2009-12-28, 19:43
Medlem
Ovcharkas avatar
Detta har retat mig länge. Folk verkar tro att hästhuvudet är blott ett hästhuvud. Vad folk inte förstår är att hästens ägare älskade denna häst - därför högg maffiafamiljen huvudet av hästen och la i hans säng.

Hade det varit en hamster offret älskat hade det varit hamsterns huvud som legat i sängen.

Varför förstår inte folk detta? Jag blir så besviken.
2009-12-28, 19:48
Medlem
Jag tror alla har fattat.
Byt polare
2009-12-28, 19:48
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Detta har retat mig länge. Folk verkar tro att hästhuvudet är blott ett hästhuvud. Vad folk inte förstår är att hästens ägare älskade denna häst - därför högg maffiafamiljen huvudet av hästen och la i hans säng.

Hade det varit en hamster offret älskat hade det varit hamsterns huvud som legat i sängen.

Varför förstår inte folk detta? Jag blir så besviken.
Vilka tror det? Folk som inte sett filmen och inte känner till bakgrundshistorien med tävlingshästen?
Folk som inte sett film ska du inte diskutera med. Dom som tror och tycker utan att ha sett är inte värda en åsikt.
2009-12-28, 19:50
Medlem
saftad_burks avatar
Är inte ett hästhuvud i sängen någon slags maffiansk symbolhandling för "Nästa gång är det ditt huvud"? Eller föddes den uppfattningen iochmed scenens stora framgångar?
2009-12-28, 19:51
Medlem
filmtokigs avatar
ja du har så rätt så. Jättebra att du gav en förklaring. jättefint, kanon.
Tummen upp för hästhuvudförklaringar!!
2009-12-28, 19:57
Medlem
Jag uppfattade det som om han var stolt över den dyra hästen snarare än att han älskade den. Anledningen till att de högg huvudet av hästen och la det i hans säng var för att visa deras makt och att de menar allvar och därmed skrämma honom.

"Vi skar huvudet av din dyra häst och därmed dödade vi också personerna som vaktade hästen, sen gick vi in i din sängkammare utan att du märkte någonting. Vi skulle kunnat döda dig när du låg och sov men vi vill att du ska göra oss en tjänst."

Jag antar att jag inte fattade Gudfadern.
2009-12-28, 19:58
Medlem
A.Chigurhs avatar
Hästhuvudet är ett budskap från don corleone. Det står för att regissören snart skall simma bland hästarna...
2009-12-28, 20:02
Medlem
adraupnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Chigurh
Hästhuvudet är ett budskap från don corleone. Det står för att regissören snart skall simma bland hästarna...

Hahaha

Sg gudfadern nyss, bra film. Och symboliken som nån srev alldeles nyss vil jag tolka som ovan nämnd person skrev "Vi infiltrerade ditt hem, halshögg din häst,bar upp huvudet och la den i din säng och ingen märkte det" så gör som vi säger.
2009-12-28, 20:43
Medlem
pythonxs avatar
Har väl för fan inte mycket att göra med att han "älskade" sin häst.

Det är helt enkelt bara en total förnedring av honom och en uppvisning av makt.

Genom att kunna både ta sig till hästen, döda den, hugga av huvudet och få in det i hans säng utan att någon märkte det eller kunnat berätta det (d.v.s. blivit dödade) så visar dom att han är totalt chanslös mot dom och att dom tar precis vad dom vill från honom i sin jakt att få honom att göra det dom vill.

Total förnedring och skrämselpropaganda alltså. Visst att det kunde varit något annat djur. Men känslan av maktlöshet är det dom är ute efter, inte att han förlorat något han "älskar".
2009-12-28, 21:55
Medlem
Cineastens avatar
TS: Tack för att du upplyste oss om att dina kompisar är mer dumma i huvudet än vad folk är i allmänhet och tack alla ni andra för att ni slösat bort min tid med att skriva en massa meningslösa skitinlägg som tillför lika mycket till filmforumet som en tallrik med hundträck på julbordet.
Tack!
/Låst

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in