Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-21, 20:54
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Att ni har mage att tala om troll

Kul, har inte sett mycket substantiellt från Linna-försvararna. Har du fler punkter än så som tyder på att Linna är oskyldig? (Nu kommer Draifos, eller kanske du, kontra med standardfrågan "vad tyder på att han är skyldig. Svara på min fråga istället)

Det är alltså Nils/Magnus, du pekar ut?
Har du teorier kring hur han fixat falskt telefonalibi? Kan du utveckla hur man manipulerar telefonlistor?

Varför inte rigga mobilen om den sedan duger som alibi, låt två mobiler ringa till varandra svara och åk iväg, rocketscience....
Citera
2017-05-21, 20:59
Medlem
Diavlos avatar
Nu är tråden snurrig på riktigt
Citera
2017-05-21, 21:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Den enda rimliga förklaringen är att han stängde av tfn den 13/4 på e.m. innan det avtalade mötet med Nils och slog på den vid 23-tiden, c:a 2h efter mordet.
Jag vill helst undvika att ge mig in i de där telefonlistorna eftersom jag kan tänka mig att de ger just ett väldigt stort utrymme för tolkningar. Ungefär som horoskop, eller som Göran Lambertz bayesianska sannolikhetskalkyler. Men hur kan du veta att Kaj Linna stängde av sin mobiltelefon på eftermiddagen den 13/4?
Citera
2017-05-21, 21:09
Medlem
Diavlos avatar
Det är det ända jag har försökt säga på olika sätt
ter sig för en ingenjör helt omöjligt att veta
Citera
2017-05-21, 21:11
Medlem
Draifoss avatar
Ja, det vore kanske mer givande att diskutera något som åklagaren vill åberopa som bevisning. Någon som vet vad Göransson kommer att lägga fram veckan som kommer?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-21 kl. 21:16.
Citera
2017-05-21, 21:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Ja, det tror jag som mycket möjligt.

har du tänkt på att det blir inga misslyckade uppkopplingar mot telefonen som missas om ingen heller ringer, hävdar att det kan vara rätt många tillfällen när telefonen är nere som inte framgår av några samtalslistor.

Det kräver att Kaj hela tiden aktivt ser till att telefonen är duglig för att den skall fungera, många trivialiteter förhindrar detta med uppkopplingar, felaktigt placerad telefon eller urladdat batteri.

Statistiskt ligger det för handen att Kaj Linna får lyckade samtal när han vet att han behöver snacka i Comviq-telefonen, när han inte vet det är det sannolikt att han får missade samtal, men hur vet vi det, det kan vi inte heller veta!

Det kan ju vara större eller mindre chans att telefonen fungerar på dagen än på kvällen beroende på aktivitet.

Har du några listor när Kaj Linnas telefon sätts på, stängs av eller slås av pgr av dåligt batteri?

Säger det igen:
Tele 2 / Comviq var ett jäkla abonnemang i norrbotten på den tiden
Vi pratar om riktigt dåliga förhållanden för mobilsamtal
Fascinerande att du nämner "statistiskt" i ett inlägg där du helt ingorerar statistik och sannolikhetslära när det passar dig.

- Av samtalslistan i FUP framgår det att Linnas mobil-tfn kopplar upp 19 samtal via 'AC9C Älvsbyn', d.v.s. Linna är hemma i Visträsk, under perioden 1/4 - 13/4. Inga försök till uppkoppling misslyckas.
6 av dessa samtal är f.ö. från Nils den 8-9/4.
- Den 14/4 försöker olika personer nå Linnas mobil-tfn. Linna är enligt egen uppgift hemma hela dagen. Alla uppkopplingsförsök misslyckas ('vidare(ej nåbar')

Nu kan du fundera över sannolikheten att 19 försök i rad att nå Linnas mobil i Visträsk lyckas den 1/4 - 13/4 men 8 försök i rad att nå samma mobil i samma bostad misslyckas den 14/4 p.g.a. dålig täckning.
Låter det som en rimlig matematik från ditt perspektiv i tasse-markerna?
Citera
2017-05-21, 21:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vill helst undvika att ge mig in i de där telefonlistorna eftersom jag kan tänka mig att de ger just ett väldigt stort utrymme för tolkningar. Ungefär som horoskop, eller som Göran Lambertz bayesianska sannolikhetskalkyler. Men hur kan du veta att Kaj Linna stängde av sin mobiltelefon på eftermiddagen den 13/4?
Jag trodde jag hade sett det mesta från dig, men nu lärde jag mig att "telefonlistorna ger stort utrymme för tolkningar, ungefär som horoskop". Du "kan tänka dig", men gud förbjude att du faktiskt kollar vad som står i samtalslistorna.
Jisses. Du borde verkligen läsa dina inlägg minst en gång innan du trycker på 'skicka'.

Det är tur för oss alla att utredarna för diverse grova brott som Uddevalla, Hisingsskjutningen och sommarstugemordet inte delar din inställning till telefonlistor och masttömning.
Citera
2017-05-21, 21:26
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Fascinerande att du nämner "statistiskt" i ett inlägg där du helt ingorerar statistik och sannolikhetslära när det passar dig.

- Av samtalslistan i FUP framgår det att Linnas mobil-tfn kopplar upp 19 samtal via 'AC9C Älvsbyn', d.v.s. Linna är hemma i Visträsk, under perioden 1/4 - 13/4. Inga försök till uppkoppling misslyckas.
- Den 14/4 försöker olika personer nå Linnas mobil-tfn. Linna är enligt egen uppgift hemma hela dagen. Alla uppkopplingsförsök misslyckas ('vidare(ej nåbar')

Nu kan du fundera över sannolikheten att 19 försök i rad att nå Linnas mobil i Visträsk lyckas den 1/4 - 13/4 men 8 försök i rad att nå samma mobil i samma bostad misslyckas den 14/4 p.g.a. dålig täckning.

Statistik är som en bikini det kan visa jävligt mycket men ändå dölja det väsentligaste, tyvärr

Vars är listan som visar när mobilen slås av och på samt när mobilen slås av av sig själv på grund av dåligt batteri?

Att man ibland kan ringa till en comviq mobil och bland inte är tillintetsägande rent statistiskt
något annat har jag inte sagt
Det är ju du som försöker dra slutsatser av det här, jag säger att det är mycket svårt att göra.. dra slutsatser alltså... inget annat....
Senast redigerad av Diavlo 2017-05-21 kl. 21:39.
Citera
2017-05-21, 21:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Mot bakgrund av att du i tidigare inlägg har ansett dig ha anledning att förklara att du inte har någon som helst anknytning till utredningen eller åklagarna, så anar jag att det är just sådan här sifferexercis som kommer att läggas fram som bevisning för tanterna i Hovrätten när rättegången fortsätter på måndag. Kan det stämma?
Citera
2017-05-21, 21:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Statistik är som en bikini det kan visa jävligt mycket men ändå dölja det väsentligaste, tyvärr
Ändå var det du som drog in termen 'statistiskt' i ditt argument...?

Sedan förde jag ett sannolikhetsargument. Sannolikhetslära och statistik är inte synonymer.
Du kanske kan ge oss din förklaring till de 19 lyckade uppkopplingarna i rad i Visträsk följda av 8 misslyckade försörk i rad till samma adress?
Har Jan Stenbeck och hans aktiekurs något med det hela att göra?
Citera
2017-05-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Att ni har mage att tala om troll

Kul, har inte sett mycket substantiellt från Linna-försvararna. Har du fler punkter än så som tyder på att Linna är oskyldig? (Nu kommer Draifos, eller kanske du, kontra med standardfrågan "vad tyder på att han är skyldig. Svara på min fråga istället)

Det är alltså Nils/Magnus, du pekar ut?
Har du teorier kring hur han fixat falskt telefonalibi? Kan du utveckla hur man manipulerar telefonlistor?

Nils påstår i videoinspelning att det är lätt att manipulera telefoner/telefonlistor.

Bertils far påstår i TR:domen som HR hänvisar till att han och son hade ett flertal telefonsamtal under mordkvällen. Det finns dock endast ett telefonsamtal dem emellan kl 22.21, enligt telefonlistorna.
Citera
2017-05-21, 21:33
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:

Har jämförelser gjort med andra boende i området, om deras mobiltäckning var väsentligt sämre aktuella datum? Om inte det är gjort blir även det iakttagelsen ovidkommande. Där jag bodde (längs norrlandskusten inte så jättelångt från Kalamark) var det vid den tidpunkten enorma problem med mobiltäckningen/stabilitet i nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in