Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-12-30, 21:58
  #1
Medlem
clubbedseals avatar
Jag har inte studerat på universitet tidigare och har således ingen erfarenhet vad gäller tempo och studieformer osv, dock är jag medveten om att det är en betydlig skillnad mot gymnasiet så det behöver ni inte påminna mig om.

Jag har kommit in på en kurs i nationalekonomi (30hp) och undrar om jag har tunga tider att vänta mig nu? Är det, generellt sett, en svår kurs att gå om man inte har studerat någon avancerad ekonomi tidigare? Jag gick ett samhällsprogram på gymnasiet och hade inga svårigheter inom något ämne. Matematik var inget svårt (studerade ända fram till Matematik C) även om jag inte tyckte att det var särskilt roligt.

Jag tänkte gå kursen för att "prova på" och se om jag fattar tycke för ämnet ekonomi och eventuellt sedan plugga till civilekonom eller liknande.
Citera
2009-12-30, 22:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clubbedseal
Jag har inte studerat på universitet tidigare och har således ingen erfarenhet vad gäller tempo och studieformer osv, dock är jag medveten om att det är en betydlig skillnad mot gymnasiet så det behöver ni inte påminna mig om.

Jag har kommit in på en kurs i nationalekonomi (30hp) och undrar om jag har tunga tider att vänta mig nu? Är det, generellt sett, en svår kurs att gå om man inte har studerat någon avancerad ekonomi tidigare? Jag gick ett samhällsprogram på gymnasiet och hade inga svårigheter inom något ämne. Matematik var inget svårt (studerade ända fram till Matematik C) även om jag inte tyckte att det var särskilt roligt.

Jag tänkte gå kursen för att "prova på" och se om jag fattar tycke för ämnet ekonomi och eventuellt sedan plugga till civilekonom eller liknande.

Nej det är inte en speciellt avancerad kurs. Det viktiga är att du hänger med från början. Om du sitter 8 timmar per dag som du skulle ha gjort vid ett vanligt jobb så kommer du nog inte ha några problem. Märker du sedan att du kan sänka tiden så gör det, men det är lika bra att gå ut hårt i början. Jag brukar läsa de kapitel som hör till en föreläsning en gång innan och en gång efter föreläsningen.
Citera
2009-12-31, 01:19
  #3
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clubbedseal
Jag har inte studerat på universitet tidigare och har således ingen erfarenhet vad gäller tempo och studieformer osv, dock är jag medveten om att det är en betydlig skillnad mot gymnasiet så det behöver ni inte påminna mig om.

Jag har kommit in på en kurs i nationalekonomi (30hp) och undrar om jag har tunga tider att vänta mig nu? Är det, generellt sett, en svår kurs att gå om man inte har studerat någon avancerad ekonomi tidigare? Jag gick ett samhällsprogram på gymnasiet och hade inga svårigheter inom något ämne. Matematik var inget svårt (studerade ända fram till Matematik C) även om jag inte tyckte att det var särskilt roligt.

Jag tänkte gå kursen för att "prova på" och se om jag fattar tycke för ämnet ekonomi och eventuellt sedan plugga till civilekonom eller liknande.

Jag har läst nek I på SU. Mikroteorin presterade jag skitdåligt på trots att jag pluggade hela dagarna varje dag, makroteorin krävde knappt nåt plugg alls. Matten har varit på motsvarande B- eller kanske t o m A-nivå, inget komplicerat alltså.
Citera
2009-12-31, 01:31
  #4
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Jag tror du kommer att klara det galant.
Citera
2009-12-31, 12:06
  #5
Medlem
black-swans avatar
Är du skarp och har en bra studieteknik kommer det inte vara några som helst problem. Det är en kurs på grundnivå och kraven brukar ligga därefter. Ja lade ~100 timmar på NEK1:an, men lyckades tyvärr bara sätta VG på två av tre kurser.

Behärskar du derivata och inte är direkt efterbliven när det gäller grafer ligger du mycket bra till. Eftersom du sade att du klarade MaC galant förutsätter jag att du uppfyller ovan nämnda krav.

Det är inte speciellt mycket text som ska bearbetas, men det kan ändå vara idé att gå på föreläsningarna för att se vad examinatorn tycker är vettigt. Lektionerna kan också vara till hjälp om du inte klarar uppgifterna direkt.

Mycket intressant ämne där man enkelt kan relatera till den eknomiska politik som bedrivs idag.

Lycka till!
Citera
2009-12-31, 14:27
  #6
Medlem
KoettFaerss avatar
Ärligt talat, det är en äkta flumkurs, även om det är en rolig kurs. Tempot är inte så värst högt, men det beror väl på vad man jämför med och svårighetsgraden är inte så värst mycket högre än gymnasiets ekonomikurser.

Pluggar du på egen hand och disponerar din studietid finns det faktiskt ingen anledning till att ens dyka upp på lektionerna om du nu inte är ute efter kurskompisar.
Citera
2009-12-31, 14:37
  #7
Medlem
Tlagnojs avatar
När jag läste NEK I på SU lade jag ner ungefär 3-4h i veckan inkl föreläsningar och seminarier fick B/B. Matematiken ligger på sådan nivå att du behöver kunna plus, minus, multiplikation och division samt linjära ekvationer, dvs. matematik A på gymnasienivå.

Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Ärligt talat, det är en äkta flumkurs, även om det är en rolig kurs. Tempot är inte så värst högt, men det beror väl på vad man jämför med och svårighetsgraden är inte så värst mycket högre än gymnasiets ekonomikurser.

Flumkurs är det väl allt annat än? Man lär ju sig riktiga och vettiga saker. Sen att det är extremt enkelt är ju en helt annan sak. Men det är ju inte direkt i klass med organisationsteori eller sociologi eller något sådant.
Citera
2009-12-31, 14:46
  #8
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
När jag läste NEK I på SU lade jag ner ungefär 3-4h i veckan inkl föreläsningar och seminarier fick B/B. Matematiken ligger på sådan nivå att du behöver kunna plus, minus, multiplikation och division samt linjära ekvationer, dvs. matematik A på gymnasienivå.



Flumkurs är det väl allt annat än? Man lär ju sig riktiga och vettiga saker. Sen att det är extremt enkelt är ju en helt annan sak. Men det är ju inte direkt i klass med organisationsteori eller sociologi eller något sådant.

Det är sant, men i början är det väldigt mycket repetition av samma saker, utbud/efterfrågan, marginalintäkter, alternativkostnader osv.
Man klarar sig faktiskt väldigt bra utan kurslitteratur, nästan allt av värde finns redan att läsa på nätet, dessutom har jag själv inte råd att köpa litteratur till två linjer.
Citera
2009-12-31, 15:44
  #9
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Det är sant, men i början är det väldigt mycket repetition av samma saker, utbud/efterfrågan, marginalintäkter, alternativkostnader osv.
Man klarar sig faktiskt väldigt bra utan kurslitteratur, nästan allt av värde finns redan att läsa på nätet, dessutom har jag själv inte råd att köpa litteratur till två linjer.

Föreläsningar + seminarier + nätet bör faktiskt räcka helt. Jag hade alla böcker och det enda de användes till var när jag tittade på hur tullar påverkade internationell handel och miljöskiten, båda i mikron. Det hade jag antagligen kunnat hitta på nätet.
Citera
2010-01-01, 15:48
  #10
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
När jag läste NEK I på SU lade jag ner ungefär 3-4h i veckan inkl föreläsningar och seminarier fick B/B. Matematiken ligger på sådan nivå att du behöver kunna plus, minus, multiplikation och division samt linjära ekvationer, dvs. matematik A på gymnasienivå.
Nationalekonomin kräver att du behärskar enklare derivata. Detta gäller även på grundnivå.
Citera
2010-01-01, 19:40
  #11
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Nationalekonomin kräver att du behärskar enklare derivata. Detta gäller även på grundnivå.

Inte Nek I på SU iaf.
Citera
2010-01-01, 19:58
  #12
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Nationalekonomin kräver att du behärskar enklare derivata. Detta gäller även på grundnivå.

Verkligen inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback