2010-01-01, 15:08
Medlem
lilleolovs avatar
hejsan, Jo nu är det så att jag och min sambo ska gå skilda vägar och jag sitter och försöker få ihop ekonomin.

Min situation är ganska simpel och kanske vanlig, så jag hoppas ni kan hjälpa till.

Jag kommer ha sonen från 16.00 på fredagar till 07.00 på måndagar.

Min fråga är då hur jag ska ta föreldrapenning för dessa dagar?
Måste jag sluta tidigare eller börja senare på någon av mina arbetsdagar?

Jag har tyvärr ingen möjlighet att förkorta min arbetstid i nuläget.
Hur löser jag detta?

Hoppas ni kan hjälpa till! Och håll er till topic och frågorna.
mvh
Citera
2010-01-01, 15:11
Medlem
nej
Citera
2010-01-01, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av le7xusan
nej

Inte riktigt så enkelt och svaret är troligtvis.
För att uppnå 80% av sin sgi så tar man ut 7dagar/v(alltså även lördag o söndag).
Arbetar du skift som jag har du rätt att ta ut dagar under en ihopjobbad ledighet(frivecka).
Så antagligen ska det inte vara några problem att ta ut föräldrapenning lör o sön om du jobbar mån-fre.
Enklast är att bara ringa och fråga FK så får du svar på direkten.

Två månader är öronmärkta till varje part, men om ni nu går skilda vägar så skulle jag SE UPP!
Varför:
Av totalt 480 dagar är 90 dagar så kallde lägstanivådagar som ger max 180kr/dag(värdelöst)
Så hinner din sambo ta ut sina dagar innan dina så är det bara skitdagarna kvar åt dig!
Citera
2010-01-01, 15:45
Medlem
lilleolovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av le7xusan
nej

Följdfrågan är då vad jag behöver göra för att svaret skall bli "JA".

Måste jag vara ledig på fredagar eller finns det andra lösningar?
halvdag fredagar och måndagar?

Hur löser ni andra det?

FK svarar inte på telefonen idag tyvärr.
Men givetvis ska jag ringa och fråga dem, om dem nu är hjälpsamma?
Inte för att jag vill luras men jag tänkte det kanske finns fullösningar som dem inte uppger men som endå finns.
Därför tänkte jag att jag frågar här så jag har lite kött på benen när men ringer, det kan ju vara så att man kommer till en surkärring som inte alls vill hjälpa till, det är ju endå min ekonomi vi talar om, vill inte slänga den åt slumpen.
Senast redigerad av lilleolov 2010-01-01 kl. 15:49.
Citera
2010-01-01, 16:02
Medlem
tomtemoors avatar
Min situation är såhär:
Blev gravid mitt i högskolestudierna och hade inte jobbat upp en krona i SGI. Sommarjobb och extrajobb hade jag absolut inte tjänat tillräckligt på för att få ut någon SGI.
Således får jag lägsta-nivå som är 185:- INNAN skatt per dag. Dock så får man, om man har lägsta-nivå på Föräldrapenningen jobba 7/8-dagar! Utan att beloppet på något sätt påverkas. Jag jobbar så mycket jag kan när samon kommit hem från sitt jobb, och jag får behålla varenda krona. (Skattar givetvis.)
Om man ska kunna göra som vi gör måste man för det första ha noll i SGI (som jag har) och ha möjlighet att arbeta fast man har en liten bebis. Jag arbetar hemfrån endel och tjänar bra på det.
Det är ju faktiskt en regel som uppmuntrar till arbeta, även om det är sårt i praktiken för många att kunna sticka iväg och jobba när den andra föräldern kommit hem från sitt jobb.
Men så är det i alla fall, har pratat med FK och fått klartecken.
Citera
2010-01-01, 16:08
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtemoor
Min situation är såhär:
Blev gravid mitt i högskolestudierna och hade inte jobbat upp en krona i SGI. Sommarjobb och extrajobb hade jag absolut inte tjänat tillräckligt på för att få ut någon SGI.
Således får jag lägsta-nivå som är 185:- INNAN skatt per dag. Dock så får man, om man har lägsta-nivå på Föräldrapenningen jobba 7/8-dagar! Utan att beloppet på något sätt påverkas. Jag jobbar så mycket jag kan när samon kommit hem från sitt jobb, och jag får behålla varenda krona. (Skattar givetvis.)
Om man ska kunna göra som vi gör måste man för det första ha noll i SGI (som jag har) och ha möjlighet att arbeta fast man har en liten bebis. Jag arbetar hemfrån endel och tjänar bra på det.
Det är ju faktiskt en regel som uppmuntrar till arbeta, även om det är sårt i praktiken för många att kunna sticka iväg och jobba när den andra föräldern kommit hem från sitt jobb.
Men så är det i alla fall, har pratat med FK och fått klartecken.
Oh, är det så med de 90 lägstanivådagarna för oss som har SGI också?
Citera
2010-01-02, 10:16
Medlem
Karma77s avatar
För att svara enkelt:
Du måste ha ett inkomstbortfall för att få ta ut FP.
Oavsett om det är av dina SGI eller LG dagar.
Citera
2010-01-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karma77
För att svara enkelt:

Nej inte alltid, jag tog efter samrådan med FK ut mina dagar under mina friveckor så att min sambo kunde plocka ut sina lägstanivådagar dock kunde vi ju inte ta ut samma dag
Citera
2010-01-02, 11:46
Medlem
Karma77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteT
Nej inte alltid, jag tog efter samrådan med FK ut mina dagar under mina friveckor så att min sambo kunde plocka ut sina lägstanivådagar dock kunde vi ju inte ta ut samma dag

Vad för friveckor? Semester?
Citera
2010-01-03, 06:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
För att svara enkelt:

Nja, du kan få FP för de dagar du inte arbetar, oavsett vilken veckodag det är. Det finns ju också de som har 6 och 7 dagars arbetsvecka på schema.
Citera
2010-01-03, 14:15
Medlem
Citat:
Vad för friveckor? Semester?

Har du bott under en sten hela ditt liv?
En längre ledig period(6-7dagar) finns i de flesta skiftscheman där det är möjligt.

Själv jobbar jag 12h skift med först 2st dagskift följt av 2st natt pass för att sedan vara ledig i 6 dagar och sedan om igen.
Totalt jobbar jag bara 12st arbetspass i månaden.
Skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att jobba "dagtid", fy faan att behöva kliva upp 5dagar i vecka året om.

En annan bra sak med skift är pappadagarna som är 10 till antalet.
10st till antalet oavsett hur många timmar de är.
så jag kunde ta ledig 10 av 12 pass på en månad och var ledig i stort sett en hel månad.
Vi skiftarbetare får alltså mer pengar för våra pappadagar än de som jobbar dagtid.
Men det jämnar nog ut sig med tanke på att vi har 12h karensdag ifall vi blir sjuk ist.
Citera
2010-01-03, 14:21
Medlem
Deemans avatar
Har för mig du kan ta ut föräldrapenning för lördag och söndag OM du är hemma hela fredagen och tar ut för den. De måste vara sammanhängande.

Reglerna har ändrats massor de senaste åren men det gick för 8 år sedan när jag gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in