Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-26, 22:20
  #1
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Hej,

Jag läste någon gång, någonstans om en konspirationsteori/myt om att Schweiz vore grundat av tempelriddare.

Kommer inte exakt ihåg allt som sades, men vissa av argumenten var att då ordern förbjöds av den katolska kyrkan och att riddarna var tvungna att fly så flydde vissa till England och övriga spred sig runt om i Europa. Vissa sägs då lagt grunden till dagens Schweiz och fört med sig sina kunskaper om att föra bankverksamhet, och därav ser vi fortfarande bankerna ha sådan vikt i Schweiz.


Men i alla fall, frågan lyder om någon annan hört talas om detta och var kan man läsa mer om denna konspirationsteori?

Jag är inte själv så mycket för konspirationer, men vissa intresserar mig väldigt mycket. Och detta låter onekligen intressant.
Citera
2009-12-26, 23:43
  #2
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Hej,

Jag läste någon gång, någonstans om en konspirationsteori/myt om att Schweiz vore grundat av tempelriddare.

Kommer inte exakt ihåg allt som sades, men vissa av argumenten var att då ordern förbjöds av den katolska kyrkan och att riddarna var tvungna att fly så flydde vissa till England och övriga spred sig runt om i Europa. Vissa sägs då lagt grunden till dagens Schweiz och fört med sig sina kunskaper om att föra bankverksamhet, och därav ser vi fortfarande bankerna ha sådan vikt i Schweiz.


Men i alla fall, frågan lyder om någon annan hört talas om detta och var kan man läsa mer om denna konspirationsteori?

Jag är inte själv så mycket för konspirationer, men vissa intresserar mig väldigt mycket. Och detta låter onekligen intressant.

Tror nog att Schweiz är äldre som nation än vad frimureriet är, så med det som grund NEJ!
Citera
2009-12-27, 00:16
  #3
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa
Tror nog att Schweiz är äldre som nation än vad frimureriet är, så med det som grund NEJ!

Frågade inte om det var sant eller inte. Utan vart man kan hitta mer om detta. Sedan är inte Tempelriddarna det samma som Frimurarna.

Och du har även fel vad gäller åldern på Schweiz som nation.

Schweiz grundades år 1291 medan Tempelriddarna var aktiva mellan åren 1119-1314

Orkar nu inte leta rätt på en annan källa. Men tror att wikipedia är rätt så trovärdig när det gäller detta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Knights_templar
http://en.wikipedia.org/wiki/Switzerland
__________________
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2009-12-27 kl. 00:22.
Citera
2009-12-27, 00:36
  #4
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Frågade inte om det var sant eller inte. Utan vart man kan hitta mer om detta. Sedan är inte Tempelriddarna det samma som Frimurarna.

Och du har även fel vad gäller åldern på Schweiz som nation.

Schweiz grundades år 1291 medan Tempelriddarna var aktiva mellan åren 1119-1314

Orkar nu inte leta rätt på en annan källa. Men tror att wikipedia är rätt så trovärdig när det gäller detta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Knights_templar
http://en.wikipedia.org/wiki/Switzerland

Sorry för det där, tänkte på tempelriddarorden av någon anledning , kanske det ligger något i din info?
Citera
2009-12-27, 00:39
  #5
Medlem
TheBusters avatar
Sag samma info pa en dokumentär pa youtube.

Har försökt leta vidare men alla jävla foliehattar med sina helt absurda teorier gör att det är svart att hitta nagot med substans.
Citera
2009-12-27, 00:43
  #6
Medlem
Pannlampas avatar
Kom och tänka på att Vatikan staten har det Påvliga schweizergardet, kanske kan finnas ett samband där på något sätt?
Citera
2009-12-27, 01:25
  #7
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Sag samma info pa en dokumentär pa youtube.

Har försökt leta vidare men alla jävla foliehattar med sina helt absurda teorier gör att det är svart att hitta nagot med substans.

Exakt. Men å andra sidan kan dessa sk. folihattsteorier leda till annan läsning eftersom de ofta tar något som passar in i deras teori från vetenskapen etc. Så att ens kunna hitta något från "foliehattarna" vore ju något.

Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa
Kom och tänka på att Vatikan staten har det Påvliga schweizergardet, kanske kan finnas ett samband där på något sätt?


Skulle inte tro det. Då det var påven som satte stopp för Tempelherraordern (Tempelriddarna) fredagen den 13 oktober 1307 (årtalet är jag lite osäker på). Och som lite kuriosa så är det därför fredagen den 13 förvandlats till en otursdag i folkmun.

Så att Vatikanen har Schweizergardet på grund av en korrelation mellan dess tidigare samarbete med Tempelherraordern är rätt så osannolikt, då det slutade som det gjorde.
Citera
2009-12-27, 01:38
  #8
Medlem
TheBusters avatar
Känns som man behöver en trådände för att kunna börja leta här.

Allt jag hittar är antingen om Arn eller Dan Brown.
Citera
2009-12-27, 02:20
  #9
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Exakt. Men å andra sidan kan dessa sk. folihattsteorier leda till annan läsning eftersom de ofta tar något som passar in i deras teori från vetenskapen etc. Så att ens kunna hitta något från "foliehattarna" vore ju något.




Skulle inte tro det. Då det var påven som satte stopp för Tempelherraordern (Tempelriddarna) fredagen den 13 oktober 1307 (årtalet är jag lite osäker på). Och som lite kuriosa så är det därför fredagen den 13 förvandlats till en otursdag i folkmun.

Så att Vatikanen har Schweizergardet på grund av en korrelation mellan dess tidigare samarbete med Tempelherraordern är rätt så osannolikt, då det slutade som det gjorde.

Du skall inte vara så säker på det, saker och ting är inte alltid vad man kan tro, tempelriddarna var ju till en början nyttjade av påven för att utföra korstågen. Kanske blev tempelriddarnas makt för stor och behövde förgöras, också för att slippa betala den skuld som påven hade till dom för dessa korståg. När sedan tempelriddarna gick under jorden, så fortsatte man att utnyttja den kunskap man hade införskaffat under korstågstiden? De må ha besegrats på slagfältet men den kunskap de hade införskaffat kunde de använda till att skapa ett nytt inflytande.
Är det inte märkligt hur den Schweziska flaggan påminner om tempelriddarskölden, kanske är det ett sätt för temperriddarna att visa att de aldrig besegrades helt?


Tillägg:

Vad jag menar är att denna korrelation gör konspirationsteorin/myten mer trolig ur ett historiskt perspektiv.
__________________
Senast redigerad av Pannlampa 2009-12-27 kl. 02:54.
Citera
2009-12-27, 15:59
  #10
Medlem
Det enda Vatikanen och Schweiz har gemensamt är att Schweizergardet består av Schweizare.
Att det förhåller sig så beror på att Schweisiska legoknektar under medeltiden bemannade schweizergaret.

Schweisiska flaggan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Switzerland

Inte mycket med tempelriddarna där inte.

Men som vanligt är det väl nån foliehatt som ska se "temelriddar-konspirationer" överallt som likförbannat ska sitta och leta "bevis" för den teorin.

Likheter: Färger och Kors.
Nä, se på fan! Danmark har också en göd/vit flagga!
Alltså måste danmark på något sätt vara relaterat till temperliddarna.
Citera
2009-12-27, 16:58
  #11
Medlem
joppes avatar
En liten kommentar omkring påvens förbud mot tempelriddarna.

Det var påve Clement V som förbjud tempelriddarna. Clement var påven som tog påvedömmet till Frankrike, där han var ganska kraftigt påverkad av inrikespolitiken. Att han förbjöd tempelriddarna handlar mer om inrikespolitik än om kyrkans syn på tempelriddarna.

Den katolska kyrkan har länge haft åsikten att det var fel av Clement V att förbjuda tempelriddarna.

Därmed inte sagt att div. konspirationer omkring Schweiz och tempelriddarna är sanna eller falska. Bara lite fakta så foliehattarna inte flyger iväg med deras vilda fantasier
Citera
2020-07-12, 14:48
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Känns som man behöver en trådände för att kunna börja leta här.

Allt jag hittar är antingen om Arn eller Dan Brown.
Tempelriddarna flydde till Schweiz när de blev utjagade fran Frankrike.

Bla till St Gallen och klostret där.

Du kan se mer om klostret och biblioteket här

https://vimeo.com/131349969

Om de bildade Schweiz vet jag dock ej men finns ju en massa myter med gralen osv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback