför enligt din dyslogik att jag skall berätta för dig vad Jens Göransson har för planer.

Mitt råd till dig står fast: läs dina inlägg innan du skickar dem.
Citera
2017-05-21, 21:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu har du lämnat verkligheten helt och hållet minsann. Jag förtydligar att jag inte har med utredningen att göra, något som du vagt beskyller alla meningsmotståndare för ett par gånger i veckan. Detta medför enligt din dyslogik att jag skall berätta för dig vad Jens Göransson har för planer.

Mitt råd till dig står fast: läs dina inlägg innan du skickar dem.
Frågan är högst relevant. Om det du tjatar om inte är något som åklagaren kommer att åberopa som "bevisning" mot Kaj Linna, då kan det ju finnas mer intressanta saker att diskutera här.

Så, vad är åklagarens bevisning mot Kaj Linna? Ingen som vet?
Citera
2017-05-21, 21:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Har jämförelser gjort med andra boende i området, om deras mobiltäckning var väsentligt sämre aktuella datum? Om inte det är gjort blir även det iakttagelsen ovidkommande. Där jag bodde (längs norrlandskusten inte så jättelångt från Kalamark) var det vid den tidpunkten enorma problem med mobiltäckningen/stabilitet i nätet.
Vi skall inte jämföra med en annan adress. Det ger ingen extra information alls.
Poängen är att vi har 19 lyckade försök i rad att nå Linnas mobil i hans hem under 13 dygn, därefter har vi 8 misslyckade försök i rad att nå samma mobil i samma hem den 14/4.

Din hypotes är om jag förstår det rätt att Tele2s nät slutade fungera tillfredställande precis samma tid som en avvärjningsresa/rekognosering samt ett rånmord äger rum i Kalamark, ett rånmord som nämnde Linna sedan pekas ut som skyldig till. Du får nog låna Adams osannolikhetsdrift för att få ihop det.
Citera
2017-05-21, 21:45
Medlem
Det är åklagaren som utom rimligt tvivel ska bevisa att Linna begått gärningen.

De tidigare domarna byggde i huvudsak, enligt Högsta domstolen, på Nils berättelse.

Nils trovärdighet har ifrågasatts av Högsta domstolen.

Högsta domstolen har beviljat resning (vilket är extremt svårt att få).

Samtliga beviljade resningar till förmån under de senaste 100 åren har lett till att den dömde friats.

Har åklagarens huvudsakliga bevis, Nils och Nils trovärdighet ökat eller minskat sedan Linna beviljades resning?
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-21 kl. 22:09.
Citera
2017-05-21, 21:53
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Vi skall inte jämföra med en annan adress. Det ger ingen extra information alls.
Poängen är att vi har 19 lyckade försök i rad att nå Linnas mobil i hans hem under 13 dygn, därefter har vi 8 misslyckade försök i rad att nå samma mobil i samma hem den 14/4.

Din hypotes är om jag förstår det rätt att Tele2s nät slutade fungera tillfredställande precis samma tid som en avvärjningsresa/rekognosering samt ett rånmord äger rum i Kalamark, ett rånmord som nämnde Linna sedan pekas ut som skyldig till. Du får nog låna Adams osannolikhetsdrift för att få ihop det.

Det är väl klart att det är intressant att jämföra med närboende. Det var inte helt ovanligt att nätet låg nere hela dagar på vissa platser.

Jag tycker också att det är skumt att hans mobil försvinner från nätet just den intressanta tiden. Men att det sker måste ju sättas i relation till något (t.ex. hur uppkopplingen såg ut hos grannar/i närområdet). Jag vet av egen erfarenhet hur kasst nätet var (i synnerhet Tele2/Comviq) på vissa platser. Det är inte som nu när vi har 4G i princip överallt.

Jag är långt ifrån säker på att han är oskyldig till brottet, men han är felaktigt dömd utan tvekan, och ska då bedömas som oskyldig. Då är det faktiskt åklagaren som har bevisbördan.
Citera
2017-05-21, 21:57
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ändå var det du som drog in termen 'statistiskt' i ditt argument...?

Sedan förde jag ett sannolikhetsargument. Sannolikhetslära och statistik är inte synonymer.

Nä jag vet inte hur du syftar men det är en del av Matematiken, där Statistik ingår i Sannolikhetsläran, dina kunskaper i ämnet lyser igenom.

Citat:
Du kanske kan ge oss din förklaring till de 19 lyckade uppkopplingarna i rad i Visträsk följda av 8 misslyckade försörk i rad till samma adress?

Här försökte jag med bikini liknelsen
Exempel: Mobilen var först vid fönstret, sedan på bordet i köket (lyckade-/misslyckade försök), ganska trivialt faktiskt

För övrigt borde adressen ligga på max avståndet från Älvsbyn, eller har jag fel?

Citat:
Har Jan Stenbeck och hans aktiekurs något med det hela att göra?

Detta förstod inte du men... okey då
Senast redigerad av Diavlo 2017-05-21 kl. 22:16.
Citera
2017-05-21, 22:34
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Hur fungerar det när den nu åtalade ska ansökas om skadestånd sedan. Sker det hos Justitiekanslern eller i allmän domstol först? Är det alltid så att det yrkas ett högre belopp än vad som egentligen är skäligt? Har för mig att JK kan sätta ned beloppet men inte höja det om yrkade beloppet är lägre än någon kunnat få.
Citera
2017-05-21, 23:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo

Här försökte jag med bikini liknelsen
Exempel: Mobilen var först vid fönstret, sedan på bordet i köket (lyckade-/misslyckade försök), ganska trivialt faktiskt

För övrigt borde adressen ligga på max avståndet från Älvsbyn, eller har jag fel?

Så din förklaring till att Linnas mobiltelefon inte går att nå 8 ggr i rad under hela onsdagen är att den låg på fel plats i huset, till skillnad från de 13 dagarna innan? Det tycker du är rimligare än den självklara slutsatsen: han ljuger och hade tfn avstängd?

Vad gäller basstationen 'A9AC Älvsbyn' så har jag ingen uppgift var den ligger i förhållande till Visträsk. Namn på basstationer är förhållandevis godtyckligt. Vad vi vet är att Linnas mobil kopplats upp till den masten c:a 55 ggr sedan den 19/3 vilket är den övervägande delen av alla samtal under tidsperioden. Det och tiderna för uppkopplingarna säger oss:
a) det är masten närmast hans bostad,
b) det är inga problem att nå honom där. Det finns tre tillfällen då samtal till Visträsk kan ha misslyckats (han kan ha varit ute eller stängt av tfn) men vid samtliga har det gått att komma fram via 'A9AC Älvsbyn' tidigare eller senare samma dag.

Om du vill fortsätta att diskutera detta uppmnar jag dig att faktiskt läsa samtalslistorna med mastdata. Det skulle vara mer givande för alla.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-21 kl. 23:33.
Citera
2017-05-21, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Någon, inte Linna, har gjort suspekta, bedrägliga affärer med bröderna. Tagit överpriser för brandsläckare och annat.

Någon, inte Linna, har lämnat mycket detaljerade beskrivningar av dådet som endast mördaren kan ha känt till.

Någon, inte Linna, har talat i telefon hundratals gånger med någon i tiden månader innan till strax efter.

Någon, inte Linna, berättar att det är lätt att manipulera telefoner/listor.

Någon, inte Linna, har initierat "trepartsamtal".

Någon, inte Linna, har fått nej till att låna pengar av Roger och Sune (mjölkkon sinat).

Någon, inte Linna, har berättat i initiala förhören 2004 att Kaj talat i gåtor om var, vad hur. Men har sedan extremt detaljerade uppgifter om dåden.

Någon, inte Linna, hittar på en saga om en "avvärjningsresa". Fabuleras fram först efter tre veckor 2004.

Någon, inte Linna, får ett falskt alibi kring telefonsamtal.

Någon, inte Linna, har extremt fantasifulla berättelser i sitt vittnesmål, hittar inte till Kalamark, ändrar sin berättelse ett antal gånger. Någon är inte trovärdig.

Någon, inte Linna, har blivit utpekad av Sune Lindberg.

Det här är hela problemet tycker jag. Hade Nils inte funnits men polisen ändå misstänkt Kaj av någon anledning och alla andra indicier hade varit samma hade det kännts mycket mer rätt med Kaj som gärningsman. Bra sammanfattat!
Citera
2017-05-21, 23:39
Medlem
Helt otroligt!
Nu har den här tråden gått på tomgång och bara tröskat samma skit hur länge som helst.

Det är draifos, farbror barbro, sommarsemester, gooody, lawenforcment mfl som bara maler och maler. Hur orkar ni, snacka om besatta människor.
24/7 kommer det inlägg från er.
Det konstiga är att ingen av dom ovanstående är beredd att se objektivt och opartiskt på det här och vägrar konsekvent lyssna på någon annans synpunkt.

Kan ingen komma med nåt nytt tex: någon fb:are måste ju känna Nils (magnus) kaj eller Bertil (håkan) eller nån som känner nån...
Nåt smaskigt skvaller om dessa wt människor. Nån som har knarkat med dom eller gjort ett bryt med dom.

Givetvis är ju Linna inblandad på något sätt och förmodligen dom andra också. Men är det något nytt, nej det är old news oavsett om man tror hoppas eller inte hoppas att Linna är Oskyldig, Feldömd eller Skyldig så är det inget som kommer framåt.

Snälla fb:are kom nu med något roligt spännande och nytt... Gärna någon personlig information om gärningsmannakretsen.

Ett frågetecken kring åklagarens sakframställan, finns det något alternativt brott som tex mord alternativt medhjälp till mord. För att Linna varit inblandad det är ju i alla fall klarlagt. Du är ju inte inne i kretsen och dessutom blir beskylld utan eget alibi utan att vara inblandad.

Rätt dom vore ju medhjälp till mord för det kan ju aldrig bevisas att gärningsmannen var ensam inte heller att Linna svingade träregeln. Däremot tycker jag indicierna bevisar till 100% att han är inblandad.
Citera
2017-05-21, 23:42
Medlem
Och givetvis är ju åtminstone Nils också inblandad....
Citera
2017-05-21, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Varför inte rigga mobilen om den sedan duger som alibi, låt två mobiler ringa till varandra svara och åk iväg, rocketscience....

Nej nej det är otänkbart! Nils har ju sagt att set är lätt att manipulera telefoner, men det visste du inte då!? Säger åklagaren då.... så glöm det, Nils kan manipulera telefonerna idag men då hade han inte lärt sig set än så det är helt otänkbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in