Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-01, 23:13
  #1
Avstängd
enserieibrotts avatar
Jag vill studera på Universitet/Högskolan, trampat vatten i ett och ett halvt år, är tjugo år gammal och börjar få panik.
Jag går till mitt heltidsjobb, sparat ihop exakt 135 000 kronor på mitt sparande konto, jag bor fortfarande hemma och staden jag bor i är ett rövhål.

Jag vet inte varför jag skrev det, spelar det någon roll?

Hur som helst mina FB vänner, jag vill börja studera så att jag bildar mig en karriär och slipper tristessen som har omslutit mig.

Jag är ute efter någon form av lista med alla utbildningar som finns, eller en länk till en hemsida med en lista över alla utbildningar som finns och vart dom tar mig, dvs. Vilka jobb man kan komma att jobba med, så att jag kan bocka av det som är ointressant.

Hade också varit intressant om någon gjort liknande innan, dvs hur de gick till väga när dom valde utildning. Det är ju ett ganska stort beslut som skall tas ch jag vet inte vart jag ska börja.

Tack på förhand
Citera
2010-01-01, 23:21
  #2
Medlem
wAkE-uPs avatar
Har du verkligen ingen som helst aning om vad du vill hålla på med?
Det är rätt svårt att hitta info. om alla utbildningar och var de leder...
Citera
2010-01-01, 23:25
  #3
Avstängd
enserieibrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wAkE-uP
Har du verkligen ingen som helst aning om vad du vill hålla på med?
Det är rätt svårt att hitta info. om alla utbildningar och var de leder...

Självklart men jag vill inte missa något
Citera
2010-01-01, 23:28
  #4
Medlem
Ted.Bundys avatar
Utbildningar kan du hitta på studera.nu
På Saco kan du hitta information om olika akademiska yrken, men kom ihåg att se det mer som riktlinjer och inte som att det är hugget i sten.
http://www.saco.se/templates/Ocupati...epslanguage=SV

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-01-01, 23:40
  #5
Medlem
wAkE-uPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enserieibrott
Självklart men jag vill inte missa något
Du kanske vill bli forskare men vill samtidigt höra om dagisfröken är något att vara..
Citera
2010-01-01, 23:45
  #6
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wAkE-uP
Du kanske vill bli forskare men vill samtidigt höra om dagisfröken är något att vara..

Finns ingen anledning att ha en sådan ton. Han frågade om råd där man kan sätta sig in i det hela, det är inte direkt all som har ett spikrakt mål klart för sig redan vid födseln.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-01-01, 23:48
  #7
Medlem
wAkE-uPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
Finns ingen anledning att ha en sådan ton. Han frågade om råd där man kan sätta sig in i det hela, det är inte direkt all som har ett spikrakt mål klart för sig redan vid födseln.

MVH/Ted Bundy
Visst, men jag försöker hjälpa TS men h*n ger mig inget. Visst h*n förtjänade inte mitt förra inlägg men lite riktlinjer kan vem som helst komma med.
Citera
2010-01-02, 00:14
  #8
Medlem
http://www.vhs.se/Global/Statistik/H...l2_program.pdf

gl
Citera
2010-01-02, 00:59
  #9
Medlem
För att försvåra det ytterligare kan du med fördel studera utomlands. Har du ett kapital på 130'000 så kan det bli riktigt kul; det säger väl sig självt?

Jag brukar tänka i termer av vilka fakulteter som finns, eller i termer av ämnesområden för studier, eller också i termer av arbetsområden. Tänker inte beröva dig nöjet och lärdomen av att ta reda på den informationen själv.
Citera
2010-01-02, 15:16
  #10
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Om någon (vem fan nu det skulle vara) skulle skriva hela den listan här kommer du inte vara klar med avbockningen förän du är fyllda 30. Dessutom begränsas inlägg till 10 000 tecken.

I annat fall kan du ju beställa katalogen från VHS. Den har mig veterligen med alla utbildningar.
Citera
2010-01-02, 17:53
  #11
Medlem
ExPlayers avatar
Kolla på www.studentum.se

Där kan du söka på högskole/univers./KY/Folkhögskola/Utomlands utbildningar.
Det måste väl finnas något eller några ämnen som du är mer eller mindre intresserad av?

Något av dessa kanske?

Idrott
Ekonomi
Juridik
Medicin
IT
Citera
2010-01-03, 01:08
  #12
Medlem
Censor Scipios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enserieibrott
Jag vill studera på Universitet/Högskolan, trampat vatten i ett och ett halvt år, är tjugo år gammal och börjar få panik.
Jag går till mitt heltidsjobb, sparat ihop exakt 135 000 kronor på mitt sparande konto, jag bor fortfarande hemma och staden jag bor i är ett rövhål.

Jag vet inte varför jag skrev det, spelar det någon roll?

Hur som helst mina FB vänner, jag vill börja studera så att jag bildar mig en karriär och slipper tristessen som har omslutit mig.

Jag är ute efter någon form av lista med alla utbildningar som finns, eller en länk till en hemsida med en lista över alla utbildningar som finns och vart dom tar mig, dvs. Vilka jobb man kan komma att jobba med, så att jag kan bocka av det som är ointressant.

Hade också varit intressant om någon gjort liknande innan, dvs hur de gick till väga när dom valde utildning. Det är ju ett ganska stort beslut som skall tas ch jag vet inte vart jag ska börja.

Tack på förhand

Jag kan börja med en liten kortlista över de vanligaste utbildningarna.

Civil/högskoleingenjör -> Tekniker, utvecklare, systemarbete, konsulter, experter, chefer osv

Civil/kandidatekonomer -> Revisorer, konsulter, experter, controllers, rådgivare, bankirer, fastighetsmäklare, chefer osv

Läkare/sjuksköterska/lärare -> Samma

Kandidatprogram inom naturvetenskap -> Lektorer, docenter, professorer, experter, rådgivare osv

Kandidatprogram inom humaniora -> Vill inte vara uppkäftig, men om man inte går hela vägen till stjärnorna (politiker, författare osv) är risken överhängande att man slutar som arbetslös eller på ett random okvalificerat jobb

Där har du i princip huvuddragen inom svensk högskoleutbildning. Om du vill ha mer specifikt kan du beställa hema SACO:s arbetskatalog och lusläsa den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback