Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-12-30, 18:01
  #1
Medlem
Anledningen jag undrar är pga då vi låg i lumpen fick vi ingen utbilldning som helst på hur den fungerade.
Jag tror att om jag ska vara ärlig ingen av befälen visste heller.

Under hela lumpen Eldade samtliga eldvakter som jag såg i den som den vore en papperskorg dvs lyfte på locket och körde ned lite pinnar och försökte få den så röd som möjligt.

Nu på äldre dagar har jag insett att konstruktören av kaminen ej avsett förbränningen att ske på detta sätt.

Kaminen är ju en Gengaskamin i mina ögon.

1: Man eldar tills man får en glödbädd i botten
2:fyller den sedan med ved
3: Man stänger primär luftintag på locket till några mm
4: man öppnar sekundär luftintag i botten på kamin ( den tänder )
5: justerar sekundär ventil efter önskad tält temp och så att toppen på skorstenen inte glöder och avslöjar tältposition

Detta förfarande skulle ge en tändning av gengasen som bildas, samt en förbränning med en verkningsgrad på ca 70% istället för papperskorgseldning med verkningsgrad ca 25%.

Skulle vara kul och veta om nån har nån pdf med grundinstruktion på eländet så man får se vad tanken med kaminen var

Kombi villa pannan "Albinpannan special" är i alla fall konstruerad med likadan förbränning och det gör en himmla skillnad om man kör igång gengasförbränningen med knappt någon askbilldning alls,istället för vad jag gissar dom flesta gör braseldar den.
__________________
Senast redigerad av Gaynar 2009-12-30 kl. 18:17.
Citera
2009-12-30, 18:14
  #2
Medlem
newvaginas avatar
Ja, men sen ska man ju få alla idioter att elda på det här sättet. Och det händer ju inte..
Citera
2009-12-30, 18:19
  #3
Medlem
1. Öppna övre och undre spjället (beroende på modell m37, m42 osv).
2. Dränk in en bit trassel med en klick vapenfett, tänd på och kasta in.
3. Fyll på tändved i form av späntade stickor, sedan grövre vedträn.
4. Elda på som om ni vore Barnen från Frostmofjället. Röret skall vara glödgat halvägs till toppen. Klarar du högre får du medalj.
5. När kompissarna somnat, släng i en konservburk med ärtsoppa och spring.
Citera
2009-12-30, 18:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newvagina
Ja, men sen ska man ju få alla idioter att elda på det här sättet. Och det händer ju inte..

Men varför fick man inte lära sig det i sådana fall.
Gengas eldning ger ju 1/3 i vedförbrukning och det gör en jädra skillnad i arbetsinsatts vad det gäller släpa med sig vedbehov samt fixa mer.
Samt man hade ej frusit som en hund som man gjorde när det var ner mot -30.
Eller innan snön hade kommit så man kunde skotta runt tältet

Mest nyfiken på om jag tänkt rätt enl kaminens konstruktion därav skulle en grundinstruktion vara intressant och se för mig
Citera
2009-12-30, 18:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
1. Öppna övre och undre spjället (beroende på modell m37, m42 osv).
2. Dränk in en bit trassel med en klick vapenfett, tänd på och kasta in.
3. Fyll på tändved i form av späntade stickor, sedan grövre vedträn.
4. Elda på som om ni vore Barnen från Frostmofjället. Röret skall vara glödgat halvägs till toppen. Klarar du högre får du medalj.
5. När kompissarna somnat, släng i en konservburk med ärtsoppa och spring.

Du har ej fattat principen för gengaseldning ser jag.
Detta är ett helt felaktigt förfarande villket dock de flesta i lumpen praktiserade pga okunskap/bristande utbilldning gissar jag

Tänder man gengasen blir den ca 730 grader mot för 300 deg c vid vanlig eldning. vid full gengaseldning skulle kaminen kunna lysa vitt och skorstenen skulle vara rödgul ända upp i topp med i princip noll sotbilldning
__________________
Senast redigerad av Gaynar 2009-12-30 kl. 18:26.
Citera
2009-12-30, 20:40
  #6
Medlem
distanss avatar
Intressant.. är dock inte insatt i hur gengasen bildas när veden ligger på glödbädden? Blir det ofullständig förbränning då? Trodde man behövde skilja veden från värmen s a s.

Sen vet jag inte.. är det inte risk att det läcker kolmonoxid?
Citera
2009-12-30, 20:47
  #7
Medlem
Sinkomiess avatar
Intressant! Tackar för utbildningen! När du säger det så reagerade man faktiskt på att när man eldade "fel" ibland så kunde kaminen då och då blir mer effektiv utan att man fattade varför.

Underligt att man ska utbildning i hur man tänder en lykta och använder kniv och fan vet allt, men att man faktiskt inte fått utbildning i hur man ska elda i kaminen Men det är väl Försvarsmakten, Finsk som Svensk, i ett nötskal?
Citera
2009-12-30, 20:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Intressant.. är dock inte insatt i hur gengasen bildas när veden ligger på glödbädden? Blir det ofullständig förbränning då? Trodde man behövde skilja veden från värmen s a s.

Sen vet jag inte.. är det inte risk att det läcker kolmonoxid?

Veden ligger direkt ovanpå glöden och bildar ny glöd vid förbränningen det är så processen fortgår.
skulle en gengas panna slockna så upphör själva gengasbildningen direkt och utgör således ingen större fara.

Under kriget då gengas bilar användes i stor utsträckning fanns rikliga rapporter om gengasförgiftning denna symtom kom sedemera att börja kallas amalganförgiftning och idag kallas personerna som uppvisar detta symtom för elallergiker men i allt större utsträckning för utbrända.. flasar har alltid funnits
Citera
2009-12-30, 21:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Intressant! Tackar för utbildningen! När du säger det så reagerade man faktiskt på att när man eldade "fel" ibland så kunde kaminen då och då blir mer effektiv utan att man fattade varför.

Underligt att man ska utbildning i hur man tänder en lykta och använder kniv och fan vet allt, men att man faktiskt inte fått utbildning i hur man ska elda i kaminen Men det är väl Försvarsmakten, Finsk som Svensk, i ett nötskal?

Jag tror att under kriget så var gengas en vanlig företelse som sedemera glömdes bort likaså användandet av utrustningen.

Det dära du sa "Elda fel" var det som har legat i mitt bakhuvud o gnagt och föranlett denna post då jag minns jag fick kaminen samt rören att lysa som en lykta vid ett tillfälle och då hade jag nästan lyckats stänga primär stjärn ventilen av misstag då jag petat upp locket för att fylla på mera ved
Citera
2009-12-30, 21:01
  #10
Medlem
distanss avatar
Kollade lite på:

http://www.gengas.nu/ och http://www.gengas.se/

Flyttar man ut på landet kanske man får skaffa sig en sån
Citera
2009-12-30, 21:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Kollade lite på:

http://www.gengas.nu/ och http://www.gengas.se/

Flyttar man ut på landet kanske man får skaffa sig en sån

Tanken har slagit mig med !

Skulle kronans kamin ej vara ej gengaskamin skulle den undre ventilen ej vara ställbar utan bara en asklucka och då är nuvarade konstruktion vara undermålig efter enbart detta syfte.

Har ingen tillgång till en kamin o kan test köra den som gengasare,
Alt befäl modell äldre med lite bonnförnuft som går o kolla med

eller en instruktion som topic
Citera
2009-12-30, 21:19
  #12
Medlem
Dezeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaynar
Du har ej fattat principen för gengaseldning ser jag.
Detta är ett helt felaktigt förfarande villket dock de flesta i lumpen praktiserade pga okunskap/bristande utbilldning gissar jag

Tänder man gengasen blir den ca 730 grader mot för 300 deg c vid vanlig eldning. vid full gengaseldning skulle kaminen kunna lysa vitt och skorstenen skulle vara rödgul ända upp i topp med i princip noll sotbilldning

vanlig plåt blir ju inte glödgad föräns vid 700 deg C...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback