2010-01-05, 18:54
Medlem
Scrammels avatar
Tjena alla musiker!
sökt, och inte hittat någon tråd som behandlar mitt problem.

Jag har lirat lite munspel, mest lekt lite själv, eller spelat "toner" på en låt, sk "tabs".
Men när man vill lära sig en låt att spela med till, eller kanske kompa eller nåt, så behöver man ju veta hur man tar ackord på munspelet, right? sökt lite på internet, men inte hittat hur man tar de olika ackorden på ett munspel, och gick även en kurs, men fick inte lära oss särskilt många ackord, bara tre stycken som man använde i en klassisk bluestolva, och det var C, G, och D7, och dessa ackord var på ett C-munspel.

syftet med denna tråden är två saker: Jag undrar först och främst hur man tar olika ackord på ett munspel, vilka "hål" man ska blåsa/suga/böja för att få dem, och sen undrar jag också om det blir olika i olika tonarter, tex ett C-spel och ett A-spel.
Så posta ackorden, och svara gärna på min fråga!
jag börjar
för enkelhetens skull så kan vi väl enas om att en utblåston skrivs som ex. 1+ och en inandningston som en enkel siffra, ex 1

På ett C-munspel
G = 1 2 3
C = 1+ 2+ 3+
D7= 1
Citera
2010-01-05, 19:01
Medlem
Raw123s avatar
Det e väl precis samma sak som vilket annat instrument som helst?

Varje hål representerar en not, lär dig vilka dessa är, sedan kan du spela ackord precis som du spelar dem på piano.
Citera
2010-01-05, 19:04
Medlem
Scrammels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raw123
Det e väl precis samma sak som vilket annat instrument som helst?

Varje hål representerar en not, lär dig vilka dessa är, sedan kan du spela ackord precis som du spelar dem på piano.

Jo, precis, varje hål är en not, eller, en not på inandning, en på utandning, och i vissa fall på böjningar åt båda hållen. det stämmer, jag är dock lite fundersam på om man kan göra så,hursomhelst så är det lite komplicerat för mig, men som sagt, jag är nybörjare och vill gärna ha lite hjälp på vägen
Senast redigerad av Scrammel 2010-01-05 kl. 19:07.
Citera
2010-01-05, 19:22
Medlem
netkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrammel
Jo, precis, varje hål är en not, eller, en not på inandning, en på utandning, och i vissa fall på böjningar åt båda hållen. det stämmer, jag är dock lite fundersam på om man kan göra så,hursomhelst så är det lite komplicerat för mig, men som sagt, jag är nybörjare och vill gärna ha lite hjälp på vägen

Jag skulle kanske kolla på lite youtubevideos om jag vore du. Typ harmonica lessons och sånt, sådant kan alltid vara givande, särskilt om du är nybörjare.
Tänk dock på att kanske inte börja för avancerat och sedan bli leds när du inte klarar det och dänga munspelet i väggen... du hajar.

Vad jag har sett folk pusha mycket för när det gäller munspel är vikten av att lära sig tekniken att böja toner. Det ska tydligen ta ditt spelande till en helt ny nivå...

Google är din vän!

Lycka till!
Citera
2010-01-05, 19:23
Medlem
Raw123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrammel

men kan du spela alla noter samtidigt över en hel oktav eller bara noter som ligger nära varandra?
Citera
2010-01-05, 19:25
Medlem
Scrammels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netko
Jag skulle kanske kolla på lite youtubevideos om jag vore du. Typ harmonica lessons och sånt, sådant kan alltid vara givande, särskilt om du är nybörjare.
Tänk dock på att kanske inte börja för avancerat och sedan bli leds när du inte klarar det och dänga munspelet i väggen... du hajar.

Vad jag har sett folk pusha mycket för när det gäller munspel är vikten av att lära sig tekniken att böja toner. Det ska tydligen ta ditt spelande till en helt ny nivå...

Google är din vän!

Lycka till!

hehe, jag har lirat ett halvår, och jag kan böja toner o allt det där, och när jag lirar så blir det på gehör, det som låter bra, kollat runt en hel del på youtube med, men ackord verkar det vara fattigt med, och det är just ackorden jag skulle vilja pränta in i min skalle
Citera
2010-01-05, 19:29
Medlem
Scrammels avatar
Citat:
men kan du spela alla noter samtidigt över en hel oktav eller bara noter som ligger nära varandra?

Hur menar du nu?
som du kanske förstår så har jag innan lärt mig att spela munspel själv, eller av att andra har visat mig det, jag kan alltså knappt någon musikteori förutom att läsa lite noter, typ det enklaste såsom noters namn och notvärde, så förklara gärna utförligt, för det är just det jag behöver lära mig
Citera
2010-01-06, 00:29
Medlem
Scrammels avatar
Citat:

Tror jag förstår nu hur du menar.
Samtidigt kan bli lite svårt, alltså du menar o spela cdefg osv samtidigt?
det går inte iomed att c ligger exempelvis på första hålets utandning, och d på första hålets inandning, vilket gör att man måste både blåsa och suga i det första hålet för att få c och d på den första oktaven, och det går ju inte?

för en oktav är väl "avståndet mellan två noter med samma namn", dvs avståndet innan den kommer igen?
Citera
2010-01-06, 02:14
Medlem
claxors avatar
På grund av munspelets upplägg kommer du finna att det i praktiken inte går att ta fler ackord än så, så vitt jag kan tänka mig.
Citera
2010-01-06, 09:50
Medlem
Scrammels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claxor
På grund av munspelets upplägg kommer du finna att det i praktiken inte går att ta fler ackord än så, så vitt jag kan tänka mig.

Okey, skulle du kunna förklara varför? Är intresserad av att lära mig
Citera
2010-06-05, 14:35
Medlem
Nu har jag inte spelat munspel på sjukt länge, men är det inte "lättare" att memorera hur alla hålen låter på in- och utandning och sedan spela efter känsla, typ?

Det finns ju annars musikteori för munspel, men det måste ju anpassas efter den tonart det råkar vara stämt i ...
Citera
2010-06-05, 14:37
Medlem
BandieraRossas avatar
Är det ens möjligt att spela flera toner samtidigt på ett munspel, eller handlar diskussionen om arpeggion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in