2009-12-31, 22:31
Medlem
Jag köpte en stålsträngad akustisk gitarr för nästan ett år sen, en Yamaha FG700MS (http://4sound.se/itempg.aspx?id=15948&artno=157255). De första 2-3 månaderna funkade den bra, men sedan dök ett konstigt ringande ljud på när jag slår på den öppna D-strängen. Först tänkte jag att det berodde på att strängarna var utslitna och bytte därför ut dem, men strängen började snart ringa igen. Efter ett par strängbyten är problemet fortfarande kvar.

Hur mycket och högt ringandet låter är olika dag för dag. En dag kan det vara knappt någonting för att vara nästan olidligt den andra. Tar man till exempel ett vanligt G-ackord kan ringandet förstöra helhetsljudet totalt, eller så har jag tur och ljudet dyker inte upp. I mindre mån har jag hört något liknande även på andra strängar, men oftast väldigt lågt och mer av ett kort "pling" och inte alls så högt som på D. Där ljudet dykt upp förutom på D har det inte varit på öppna strängar, utan på vissa band.

Laddade upp ett ljudklipp på 20 sekunder där man hör ljudet: http://www.speedyshare.com/files/200...ring_noise.wav

Vet någon vad det kan bero på och om man kan göra något åt saken?
Citera
2009-12-31, 22:48
Medlem
Asgarvads avatar
Utan att lyssnat på ljudklippet kan jag med 90% säkerhet säga att strängen slår i ett band och då troligtvis det första. Kan fixas genom att till exempel lossa på dragstången eller om bandet har rest sig pressa ner eller fila ner bandet en aning.
Citera
2010-01-04, 03:56
Medlem
Som ovanstående säger, detta är dock något du inte bör försöka dig på om du inte är tvärsäker på att du vet vad du ska göra.

Mitt tips är att du går till affären där du köpte gitarren (eller någon annan) och ber de fixa den åt dig, det kostar nästan ingenting och du får det gjort på ett proffsigt och säkert sätt.
Citera
2010-01-04, 16:14
Medlem
KaptenLiszts avatar
Jag har haft samma problem, dock lät min sträng värre än vad din låter. Jag försökte med allt för att få bort det ringande och skakiga ljudet. Bytte strängar, bytte stämskruvar och till slut så fick jag nog, jag köpte en ny gitarr. Tre år senare begav jag mig till min närmsta intrument- och musikaffär med min gamla akustiska gitarr i högsta hugg. Äntligen skulle jag få reda på vad som va problemet, tänkte jag. Dom sa att problemet var just att strängen slog till dom andra banden och det är inte något som ska fixas hemma.

Lämna in din gitarr, så fixar dom problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in