Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilket statsskick skall vi ha i Sverige?
Monarki
48,32%
388 röster
Republik
36,99%
297 röster
Annat (ex diktatur)
12,70%
102 röster
Vet ej
1,99%
16 röster
2004-02-11, 12:00
  #1
Medlem
Memnoks avatar
På uppmaning av Fonus startar jag här en omröstning om monarkins vara eller inte vara. Välkommna med era röster och åsikter.
Citera
2004-02-11, 12:03
  #2
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
En gång pm:ade jag Scepter om att ha en poll om det här, men jag fick inget svar. Men nu har vi en iaf så då ska jag vara glaf ändå.

Republik tycker jag!

EDIT: 100% av rösterna på republik. Trevligt.
Citera
2004-02-11, 12:10
  #3
Medlem
Fonuss avatar
Tack Memnok för ett snabbt agerande! Som ni reda gissat så lutar jag mer och mer åt Republik. Och inte så mycket på grund av kungens ständiga klavertramp. Det är principiellt viktigt att alla offentliga ämbeten är demokratiskt tillsatta och att ansvar kan utkrävas. Tänk er om Göran Persson hade gjort kungens uttalande om Burnei, han hade tvingats att avgå.
Citera
2004-02-11, 12:32
  #4
Medlem
Michael Conwells avatar
Självklart republik eller något motsvarande. Monarkin är förlegad och borde ha avskaffats när Sverige blev en demokrati.
Citera
2004-02-11, 12:36
  #5
Medlem
anteDs avatar
Tycker någon skall lägga det här på minnet och slänga upp en nyomröstning om några veckor. Bara för att se hur resultatet blir när inte folk är färgade av senste dagarnas rabalder.

En sak som jag kom att tänka på är varför måste vi ha en president och vi avpolleterar kungen? Vad gör en sådan snubbe för nytta? Varför kan inte statsminstern vara statschef, vad finns det för argument mot det? Det måste ju finnas ett antal bra eftersom mig veterligen så har alla i princip en president även om man endast ser och hör om permiärministern/statsministern. T.ex. Italien, Israel och Tyskland...
Citera
2004-02-11, 13:40
  #6
Medlem
Jag är republikan..

Citat:
Ursprungligen postat av anteD
En sak som jag kom att tänka på är varför måste vi ha en president och vi avpolleterar kungen? Vad gör en sådan snubbe för nytta? Varför kan inte statsminstern vara statschef, vad finns det för argument mot det? Det måste ju finnas ett antal bra eftersom mig veterligen så har alla i princip en president även om man endast ser och hör om permiärministern/statsministern. T.ex. Italien, Israel och Tyskland...

Det verkar finnas ett behov av en ledargestalt som inte direkt är inblandad dagspolitiken. Jag tycker talmannen gott får bli statschef, det är bra om vi höjer statusen på riksdagen. (Direktval av talman..?)
Citera
2004-02-11, 13:46
  #7
Medlem
Michael Conwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagom
Jag är republikan..
Det verkar finnas ett behov av en ledargestalt som inte direkt är inblandad dagspolitiken. Jag tycker talmannen gott får bli statschef, det är bra om vi höjer statusen på riksdagen. (Direktval av talman..?)

Jag undrar om det skulle fungera. Tänk om folket skulle rösta fram en person som har direkt motstridiga åsikter än den sittande regeringen. Det skulle bli underhållande i alla fall. Jag är själv inne på anteD`s linje. Att stadsministern även ska vara stadschef.
Citera
2004-02-11, 13:54
  #8
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonus
[Borttaget längre avsnitt]
Tänk er om Göran Persson hade gjort kungens uttalande om Burnei, han hade tvingats att avgå.


Det tror jag knappast, Kamrat Kim-Jong Persson har ju redan låtit tungan slinta vid ett besök i Kina, han tyckte, för att parafrasera Dr. Alban, att Kina var stabilt, inte fan såg vi regeringskris då...
Saken är ju den att i enpartistaten Sverige kan Persson säga vad han vill, han vilar på en trygg bas av nyttiga idioter.

http://www.riksdagen.se/debatt/9697/...0/s0300018.htm
Citera
2004-02-11, 14:47
  #9
Medlem
Wargroos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael Conwell
Jag undrar om det skulle fungera. Tänk om folket skulle rösta fram en person som har direkt motstridiga åsikter än den sittande regeringen. Det skulle bli underhållande i alla fall. Jag är själv inne på anteD`s linje. Att stadsministern även ska vara stadschef.

Göran Persson som både statsminister och statschef, vilken osmaklig tanke. Ju mindre vi får se av denna självgoda socialdemokrat desto bättre.
Citera
2004-02-11, 14:58
  #10
Medlem
Michael Conwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wargroo
Göran Persson som både statsminister och statschef, vilken osmaklig tanke. Ju mindre vi får se av denna självgoda socialdemokrat desto bättre.

Jag vill helst inte se honom i någon av rollerna men nu när han ändå finns där så...
Han kan väl knappast göra mer skada än han redan har gjort om han skulle bli stadschef också. Fördelen med att ha stadsministern som stadschef är att det inte behövs nya val för att tillsätta någon. Sen är frågan om hur stor makt en stadschef har. För mig så är en stadschef bara ett PR-jippo och i den rollen så passar vilken minister som helst (Jan O Karlsson kanske ).
Citera
2004-02-11, 15:45
  #11
Medlem
Bleeps avatar
Jag röstade för diktatur eftersom jag vill ha en "upplyst despot" vars ambition det är att driva samhället i enlighet med de idéer som ligger bakom en liberal s.k. nattväktarstat.

Skämt åsido (eftersom det jag skrev ovan är orealistiskt önsketänkande) så tycker jag att vi gott kan behålla kungen som statschef. Har händelsevis väldigt svårt att inom mig hitta någon som helst form av engagemang för att rösta fram ytterligare ett politikersvin till en maktposition. Eller omformulerat: Jag litar mer på människorna ute på Drottningholm än jag gör på pappskallarna i Riksdagshuset.

Finns det verkligen någon som på fullaste allvar tror att saker kommer förändras till det bättre om vi t.ex. får nuvarande talmannen Björn von Sydow som statschef? If so, please explain why to me...
Citera
2004-02-11, 15:54
  #12
Medlem
Michael Conwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Finns det verkligen någon som på fullaste allvar tror att saker kommer förändras till det bättre om vi t.ex. får nuvarande talmannen Björn von Sydow som statschef? If so, please explain why to me...

Bättre och bättre vet jag inte om det blir men för mig så är det självklart att om vi nu ska ha en stadschef så ska det vara en som vi kan få bort och inte någon som är född till sitt ämbete. Som liberal så tycker jag inte heller om att vi betalar skatt till någon vars ekonomi vi inte har någon insyn i.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback