Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-30, 11:50
  #1
Avstängd
Metalskallens avatar
Hej! O.O!

Jag och min polare har haft en vildsint diskution som går ut på om cannabis är knark eller inte.

Min kompis röker ofta cannabis, nu var det ett tag sen dock. Men men.
Han envisas med att cannabis inte är knark.

Mitt argument är att
1.Cannabis är olagligt av en orsak
2.det är ett berusningpreparat
osv självklara grejer.

Han envisas med att det är ofarligare en alkohol och därför är det inte knark.

När jag frågar honom: Vad är knark för dej då?
Blir det jävligt tyst.


Vad tycker flashbacks läsare?

ÄR CANNABIS KNARK????

PS:Uppskattar utförliga svar och inte bara: "Ja för att det är olagligt"


Jag vill höra era personliga uppfattningar.
Citera
2009-12-30, 11:56
  #2
Medlem
santanders avatar
cb är knark!
det är ett berusningsmedel.
desutom även beroendeframkallande även om inte mkt, och inte fysiskt.
men det är en lätt drog
Citera
2009-12-30, 12:01
  #3
Medlem
SunshineBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metalskallen
Hej! O.O!

Jag och min polare har haft en vildsint diskution som går ut på om cannabis är knark eller inte.

Min kompis röker ofta cannabis, nu var det ett tag sen dock. Men men.
Han envisas med att cannabis inte är knark.

Mitt argument är att
1.Cannabis är olagligt av en orsak
2.det är ett berusningpreparat
osv självklara grejer.

Han envisas med att det är ofarligare en alkohol och därför är det inte knark.

När jag frågar honom: Vad är knark för dej då?
Blir det jävligt tyst.


Vad tycker flashbacks läsare?

ÄR CANNABIS KNARK????

PS:Uppskattar utförliga svar och inte bara: "Ja för att det är olagligt"


Jag vill höra era personliga uppfattningar.

Cannabis är helt klart en drog, men den borde inte klassas som knark. Anledningen att Cannabis BÖRJADE bli olagligt från riktigt allra första början var i Columbia i USA då de var rädda att vita skulle börja använda marijuana som ett substitut till opiater, sedan så spred detta sig då hampan började konkurrera ut pappersindustrin osv i USA. Då spelade man på att hampa även är cannabis och förbjöd båda två för att inte vita kvinnor ska vilja ha sex med svarta män, och annat skitsnack som att det kunde få folk att gå på killing spree och var ruskigt beroendeframkallande osv.

Det spred sig till FN där man gjorde båda olagliga och endast 1 land var emot: Indien. Ursprungslandet där man rökt på i över 6 000 år, och fortfarande inte ett dödsfall inträffat. Men de blev ju som sagt rätt överkörda.
Här är anledningen till Sveriges onaturliga nolltolerans TROTS att resten av världen har börjat lätta på sina lagar kring cannabis: http://alternativet.blogg.se/2007/ap...politiken.html

Är det farligt bara för att det är ett berusningspreparat?
Citera
2009-12-30, 12:06
  #4
Medlem
Roadrages avatar
Det är en drog i samma utsträckning som alkohol och tobak, även om folk inte tycker att tobak skall räknas som en drog då den inte ger lika stor berusning som tex.cannabis eller alkohol.
Mitt tips till TS är att ladda ner dokumentären "The Union" som finns på piratebay. Mycket informativ film om cannabis.
Jag vet att många tycker den är för possitivt vinklad utan att ha källor för sina påståenden, men det skiter jag i. Man kan inte blunda för verkligheten kring cannabis, efter att man har sett den.

Finns även fler mycket bra dokumentärer att ladda ner, bla en som TV kanalen National Geografics har producerat. Det är bara att söka efter orden Marijuana, Cannabis på The Piratebay.
Citera
2009-12-30, 12:07
  #5
Medlem
Bamse.s avatar
"Mitt argument är att
1. Cannabis är olagligt av en orsak"

Du var ju själv jävligt utförlig. Vet du ens någonting om varför cannabis blev olagligt från första början? Jag orkar inte rabbla upp hela historien, men du borde verkligen sätta dig ner och läsa på lite, speciellt innan du lägger upp dessa trådar.

Cannabis är ju narkotikaklassat, så visst är det ett knark. Men i vissa traditioner är det ju lika självklart som julbord och midsommarstång. You get me?

Sen att alkohol är farligare än cannabis måste jag hålla med om, till 100%. Du ser ju inte folk som misshandlar och rånar varandra över cannabis. Alkoholen skördar så många mer offer.
Citera
2009-12-30, 12:38
  #6
Medlem
davveboys avatar
Ja, det är knark med tanke på att det inte är socialt accepterat. Knark = inte socialt accepterat.
Citera
2009-12-30, 12:51
  #7
Medlem
tjuven018s avatar
knark... bara ett fult ord man har hittat på att lägga alla andra droger i förutom alkohol. Narkotikum är det, precis som alkohol och alla andra droger. Men, ja, det är knark, men det minst farliga knarket.

Alltså, om TS inte förstod, alkohol är precis lika mycket knark som cannabis, heroin eller nåt annat preparat.
__________________
Senast redigerad av tjuven018 2009-12-30 kl. 13:16.
Citera
2009-12-30, 13:16
  #8
Medlem
MsPa1nTs avatar
Tycker det är roligt att så fort någon missledd person kommer och skriver trådar som "Min kompis är i träsket", "är cb farligt?", "är CB knark?" etc etc så hoppar det fram användare man aldrig sett förut. Dessa är snabba med att påpeka hur dåligt CB är och verkar "stalka" cannabisforumet just för att kunna göra just detta.

Ditt "Det är olagligt för en anledning" visar bara att du sväljer vilket skitsnack svenska staten än slänger åt dig. Jag antar att du också tror att dricka 15-20 koppar kaffe på en dag inte kan göra någon illa eftersom koffein är en laglig substans.

Jag kan hjälpa dig:

här är ett utdrag ur WHOs (World Health Organisation) rapport om cannabis;

Citat:
On existing patterns of use, cannabis poses a much less serious public health problem than is currently posed by alcohol and tobacco in Western societies. This is no cause for complacency, however, as the public health significance of alcohol and tobacco are major, and the public health significance of cannabis could increase if the prevalence of its heavy daily use were to approach that of heavy alcohol use among young adults, or the prevalence of daily cigarette smoking among adults.

http://www.druglibrary.org/schaffer/.../who-index.htm

Ifall du även vill se på andra studier så ska jag se ifall jag kan hitta en rapport om drogers skadegöran på individen samt samhället, som är beställd av Englands regering.
Citera
2009-12-30, 13:32
  #9
Medlem
SpirituzSanctis avatar
Knark är ett slangord för olaglig narkotika!
Och cb är olagligt och då ses det som knark här i sverige.
PUNKT!

Sen kan vi ju diskutera om den patetiska drog politiken här i sverige?
Men det är en helt annan sak.
Citera
2009-12-30, 14:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davveboy
Ja, det är knark med tanke på att det inte är socialt accepterat. Knark = inte socialt accepterat.

Knark = narkotikaklassad substans. Många droger som inte är narkotika, eller ens reglerade mer än en kopp kaffe eller en gråsten är totalt oacceptabla i moralisternas ögon.
Citera
2009-12-30, 16:16
  #11
Medlem
elementalitys avatar
knark = slangord för drog
drog = intoxikerande medel, berusningsmedel
cb = intoxikerande, för man blir ju bäng

men även
cb = "soft drug"
"soft drug" = borde dikriminelliseras
Citera
2009-12-30, 18:27
  #12
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse.
"Mitt argument är att
1. Cannabis är olagligt av en orsak"

Du var ju själv jävligt utförlig. Vet du ens någonting om varför cannabis blev olagligt från första början? Jag orkar inte rabbla upp hela historien, men du borde verkligen sätta dig ner och läsa på lite, speciellt innan du lägger upp dessa trådar.

Cannabis är ju narkotikaklassat, så visst är det ett knark. Men i vissa traditioner är det ju lika självklart som julbord och midsommarstång. You get me?

Sen att alkohol är farligare än cannabis måste jag hålla med om, till 100%. Du ser ju inte folk som misshandlar och rånar varandra över cannabis. Alkoholen skördar så många mer offer.

Vet folk som misshandlat och rånat några på ett par hundra gram röka, vet också de som gjort inbrott och sen köpt röka för pengarna.. ingen jag känner som bränner och dricker sprit har blivit rånad på spriten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback