Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-02, 11:18
  #1
Medlem
Tobauntas avatar
Fick höra här om dagen att min kompis blev underkänd sin utbildning pga att hon blev sjuk under tiden hon hade sin praktik.

Hon fick VG-MVG på allt förutom praktiken som hon inte klarade av pga att hon blev sjuk och inte hade tillräckligt bra närvaro, hon har läkarintyg för den tiden hon var sjuk.

I mina öron låter de inte som att skolan har rätt till att underkänna någon helt och hållet pga sjukdom utom att dom borde ge henne en ny chans med praktik istället men vänder mig hit för att se om någon annan vet mer exakt vad som får och inte får göras i hopp om bra svar.
Citera
2010-01-02, 11:19
  #2
Medlem
Giorgis avatar
Hon får väl göra praktiken vid ett senare tillfälle? Eller?
Citera
2010-01-02, 11:21
  #3
Medlem
Ted.Bundys avatar
Vilket program och var läser din vän?
Det är lite svårt att ge ett generellt svar, men kriterierna bör ju framgå bland annat i kursinnehållet?

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-01-02, 11:54
  #4
Medlem
Rent generellt: Om inte skolan ger henne ytterliggare någon chans, vilket jag inte tror står i något regelverk att den ska göra, så får hon göra praktiken nästa gång kursen går. Detta medför att hon inte kommer få godkänt nu och kan på så sätt få problem med CSN om det medför att hon förlorar många poäng. MEN om hon har intyg av läkare kan hon skicka detta till CSN och få fortsatt fullt lån.

Men står det något annat i kursplanen så gäller förstås det. Kan du leta upp den?
Citera
2010-01-02, 12:03
  #5
Medlem
Tobauntas avatar
hon sover för tillfället men ska fråga henne dessa frågor så fort ja får tag på henne igen så skriver ja de svaren här efter de. tack för snabba svar iaf fick svaren fortare än beräknat =)
Citera
2010-01-02, 21:58
  #6
Medlem
Tobauntas avatar
Det hon läser till är undersköterska. Psykologi, etik och moral hör inte ens ihop med kursen som man har praktiken i.

Hon har kollat betygskriterierna. Praktiken får hon bli underkänd i men inte det andra eftersom att det inte ingår i just den kursen.
Citera
2010-01-02, 22:07
  #7
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobaunta
Det hon läser till är undersköterska. Psykologi, etik och moral hör inte ens ihop med kursen som man har praktiken i.

Hon har kollat betygskriterierna. Praktiken får hon bli underkänd i men inte det andra eftersom att det inte ingår i just den kursen.

Framgår det inte i kursbeskrivningen om studenten har rätt att göra om praktiken vid ett eventuellt underkännande?

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-01-02, 22:14
  #8
Medlem
swaydizzles avatar
Då den praktiska delen oftast, förutom att vara obligatorisk, är en vital del i dessa utbildningar, så lägger man stor vikt vid dessa. Väldigt ofta är det så att närvaro i dessa obligatoriska element är en förutsättning för att gå upp till examen, annars bedöms inte examen då kriterierna inte är uppfyllda. Således får man lägsta möjliga betyg oavsett hur bra man har varit i de andra elementen, då grundkriterierna för betygssättning inte är uppfyllda.
Citera
2010-01-02, 22:22
  #9
Medlem
Tobauntas avatar
hon har rätt att göra om praktiken men hon blir endå underkänd i allt de andra som hon faktiskt klarade av så hon måste göra om allt.
Citera
2010-01-03, 08:40
  #10
Medlem
greenfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobaunta
hon har rätt att göra om praktiken men hon blir endå underkänd i allt de andra som hon faktiskt klarade av så hon måste göra om allt.

tycker detta låter märkligt, menar du att hon måste gå om hela utbildningen pga detta eller?
Citera
2010-01-03, 20:17
  #11
Medlem
Tobauntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
tycker detta låter märkligt, menar du att hon måste gå om hela utbildningen pga detta eller?


det är så dom har lagt fram det och det är det jag också tycker låter märkligt.
Citera
2010-01-03, 21:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobaunta
det är så dom har lagt fram det och det är det jag också tycker låter märkligt.

Det ska finnas en programplan eller liknande för hur programmet är upplagt, där kan det finnas sådana skrivningar, men som alla säger så låter det skumt om kurser/moment ska bli underkända med automatik för att praktiken inte blir godkänd.

Vilket lärosäte handlar det om?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback