Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-16, 14:58
  #9049
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Var går i så fall gränsen? Menar du att du själv och neandertalaren, vars gener du bär på om du inte är subsaharisk afrikan, inte hade ett gemensamt ursprung ännu längre tillbaka i tiden? Vi vet för övrigt att moderna människor, neandertalare och denisovaner kunde para sig eftersom vi hittat hybrider vid sekvensering av fossilt DNA. Så formellt tillhörde vi alla samma art.

Och hur förhåller du dig till ännu tidigare fossil av homininer, som Homo erectus och Homo habilis? Var de apor eller människor?
Homo habilis är en samling fossil från både Homo och Australopithecus, och är därför utan värde.
Homo erectus är samma art som Homo sapiens, och de övriga som du nämnde. Stora överlapp både tidsmässigt och morfologiskt bekräftar den s.k. multiregionala hypotesen så tillvida att det bara existerar en Homo art.

Vi vet att människor föder människor. Vi vet inte om människan en gång härstammat från en icke-människa. Den tanken har sin grund i naturalistisk filosofi.

Citat:
Nej, bara de individer som bär på negativa anlag med tillräcklig penetrans för att leda till nedsatt överlevnad. Alltså i de flesta fall (recessiva anlag) homozygoterna. Men du surrade om en hypotetisk "nedbrytning" och "genetisk utarmning". Det var därför jag tog mig tid att förklara hur evolution genom naturligt urval går till.
Fel. Samtliga individer i en populationer ärver nya, skadliga mutationer. Alltså är selektion inte till någon hjälp, utan utgör i bästa fall endast en bromsande effekt.

Citat:
Som jag påpekade ovan kunde Gud också ha skapat fossil av utdöda arter för att lura oss att tro på Darwin. Men det förefaller enklare och mer rationellt att tro att både dessa och nu levande arter kommit till på ett narurligt sätt, genom evolution.
Gud kunde gott ha gjort precis vad han önskat, men det är fullständigt ointressant att spekulera i vad han eventuellt kan ha gjort. Istället, vad gjorde Gud? Han skapade djur och växt "slag", vilket troligtvis korrelerar med taxonomisk familj/släkt-nivå.

Och nej, det är absolut inte mer rationellt att tro på artbildning genom makro-evolution eftersom genetiken bryts ned med tiden.
Citat:
Jag förmodar att du syftar på det här peket:

https://phe.rockefeller.edu/wp-conte...18-final_1.pdf

Som många andra kreationister tycks du ha missförstått vad de egentligen menade:

Note added by authors December 4, 2018: This study is grounded in and strongly supports Darwinian evolution, including the understanding that all life has evolved from a common biological origin over several billion years.

This work follows mainstream views of human evolution. We do not propose there was a single "Adam" or "Eve". We do not propose any catastrophic events.
Jag är fortfarande inte kreationist och deras slutsats var att COI data tyder på en global flaskhalseffekt för cirka 100,000 år sedan. Och jag undrar då, vart är spåret av denna globala katastrof i geologin?

Den existerar inte.

__________________
Senast redigerad av diploid 2023-11-16 kl. 15:26.
Citera
2023-11-16, 20:50
  #9050
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Men alltså lägg äntligen ner detta obildade prat om Ussher, och lägg också ner det där om 3761 f.Kr. Yose ben Halafta gör en felkalkylering av perserrikets kronologi; perserriket tilldelas för litet tid.
https://en.wikipedia.org/wiki/Seder_Olam_Rabbah

Goddag yxskaft. Din länk bekräftar ju bara det jag skrev: perserriket är extremt förkortat i den bibliska kronologin och saknar de tio sista perserkungarna.

Det enda fel som Yose ben Halafta begick var att han tolkade bibeln bokstavligt. En tolkning som både judar och kristna sedan trodde på i ett och ett halvt årtusende.

Att teologer och andra lärda män återigen började intressera för frågan på 1600-talet berodde på framsteg inom astronomi och celest mekanik som gjorde det möjligt att mer exakt beräkna tidpunkter för solförmörkelser, både i framtiden och i det förflutna. Man fann då att den babyloniska kronologin, som skiljer sig från den bibliska, stämde väl med de solförmörkelser som de babyloniska astronomerna observerat.

Ussher var alltså inte ensam om att ompröva den bibliska kronologin. Många samtida intresserade sig för detta. En av dem var ingen mindre än Isaac Newton, som vid sidan av sitt banbrytande arbete inom fysik och matematik också ägnade sig åt religiösa funderingar.

Observera att jag inte kritiserarar dig och Ussher för att ni väljer att tro på den gamle hedningen Berossus i stället för på bibeln. Ska man ägna sig åt kreationism förfaller det rimligt att stödja sig på andra mer tillförlitliga källor i de fall där bibeln uppenbarligen har fel.
Citera
2023-11-17, 17:17
  #9051
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Goddag yxskaft. Din länk bekräftar ju bara det jag skrev: perserriket är extremt förkortat i den bibliska kronologin och saknar de tio sista perserkungarna.
...
Men lägg ner, Bibeln ger inte kronologin från Perserriket och framåt.
Citera
2023-11-17, 17:19
  #9052
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
...
Ussher var alltså inte ensam om att ompröva den bibliska kronologin. ...
Men kan du äntligen lägga ner Ussher, för det är så pinsamt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback