Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-02, 19:07
  #1
Medlem
zenraws avatar
Tja!

Jag har läst den samhällsvetenskapliga linjen på gymnasiet, och saknar därför behöriget för civilingenjörslinjerna. Jag har planerat att jag vill läsa Industriell Ekonomi, och har förstått att man får platsgaranti från KTH's basår till någon av ingenjörslinjerna. Dock så är det ganska stor konkurrens till dom populära utbildningarna varav Industriell Ekonomi är inkluderad. Nu undrar jag på ett ungefär vad man behöver i poäng.


Från: http://www.kth.se/utbildning/anmalan-antagning/1.725

Urvalsgrupp T1
avklarade 60 hp på tekniskt basår, rangordning efter summan av betygsvärdena på de sex kurser som ingår (3 kurser matematik, 2 kurser fysik och 1 kurs kemi); 180-300.

Urvalsgrupp T2
avklarade 30 hp på tekniskt bastermin, rangordning efter summan av betygsvärdena på de tre kurser som ingår (2 kurser matematik och 1 kurs fysik); 90-150.

Betygsskala/betygsväde
A/50
B/45
C/40
D/35
E/30


Så min fråga är till någon som vet vad man ska ha för snitt på det Tekniska basåret för att garantera en plats i Industriell Ekonomi. Då ska man hamna i urvalsgrupp T1.

Tack!
Citera
2010-01-02, 20:11
  #2
Medlem
Zingans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zenraw
Tja!

Jag har läst den samhällsvetenskapliga linjen på gymnasiet, och saknar därför behöriget för civilingenjörslinjerna. Jag har planerat att jag vill läsa Industriell Ekonomi, och har förstått att man får platsgaranti från KTH's basår till någon av ingenjörslinjerna. Dock så är det ganska stor konkurrens till dom populära utbildningarna varav Industriell Ekonomi är inkluderad. Nu undrar jag på ett ungefär vad man behöver i poäng.


Från: http://www.kth.se/utbildning/anmalan-antagning/1.725

Urvalsgrupp T1
avklarade 60 hp på tekniskt basår, rangordning efter summan av betygsvärdena på de sex kurser som ingår (3 kurser matematik, 2 kurser fysik och 1 kurs kemi); 180-300.

Urvalsgrupp T2
avklarade 30 hp på tekniskt bastermin, rangordning efter summan av betygsvärdena på de tre kurser som ingår (2 kurser matematik och 1 kurs fysik); 90-150.

Betygsskala/betygsväde
A/50
B/45
C/40
D/35
E/30


Så min fråga är till någon som vet vad man ska ha för snitt på det Tekniska basåret för att garantera en plats i Industriell Ekonomi. Då ska man hamna i urvalsgrupp T1.

Tack!

Det går att hitta via VHS:s statistik

(http://www.vhs.se/Global/Statistik/H...os%c3%a4te.pdf)

T.ex. så krävdes det i urval 1 HT2009

-T1: 125
-T2: 85
Citera
2010-01-02, 21:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingan
Det går att hitta via VHS:s statistik

(http://www.vhs.se/Global/Statistik/H...os%c3%a4te.pdf)

T.ex. så krävdes det i urval 1 HT2009

-T1: 125
-T2: 85

kan det stämma (ser att det står så på vhs)
men det är under intervallet man kan få
Citat:
Ursprungligen postat av zenraw
Urvalsgrupp T1
avklarade 60 hp på tekniskt basår, rangordning efter summan av betygsvärdena på de sex kurser som ingår (3 kurser matematik, 2 kurser fysik och 1 kurs kemi); 180-300.

Urvalsgrupp T2
avklarade 30 hp på tekniskt bastermin, rangordning efter summan av betygsvärdena på de tre kurser som ingår (2 kurser matematik och 1 kurs fysik); 90-150.
Citera
2010-01-02, 21:26
  #4
Medlem
zenraws avatar
Hoppsan!

Oj, jag missade totalt att man kunde se det i VHS, trots att jag sett den listan tidigare. Kan det verkligen stämma att man inte behöver mer än 125/300 i TBAS för att komma in på Industriell Ekonomi? Det var 79 sökande, och 20 antagna.. Hur fungerar det? Jag antar att dom som har fått bäst betyg blir antagna före, fast 125 poäng känns lite väl lågt.

Tack för snabba svar!
Citera
2010-01-02, 22:50
  #5
Medlem
Har för mig att det var B i snitt som gällde sist, men satsa på A i det mesta om du ska va säker.

Tycker det ni letade fram där känns alldeles för lågt.
Citera
2010-01-02, 23:02
  #6
Medlem
Zingans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeus
Har för mig att det var B i snitt som gällde sist, men satsa på A i det mesta om du ska va säker.

Tycker det ni letade fram där känns alldeles för lågt.

Jo jag tycker det med. Antagligen så stämmer det du säger och att det inte är så pass lågt som enligt VHS
Citera
2010-01-02, 23:02
  #7
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zenraw
Oj, jag missade totalt att man kunde se det i VHS, trots att jag sett den listan tidigare. Kan det verkligen stämma att man inte behöver mer än 125/300 i TBAS för att komma in på Industriell Ekonomi? Det var 79 sökande, och 20 antagna.. Hur fungerar det? Jag antar att dom som har fått bäst betyg blir antagna före, fast 125 poäng känns lite väl lågt.

Tack för snabba svar!

Förra året fick man bara betyg i matematik/fysik/kemi, inte ma c, d, e, fy a, b, ke. Alltså 125/150 vilket motsvarar 5 betygssteg från max. Alltså t.ex. A/B/E eller C/C/B.

Citat:
Ursprungligen postat av zenraw
Så min fråga är till någon som vet vad man ska ha för snitt på det Tekniska basåret för att garantera en plats i Industriell Ekonomi. Då ska man hamna i urvalsgrupp T1.

Tack!

För att garantera plats, A i allt.
Citera
2010-01-02, 23:27
  #8
Medlem
zenraws avatar
Givet att man behöver A i allt för att garantera plats i Industriell Ekonomi. Är det endast betyg från tentorna som räknas in som slutgiltiga betyget? Eller får man göra laborationer och ett aktivt deltagande i lektioner ger bättre betyg?
Citera
2010-01-02, 23:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zenraw
Givet att man behöver A i allt för att garantera plats i Industriell Ekonomi. Är det endast betyg från tentorna som räknas in som slutgiltiga betyget? Eller får man göra laborationer och ett aktivt deltagande i lektioner ger bättre betyg?

Labbar är obligatoriska för att klara basåret, likaså labbrapporter av nämnda labbar. Så du får ett antal poäng för att klara av labbarna, men du kan inte få betyg för dem. Du får godkänt eller inte godkänt helt enkelt.

Annars är det bara tentor som gäller. Aktivt deltagande spelar ingen roll whatsoever.
Citera
2010-01-02, 23:54
  #10
Medlem
zenraws avatar
Okej, det är som jag misstänkte. Det lär dyka upp frågor senare om hur man pluggar bäst inför tenta specifikt för basåret. Jag antar att det inte är som man gör det normalt inför tentor. Jag kommer lägga ner hela min själ i det året för att få studievana och lära mig studieteknik.
Citera
2010-01-03, 05:21
  #11
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zenraw
Okej, det är som jag misstänkte. Det lär dyka upp frågor senare om hur man pluggar bäst inför tenta specifikt för basåret. Jag antar att det inte är som man gör det normalt inför tentor. Jag kommer lägga ner hela min själ i det året för att få studievana och lära mig studieteknik.

Men vi kan svara på det nu. I Matematik och Fysik gör alla uppgifter och i Kemin läs kapitlet och gör understrykningar eller vad som nu är din grej för att läsa in text + uppgifterna. Innan tenta gör ex-tentor.
Citera
2010-01-03, 11:16
  #12
Medlem
zenraws avatar
Eftersom jag har varit en ekonomi-människa ända sedan högstadiet, har inte fokus legat på matematik, fysik, och kemi. Jag har noll koll på vilken studieteknik jag ska använda mig av. Kommer jag få lägga ner väldigt många timmar efter obligatoriska föreläsningar och labbar? Självklart beror det på hur bra jag lär mig och klarar att implementera, men förut har det varit att jag studerat matematik till exempel väldigt grundligt innan prov, och jag har känt att jag kan allting tillräckligt bra för att få ett MVG på prov. Men sedan när jag väl ska göra provet så har det gått åt pipsvängen iaf. Så jag undrar mest hur vilken studieteknik just för dessa ämnen (matematik, fysik och kemi). Jag har lätt att lära mig saker om jag har motivation, och jag har aldrig haft så mycket motivation för något i hela mitt liv. Jag känner att jag kommer att kunna lägga 3-4 timmar i självstudier varje dag bara jag vet att jag kommer någonstans.

Hoppas jag skrev så tydligt så möjligt så ni kommer kunna besvara mina frågor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback