2009-12-28, 20:56
Medlem
Hawxs avatar
Hej! Började idag med FL studio, har kommit så pass långt att jag har ett bra piano beat till en techno/trance låt. Jag undrar nu hur jag byter ljud från vanligt piano ljud till mer techno ljud! Har lite panik här, suttit i snart 3 timmar med detta och nu har jag fastnat :S

Tack!
Citera
2009-12-28, 21:03
Medlem
Azchateros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawx
Hej! Började idag med FL studio, har kommit så pass långt att jag har ett bra piano beat till en techno/trance låt. Jag undrar nu hur jag byter ljud från vanligt piano ljud till mer techno ljud! Har lite panik här, suttit i snart 3 timmar med detta och nu har jag fastnat :S

Tack!

Du behöver en VST som du skapar dina leads i.
Rekommenderar Sylenth1.
Citera
2009-12-28, 21:05
Medlem
Hawxs avatar
Grejen är att jag vill få in musiken som jag skapade i Piano roll, till min Pattern. Sen via det arbeta mig vidare till playlist, där man drar in och bygger på. men för att få in pianot så har jag fastnat lite, jag får inte in mitt piano till playlisten, så jag kan bygga på med trummor osv, samt byta ljud från vanligt akustiskt till lite dunkdunk ljud, måste ju finnas någon form av: högerklicka, alternativ osv osv. om du förstår vad jag menar, är väldigt förvirrad just nu.
Citera
2009-12-28, 21:05
Medlem
Feeltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azchatero
Du behöver en VST som du skapar dina leads i.
Rekommenderar Sylenth1.

Behöver och behöver. Tycker att FLs orginalsynthar äger sönder också!
Citera
2009-12-28, 21:08
Medlem
Azchateros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feeltz
Behöver och behöver. Tycker att FLs orginalsynthar äger sönder också!

Mja, smaksak skulle jag vilja kalla det. Om jag skulle använda VST's så skulle jag använda Sylenth1 eller V-Station. Använder mig mest av hårdvara i dagens läge. ^^
Citera
2009-12-28, 21:10
Medlem
Hawxs avatar
Hur kommer jag åt FL's egna syntar osv ? Får bara in vanligt random piano ljud
Citera
2009-12-28, 21:12
Medlem
Azchateros avatar
Citat:
Hur kommer jag åt FL's egna syntar osv ? Får bara in vanligt random piano ljud

Channels - Add One - Olika VST's. Om du kan något om synthesizers så rekommenderar jag Sytrus, Toxic Biohazard, TS404 Bassline Synthesizer eller 3x Osc.
Citera
2009-12-28, 21:21
Medlem
Hawxs avatar
okej tack ska kolla.

EDIT: Hittade channels och alla ljud, hur får jag mitt pianoljud att ändras via channels ? måste finnas någon form av accept knapp eller liknande ?
Senast redigerad av Hawx 2009-12-28 kl. 21:29.
Citera
2010-01-26, 19:15
Medlem
Vippzors avatar
Nexus har en del riktigt grymma leads! Rekommenderar det starkt!
Citera
2010-01-26, 23:28
Medlem
FuskandeTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vippzor
Nexus har en del riktigt grymma leads! Rekommenderar det starkt!
Nexus är ju en ROMpler och man gör inga egna ljud i den. Inget att rekommendera eftersom man lär sig noll.
Citera
2010-01-27, 08:21
Medlem
Drumss avatar
Citat:
okej tack ska kolla.

EDIT: Hittade channels och alla ljud, hur får jag mitt pianoljud att ändras via channels ? måste finnas någon form av accept knapp eller liknande ?

Adda en ny kanal med en synth du gillar, om du inte vill tanka någon bättre än FLs egna så fungerar nog dom med. När du gjort det går du in i piano-rollen på din piano-slinga du knåpat fram. Markera sedan allt du ritat ut (de grå blocken blir röda) och tryck ctrl-c, högerklicka nu på ditt nya synthspår och klicka "send to pianoroll", när du kommer in till pianorollen denna gång bör det vara tomt, klicka då ctrl-v så har du allt i din synth. För att tweaka ljudet går du bara in på kanalen du addade och börjar skruva.

Jag Lysslar inte på techno/trance, men jag kan tänka mig att syntharna låter bättre med lite reverb/delay. detta fixar du i mixermenyn. Tryck på din synthkanal, sedan går du in i mixern. Trycka på kanal1 tex och sedan Ctrl+L, den är nu länkad till kanal 1. För att välja reverb m.m. klickar du bara på dropdownmenyn till höger och väljer dina effekter.

Detta var förklarat så simpelt som möjligt.. Det går att göra på andra sätt med. Men det kommer du lära dig med tiden efter du experimenterat lite . Lycka till!
Citera
2010-02-04, 15:49
Medlem
Hawxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drums
Adda en ny kanal med en synth du gillar, om du inte vill tanka någon bättre än FLs egna så fungerar nog dom med. När du gjort det går du in i piano-rollen på din piano-slinga du knåpat fram. Markera sedan allt du ritat ut (de grå blocken blir röda) och tryck ctrl-c, högerklicka nu på ditt nya synthspår och klicka "send to pianoroll", när du kommer in till pianorollen denna gång bör det vara tomt, klicka då ctrl-v så har du allt i din synth. För att tweaka ljudet går du bara in på kanalen du addade och börjar skruva.

Jag Lysslar inte på techno/trance, men jag kan tänka mig att syntharna låter bättre med lite reverb/delay. detta fixar du i mixermenyn. Tryck på din synthkanal, sedan går du in i mixern. Trycka på kanal1 tex och sedan Ctrl+L, den är nu länkad till kanal 1. För att välja reverb m.m. klickar du bara på dropdownmenyn till höger och väljer dina effekter.

Detta var förklarat så simpelt som möjligt.. Det går att göra på andra sätt med. Men det kommer du lära dig med tiden efter du experimenterat lite . Lycka till!

Denna information var kanon! Tackar så mycket. Har suttit i någon vecka nu, och det börjar ta sig faktiskt Tack så mycket lads!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in