31 224 besökare online
858 283 medlemmar • 45 872 422 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Kultur & Media > Musik > Musik - Allmänt
Svara på ämne
Ämnesverktyg
hansahooligan
Medlem
hansahooligans avatar
Det är så att jag håller på att lära mig spela gitarr, och jag har skrivit ut massa låtar som står i s.k gitarr tabar(?) och jag fattar inte hur jag spela och läser av detta. Det är ju siffrer på varje sträng och man har ju bara fem fingrar. någon som kan hjälpa mig att tyda detta? eller vet någon sida som kan förklara på svenska?

mr_evil
Avstängd
mr_evils avatar
Vågräta strecken är strängar, siffrorna är band... Står det noll ska du spela på öppen sträng...

hansahooligan
Medlem
hansahooligans avatar
ok men om det står te.x EAD 777 G5 på rad ska jag hålla fingrana på alla strångar då? och sen nästa och nästa?

Comp
Medlem
Comps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansahooligan
ok men om det står te.x EAD 777 G5 på rad ska jag hålla fingrana på alla strångar då? och sen nästa och nästa?

Så ser inte en TAB ut?
Rita den här istället, med strängarna....

----4------0----
----1-----------
----------------
----------------
----------------
----------------

Här ska du t.ex. slå de båda ljusaste strängarna medan du håller ner på 4:e och 1:a bandet, efter det kommer en ton där du slår ljusaste strängen med "öppet" band, alltså inget finger nedtryckt.

.

.

hansahooligan
Medlem
hansahooligans avatar
ok nu tror jag att jag fattar TACK!!! ska bara försöka stämma gitarrer sen ska det försökas spelas.

mr_evil
Avstängd
mr_evils avatar
köp en (bra) stämapparat, annars kanske du tröttnar...

Caine_Gothenburg
Banned
Caine_Gothenburgs avatar
Varför köpa en stämapparat när det finns på nätet http://www.8notes.com/guitar_tuner/d...asp?sstring=e1

(okej, det är bra att ha ändå, jag vet...)

mr_evil
Avstängd
mr_evils avatar
Men skärp dig...

Svara på ämne
Topp Dela »