Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-12, 18:53
  #13
Medlem
Belldozers avatar
Om du vill få HD-material att flyta på fint så är det hårdvaruavkodning du ska titta på (i såväl arch som windows). VDPAU för linuxdistar(etc) och DXVA under windows - du kommer att bli förvånad över skillnaden i såväl kvalitet som prestanda. Nu har jag inte pillat särskilt mycket med Archlinux, men det finns säkert någon lämplig tråd på deras forum om hur du skall gå tillväga. Sweclockers har en bra guide som förklarar vad du behöver göra för att få DXVA att funka i windows.

Att köra på mjukvaruavkodning när man har möjlighet att lösa det med VDPAU/DXVA är lite som att gräva gropar med en rosa leksaksspade i plast samtidigt som man har en grävmaskin stående bredvid :)
Citera
2010-01-13, 18:40
  #14
Medlem
mplayer -vo vdpau -vc ffh264vdpau filnamn

funkar bra för mig
Citera
2010-01-14, 14:57
  #15
Medlem
Idag när jag körde pacman -Syu kom en mplayer uppgradering, när jag sedan startar smplayer såg jag att man kan välja vdpau som driver eller vad man ska säga, och med vdpau kan jag till och med köra 1080p utan problem ! problemmet är bara det att när jag kör med vdpau kommer inget ljud, fattar itne vad som kan vara fel
Citera
2010-01-14, 17:28
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccmvector
Idag när jag körde pacman -Syu kom en mplayer uppgradering, när jag sedan startar smplayer såg jag att man kan välja vdpau som driver eller vad man ska säga, och med vdpau kan jag till och med köra 1080p utan problem ! problemmet är bara det att när jag kör med vdpau kommer inget ljud, fattar itne vad som kan vara fel
Kör från terminalen och kolla på outputen.

Det lär stå varför inte ljudet fungerar där, men utifall att du inte blir klok på det kan du posta det här.
Citera
2017-11-18, 18:08
  #17
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Försökte hitta en så pass relevant tråd som möjligt.

Kör Nvidia 387.22-5 på Plasma-Desktop.

Får ingen video ut ur VLC eller SMplayer (favoritspelaren pga flertrådningen).
Kan inte ens få mjukvaruvideo ut.
Det enda som fungerar är output genom caca (känns som ett hån bara det).

VLC spottar ur sig följande.

Kod:
[00007f9284c12158] avcodec decoder: Using NVIDIA VDPAU Driver Shared Library  387.22  Wed Oct 25 22:45:43 PDT 2017 for hardware decoding.
[00007f92580023b8] xcb_window window error: X server failure
[00007f9258001818] vdpau_display vout display error: presentation queue display failure: A catch-all error, used when no other error code applies.

SMplayer håller käften, dvs ger ingen output.

Nu till det roliga - mpv som SMplayer är en frontend för använder sig av VDPAU.
Kan inte ens hitta att den varnar för något annat än att jag blockerar ljud ut ur skärmen.

Kod:
[AO OSS] audio_setup: Can't open audio device /dev/dsp: No such file or directory
AO: [alsa] 48000Hz 2ch s32le (4 bytes per sample)
Starting playback...
Movie-Aspect is 1.78:1 - prescaling to correct movie aspect.
VO: [vdpau] 1920x1080 => 1920x1080 Planar YV12 
A:  14.8 V:  14.8 A-V:  0.001 ct: -0.001   0/  0 47%  2%  3.9% 1 0

Den visar video helt obehindrat, frånsett att kontrollerna suger så blir det ju det enda fungerande alternativet.

Gjorde aldelles nyss en större uppdatering så jag vet inte vad det är som strular.
Kör Plasma-desktop i ett jenga-bygge (bleeding edge) så den minst osannorlika förklaringen är väl att det är någon uppdatering kring hur compositing fungerar som utvecklarna till mpv hängt med som de andra två kommer att få ändra på längre fram.

Mplayer fungerar med, men saknar helt hårdvaruaccelerering, och verkar inte ha något ljud ut heller.
Varken VLC eller SMplayer verkar kunna ge någon video ut ens oaccelererat, Xvideo och OpenGL kammar noll.

Någon annan med samma fönsterhanterare som fått problem med videouppspelning nyligen?
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2017-11-18 kl. 18:23.
Citera
2017-11-18, 20:38
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Försökte hitta en så pass relevant tråd som möjligt.

Kör Nvidia 387.22-5 på Plasma-Desktop.

Får ingen video ut ur VLC eller SMplayer (favoritspelaren pga flertrådningen).
Kan inte ens få mjukvaruvideo ut.
Det enda som fungerar är output genom caca (känns som ett hån bara det).

VLC spottar ur sig följande.

Kod:
[00007f9284c12158] avcodec decoder: Using NVIDIA VDPAU Driver Shared Library  387.22  Wed Oct 25 22:45:43 PDT 2017 for hardware decoding.
[00007f92580023b8] xcb_window window error: X server failure
[00007f9258001818] vdpau_display vout display error: presentation queue display failure: A catch-all error, used when no other error code applies.

SMplayer håller käften, dvs ger ingen output.

Nu till det roliga - mpv som SMplayer är en frontend för använder sig av VDPAU.
Kan inte ens hitta att den varnar för något annat än att jag blockerar ljud ut ur skärmen.

Kod:
[AO OSS] audio_setup: Can't open audio device /dev/dsp: No such file or directory
AO: [alsa] 48000Hz 2ch s32le (4 bytes per sample)
Starting playback...
Movie-Aspect is 1.78:1 - prescaling to correct movie aspect.
VO: [vdpau] 1920x1080 => 1920x1080 Planar YV12 
A:  14.8 V:  14.8 A-V:  0.001 ct: -0.001   0/  0 47%  2%  3.9% 1 0

Den visar video helt obehindrat, frånsett att kontrollerna suger så blir det ju det enda fungerande alternativet.

Gjorde aldelles nyss en större uppdatering så jag vet inte vad det är som strular.
Kör Plasma-desktop i ett jenga-bygge (bleeding edge) så den minst osannorlika förklaringen är väl att det är någon uppdatering kring hur compositing fungerar som utvecklarna till mpv hängt med som de andra två kommer att få ändra på längre fram.

Mplayer fungerar med, men saknar helt hårdvaruaccelerering, och verkar inte ha något ljud ut heller.
Varken VLC eller SMplayer verkar kunna ge någon video ut ens oaccelererat, Xvideo och OpenGL kammar noll.

Någon annan med samma fönsterhanterare som fått problem med videouppspelning nyligen?

Har du startat om sen du uppdaterade nvidia drivarn? Jag tror inte det går att hotswappa deras binärblobb.
Citera
2017-11-18, 21:57
  #19
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engywook
Har du startat om sen du uppdaterade nvidia drivarn? Jag tror inte det går att hotswappa deras binärblobb.

Har gjort. Kan inte hitta någon som beskriver exakt samma problem på något forum heller.

Enda möjliga förklaringen till att mjukvaruvideo (icke-hårdvaruaccelererad) inte fungerar på två av tre spelare längre måste vara att KDE (Plasma) numera utryckligen är beroende av OpenGL och jobbar med lager. Skumt.

Gjorde en rollback till i måndags och visst fungerar video där i samtliga spelare...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback