• 1
  • 2
2009-12-25, 17:41
Medlem
När man talar om tveksamma domar som avkunnats i Sverige så kommer relativt ofta fallet Ari Mattinen på tal. Den här mannen (född 1955) dömdes i början av 2002 för att natten till den 31 oktober 2001 ha knuffat eller kastat ut sin sambo Tarja Köngäs (född 1956) genom fönstret från parets gemensamma lägenhet i Järfälla utanför Stockholm. I sammanhanget kan man väl påpeka att bägge var missbrukare.

Bevisningen mot Ari Mattinen var inte entydig - det fanns med andra ord ingen person som sett honom förpassa sin sambo genom fönstret - utan den var baserad på ett antal indicier som både tings- och hovrätt ansåg fullt tillräcklig för en fällande dom. Det fanns bland annat en gammal kvinna som bodde alldeles under paret som kring de kritiska timmarna hade hört 1) personer skrika åt varandra samt 2) möbler förflyttas. Sen fanns det även rättsmedicinskt utlåtande med anledning av blåmärken på Tarjas armar som talade för att det förekommit handgemäng. Vidare så ansågs det bestickande att fönstret var stängd när ambulanspersonal kom till lägenheten. Ari själv hävdade att han låg och sov när Tarja - av allt att döma - självmant hoppade ut genom fönstret.

Om jag har förstått saken rätt så anförde han i sitt överklagande till Högsta domstolen bland annat att Tarja kunnat erhålla blåmärkena från ett tidigare tillfälle när det gått lite vilt till mellan dem, att hon tidigare uttalat suicidhot och att det egentligen inte finns någonting som motsäger att hon just den här natten fått för sig att verkställa detta hot på egen hand.

Något prövningstillstånd blev det dock inte, men i början av 2007 sände TV4 ett "Kalla Fakta"-reportage där man påvisade brister i utredningen, bland annat så kommer jag ihåg att man tog upp att fönstret kunde slagit igen till följd av korsdrag i större utsträckning än vad domstolarna utgått ifrån. Dessutom har jag ett ytterst svagt minne av att man även argumenterade för att det inte kan ha förekommit någon våldsanvändning i närheten av fönstret, eftersom det där ska ha funnits rikligt med damm och sågspån på golvet med anledning av parets ovilja att städa samt att hantverkare höll på och greja där, och att stolarna och bordet som fanns där inte verkar ha flyttats något eftersom "smutstäcket" mer eller mindre var intakt.

I vart fall, i början av 2007 så ansökte han genom sitt ombud Johan Eriksson om resning hos Högsta domstolen, men man valde att avslå denna. Det var dock gränsfall; två av totalt fem justitieråd tyckte att det förelåg synnerliga skäl för att det skulle vara motiverat att på nytt pröva frågan om hans skuld. Man ville alltså bevilja honom resning enligt den så kallade tilläggsregeln. Det framkom i huvudsak ingenting nytt som var av något större värde, men argumentationen som fördes kring redan kända fakta tyckte två justitieråd var nog och ville gärna se frågan om hans skuld prövad på nytt.

Så, vad säger ni? Om det föreligger rimligt tvivel så ska man fria; finns det sådant enligt er mening i det här fallet? Eller är bevisningen näst intill hundraprocentig? Var Ari Mattinen den som uppsåtligen berövade Tarja Köngäs livet den här natten? Lyckades bara skrapa ihop en enda artikel om detta fall, som jag länkar till nedan.

Länk:
Juristerna som dömt Ari Mattinen till livstid borde ligga sömnlösa

Nedan följer också beslutet (enbart skälen) som Högsta domstolen fattade november 2009 rörande Ari Mattinens andra ansökan om resning. Detta beslut var - till skillnad från det första - enhälligt.

Senast redigerad av Blooddust 2009-12-25 kl. 17:47.
Citera
2009-12-25, 17:56
Medlem
micro113s avatar
Problemet med det här fallet är ju att de invändningar man känner till kommer från ett arbete av Trond Sefastson och han har ju mot betalning vinklat sina reportage för att få fram tveksamheter, - dvs det reportage som gick på TV4 saknar ju tyvärr all trovärdighet.
Citera
2010-01-08, 09:56
Bannlyst
Jag har suttit over 1 ar pa anstalt tillsammans med Ari. Jag tror att han ar totalt oskyldig! Da jag satt med honom hade han redan gjort typ 3 ar, vilket betyder att han var i bra mycket battre skick da an under den sk mordnatten. Gubben kunde for fan knappt lyfta kaffe termosen(trots nastan 3 ar nykter) for att han var sa fruktansvart nedsupen. Laste aven hans papper om anmalan pa karringen fran ett tag innan mordet da hon skulle hoppa ut genom fonstret pa social kontoret!!! nDetta finns altsa dokumenterat!!! Nar polisen vall kommer till plats for dom knappt liv i fyll-Ari. Hur troligt ar det att dn dyngraka gammla alkis farbrorn ens skulle orka/kunna rent fysiskt oppna fonstret med en lika full kampande kvinna och sedan kasta ut henne? Laser man domen sa ar detta nog ett av Sveriges varsta justitie mord genom tiderna
Citera
2010-01-08, 14:44
Medlem
Prinzezzans avatar
Var fönstret "låst" inifrån? Om det inte var det så kan det ha slagit igen pga korsdrag. Men var det riktigt stängt så blir situationen en helt annan.
Citera
2010-01-15, 19:40
Medlem
Ari Mattinen

Fönstret var inte stängt eller vredgat.
Korsdrag med tillräckligt stor kraft för att öppna och stänga fönstret förekommer i lägenheten, enligt Smhi:s utlåtande.

Det har även filmats av anhöriga till Ari Mattinen före TV4 programmen.

Dna proven visade inga spår. Brottsplats teknikerna kan inte hitta några tecken eller spår i lägenheten efter påstådda bråket i lägenheten.

I den tekniska undersökningen som visas uppför rätten visas en docka kastas ut genom fönstret på två olika sätt. Poliserna misslyckades med utkastet i trånga utrymmet. Brottsplats teknikerna har framträtt, de stödde inte bilden eller förfarandet som ledde till fällande domen.

Brottsplats teknikerna föreslog att kvinna kan ha hoppat själv eller kastats ut genom fönstret. De kunde inte fasställa tecken på att något hänt i lägenheten.

Bägge personerna i lägenheten är gravt alkoholiserade, utan att gå närmare in på detta. Båda personerna har vistats längre tider på behandlingshem för destruktiv missbruk. Ari Mattinen har sökt upp och vistats i dessa frivilligt.

Tingsrätten eller Hovrätten har inte haft kännedom om den avlidnes bakgrund, läkarutlåtanden eller socialutredningar som gav upphov till Lvm domarna. Den avlidne har även fört dagböcker som senare bifogats till Högsta Domstolen, se nedan.

Försvaret har inte tillgång till dessa uppgifter, vården och myndigheterna lämnar inte ut dessa till Försvaret eller Ari Mattinen.

Polis och Åklagare har tillgång till uppgifterna om de vill ta fram dessa.

Enl. förhör med Polismännen på plats hade de kommit till en: "kvart och i.o.m. att manne var kraftigt berusad beslutade de att anhålla honom för vidare åtgärder"

Platsen närmast fönstret är litet, dammigt, ingenting hade flyttats och inga avtryck kunde ses i dammlagret. Fönstret kan inte öppnas normalt, öppningen hamnar diagonalt bakom ett bord enl. tekniska undersökningen.

Utpassering från fönstret enl. Hovrättens bedömning sker i sidled till vänster från fönstret. Offret påträffas liggande på höger sida fönstret. Utöver Polis och Åklagare har inte Rättinstanserna eller Advokater besökt platsen. Det har inte upprättats någon rekonstruktion eller vallning på plats.

Ari Mattinen har haft två olika Advokater i Tings och Hovrätt. Advokaten i Tingsrätten ville inte ställa några frågor till vittnen.

Tingsrätts Advokaten ville inte p.g.a. tidsbrist överklaga domen.

Ari Mattinen sökte ny Advokat till Hovrätten Per Althin, Althin delegerade uppdraget till en kollega som ville fråga ut och kallade huvudvittnet till Hovrätten.

Åklagaren meddelade Hovrätten att detta inte var möjligt på grund av vittnes dåliga hälsa.

Vittnet har senare intevjuats stående framför kamera i c:a 30minuter. Hon redogör sitt hälso tillstånd och fritt vad hon sagt hört eller inte hört.

Hon svarar att hon har inte tillfrågats om att komma till Hovrätten av Polis eller Åklagaren.

Åklagaren kan inte minnas enskilda fall.

Högsta Domstolen avstod och bemöta detta och andra bevis, de avslog bl.a. Ari Mattinens åberopande om att Hovrätten fått lyssna bandupptagningar.

Högsta Domstolens inställning till den här typen av prövning och avslag är väntade.

Hanteringstiden för senaste avslaget " inget nytt" var c:a 9 månader. Formuleringar och hänvisnigar till tidigare domar och ljudinspelningen är lång.

Högsta Domstolen granskar inte hela målet isig eller vad som gjorts fel.
Bevisbördan för oskuld ligger hos den dömde.

Högsta Domstolen väljer fritt ut vad de bemöter och avslaget grundar på.
I Ari Mattinens fall har i stort sett allt det som presenterats eller framkommit i förundersökningen överbevisats som grundlösa.

Enligt den pensionerade och fortfarande aktiva brottsplats undersökaren Jan Olsson är det skandal att någon i dagens Sverige kan dömas till lagens strängaste straff med ett så undermåligt material.

JAN OLSSON
Polis i 44 år, kriminalkommissarie, en av landets mest erfarna brottsplatsutredare, chef för Rikskriminalpolisens gärningsmannaprofilgrupp 1994-2001, deltagit i utredningarna om bl.a. Lasermannen, ”Bombmannen” Lars Tingström, Norrmalmstorgsdramat, Norbert Kröcher, utbildat Sri Lankas polisväsende i kriminalteknik på uppdrag av SIDA/Rikspolisstyrelsen 2006-2009, konsult och föreläsare i kriminalteknik.

Bäst avsluta skriveriet innan det blir allt för långt det kommer säkerligen att skrivas mer om Ari och detaljer inom snar framtid.

Ha Det!
jobber

Saklighet är Bäst!
Citera
2010-01-15, 20:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globaltanalt
Jag har suttit over 1 ar pa anstalt tillsammans med Ari. Jag tror att han ar totalt oskyldig! Da jag satt med honom hade han redan gjort typ 3 ar, vilket betyder att han var i bra mycket battre skick da an under den sk mordnatten. Gubben kunde for fan knappt lyfta kaffe termosen(trots nastan 3 ar nykter) for att han var sa fruktansvart nedsupen. Laste aven hans papper om anmalan pa karringen fran ett tag innan mordet da hon skulle hoppa ut genom fonstret pa social kontoret!!! nDetta finns altsa dokumenterat!!! Nar polisen vall kommer till plats for dom knappt liv i fyll-Ari. Hur troligt ar det att dn dyngraka gammla alkis farbrorn ens skulle orka/kunna rent fysiskt oppna fonstret med en lika full kampande kvinna och sedan kasta ut henne? Laser man domen sa ar detta nog ett av Sveriges varsta justitie mord genom tiderna

Ari kan mycket väl vara oskyldig till brottet, därom säger jag intet.

Dock har ju han och sambon faktiskt slagits vid flera tillfällen, så att han skulle vara så försvagad att han inte orkade lyfta koppen vid tiden för hennes död kan ju inte stämma.

Frånsett det, så menar jag att hans stora misstag när det gäller trovärdigheten var just att vända sig till T. Sefastsson - som tyvärr gör sådana här affärer - friad eller inte för mutbrott, så betalt tar han och vinklar bevisen gör han -- runt om på anstalterna i landet.

För T.S. är har det varit pengarna och inte ärendet som styrt intresset -- hade Ari istället fått sin sak uppmärksammad av Josefsson eller Guillou hade det haft en helt annan trovärdighet.
Citera
2010-01-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Problemet med det här fallet är ju att de invändningar man känner till kommer från ett arbete av Trond Sefastson och han har ju mot betalning vinklat sina reportage för att få fram tveksamheter, - dvs det reportage som gick på TV4 saknar ju tyvärr all trovärdighet.

Hoppas påståendet ovan inte avser Ari Mattinen och programmen Kvinnan i fönstret.

Fakta är: Polisen har undersökt detta, genom förhör om uppkomst av Kvinnan i Fönstret programmen.

Allt finns dokumenterat.

Kontakterna och upphovet till dessa program har visat sig inte hanterats initialt av reportern Du fritt utpekar, utan av Ari Mattinens dåvarande Advokat Kerstin Koorti och Kalla Fakta redaktionen.
Citera
2010-01-15, 21:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobber
Hoppas påståendet ovan inte avser Ari Mattinen och programmen Kvinnan i fönstret.

Fakta är: Polisen har undersökt detta, genom förhör om uppkomst av Kvinnan i Fönstret programmen.

Allt finns dokumenterat.

Kontakterna och upphovet till dessa program har visat sig inte hanterats initialt av reportern Du fritt utpekar, utan av Ari Mattinens dåvarande Advokat Kerstin Koorti och Kalla Fakta redaktionen.

När det gäller Aris fall så tar jag inte ställning i fallet - jag har bara sett reportaget med Trond, och min åsikt om Trond är helt klar.

Det betyder inte att jag låter någon skugga falla över Aris fall, det betyder bara att jag litar inte på något som jag fått presenterat enbart från Trond.

Jag vet att Trond i andra fall (min uppfattning är, för att undvika lagbrott att han) förvrängt fakta -- jag har dessutom varit elev till Trond, och på denna grund väljer att helt enkelt vara skeptisk till sådant han presenterar.

Det betyder inte att jag anser att de fall han tar upp per automatik inte har skäl att klaga -- det betyder bara att jag anser att de valt fel företrädare, och att jag förhåller mig skeptisk tills det skett en saklig granskning av fallen.

Aris fall vet jag som sagt var mycket lite om -- han kan var mycket väl vara oskyldig, jag har ingen uppfattning i frågan såsom det ser ut idag, jag är inte tillräckligt insatt för att ha det.

Edit
Citat:

Är det så, så talar det ju klart till Aris fördel.
Senast redigerad av micro113 2010-01-15 kl. 21:21.
Citera
2010-01-15, 21:57
Medlem
Citat:
Ari kan mycket väl vara oskyldig till brottet, därom säger jag intet.

Dock har ju han och sambon faktiskt slagits vid flera tillfällen, så att han skulle vara så försvagad att han inte orkade lyfta koppen vid tiden för hennes död kan ju inte stämma.

Frånsett det, så menar jag att hans stora misstag när det gäller trovärdigheten var just att vända sig till T. Sefastsson - som tyvärr gör sådana här affärer - friad eller inte för mutbrott, så betalt tar han och vinklar bevisen gör han -- runt om på anstalterna i landet.

För T.S. är har det varit pengarna och inte ärendet som styrt intresset -- hade Ari istället fått sin sak uppmärksammad av Josefsson eller Guillou hade det haft en helt annan trovärdighet.

Bäste Micro,

Ari Mattinen har skrivit och försökt få hjälp av Thomas Bodström, JK, JO, Jan Guillou, Leif GW Persson, diskrimineringsadvokat och 3st brottsmåls advokater, Mosaik redaktionen, Dick Sundevall.

För att nämna några.

Thomas Bodström/JK/JO har skickat sina std blankett svar andra inte, någon har fått eller velat ha betalt för arbetet osv. Advokater utanför rätten tar c:a 20 - 30000:- för att läsa och ta emot alla papper. Vanligtvis vill de ha fler intyg annars kan de inte göra någonting. Efter 1 år eller 1.5 år när inget hänt går man till nästa Advokat som är intresserad. Faktum är att Advokaterna inte kan bemöta Teknisk bevisning det saknas möjlighet och resurser för det i Sverige.

TV 4 var det enda som visade intresse. Att reportern på TV4 redaktion efter programmen får problem med rättvisan är förstås olyckligt. Ari Mattinen känner inte reportern. Han har varit inspärrad sen 2001.

Du nämner att Ari och sambon slagits vid flera tillfällen - det är en åsikt av Åklagaren som vunnit laga kraft - det finns inget annat som styrker det påstående. Inte i verkliga livet i allafall.

Tvärtom i den avlidnes dagböcker skriver hon väl om förhållandet.
Det sägs genereltt att i missbrukar kretsar... osv.

Enl. åtalet har den avlidne lyfts upp på en stol och passerats i sidled genom ett fönster, enl. tekniska protokollet har Ari Mattinen hållit den avlidne i överarmarna i lyftet - avståndet från stolens framkant till fönstret är närmare 90cm.

Mellan stolen och fönstret är ett område på c:a 50cm som inte beträtts enl. Tekniska undersökningen.

Höjden till stolen,som ej har flyttats är c:a 42cm.

Ari Mattinens räckvidd med utsträckta armar är uppmätt till c:a 47cm.
Han skulle teoretiskt kunna lyfta upp en person på en stol.

Hur resterande kastet på c:a 90cm gått till utan att komma åt musen med tangentbordet (dessa har ej heller flyttats) praktiskt sker har inte prövats i verkligheten, bara som tankar av personer som inte vistats på plats.
De enda som vistades på platsen är Tekniska undersökarna och de trodde inte på det.

Testa på skojs skull och lyfta 45kg vikt på utsträckta armar?
En normal person lär behöva komma närmare med viktpunkten för att lyfta upp?
Lyfta upp en livlös person på 45kg osv.

Den avlidne föll ned tyst utan att ropa med ansiktet mot fasaden händerna på sidorna.

Vet förstås inget om Din fysiska status, Ari Mattinen beskrevs av den första Advokaten vara nedgången i det sämsta skick han sett många av sina "horsepundare".

Det finns mera information om Ari och den avlidne kvinnan än det framkom i programmen. I programmen framträderr inte fyllo vänner och andra finnar. De gör sig inte Bra på TV. Likaväl då fanns inte uppgifterna om bl.a. social utredningarna osv.

Ha det Bra!
Citera
2010-01-16, 08:12
Bannlyst
Micro113 Du yrar om att det ar dokumenterat att Ari och karringen skulle ha slagits! Jag satt pa samma anstalt som Ari nastan ett ar och kan garantera dig att den gubben inte skulle kunna vinna en fight mot en 7 aring. Han hade ju som sagt haft 3 ar pa sig att nyktra till och alltsa skulle ha varit i battre form da. Finns inte en chans i helvete att den gubben gjort det, vad var hans promille halt? Jag har sett honom ha problem att ta sig framat for egen maskin. Det finns ju aven dokumerat att hon stod i fonstret pa soc kontoret nagon vcka innan och hotade med att hoppa. Hade adressen varit ofre Ostermalm och det statt AF eller VON pa brevladan sa hade han aldrig blivit domd
Citera
2010-01-16, 08:37
Bannlyst
Citat:
Bara för att man kan/orkar slå någon, så betyder ju för fan inte det att man även orkar lyfta dem.
Citera
2010-01-16, 12:12
Medlem
[quote=globaltanalt] Jag satt pa samma anstalt som Ari nastan ett ar och kan garantera dig att den gubben inte skulle kunna vinna en fight mot en 7 aring. Han hade ju som sagt haft 3 ar pa sig att nyktra till och alltsa skulle ha varit i battre form da. Finns inte en chans i helvete att den gubben gjort det, vad var hans promille halt? Jag har sett honom ha problem att ta sig framat for egen maskin.

Håller med om att Ari Mattinen inte är helt normal i sina funktioner ens i nyktert tillstånd. Vid aktuella tillfället hade han kört hårt med alkohol i 10månader.

Att kasta ut en liten försvarslös kvinna från ett fönster är väl inte så svårt?

För en normal man vid ett normalt fönster.

Tingsrätten och Hovrätten har i domarna förstärkt den bedömningen.
Det är naturligt att vi kommer till den slutsatsen efter vår egen uppfattning om det som beskrivs.

De som motsätter sig den uppfattningen inkl. Ari Mattinen, är de som känner Ari Mattinen och de personer som varit på platsen. I köket kommer man rätt snabbt på och konstaterar, efter lite teknisk information att det är tekniskt omöjligt att kasta ut någon från fönstret som inte går att öppna normalt eller för alla spår det hade lämnat.

Tings och Hovrätten lika lite som Högsta Domstolen saknar kännedom om faktiska förhållandena på platsen lika lite känner de sig hämmade att göra slutsatser och bedömning.

Ari Mattinen och den avlidne använde samtidigt epilepsi medicin Fenantoin.
Poliserna i förundersökningen intervjuades och de kommenterade bl.a. hans ovanliga eller onormala reaktioner.

Vad Poliserna inte visste om Ari Mattinen som person, missbrukare och den epilepsi medicin han konsumerade är att medicinen vanligtvis ger symptom som avtrubbighet, koncentrationssvårigheter, dåsighet, yrsel mm. det finns rikligt med andra biverkningar. Dvs. bedömningarna om Ari Mattinen är riktiga. Ari Mattinen är efter långvarig missbruk normalt onormal, detta även mer under medicinering och missbruk.
: http://www.lakemedelsverket.se/SPC.....p%20tablet.pdf. här kommer ett utdrag:

Suicidtankar och självmordsbeteende har rapporterats hos patienter som behandlas med antiepileptika för flera indikationer. En metaanalys av randomiserade placebokontrollerade studier med antiepileptika har också visat en liten ökad risk för suicidtankar och självmordsbeteende. Mekanismen för denna risk är inte känd och tillgängliga data utesluter inte en eventuell ökad risk för fenytoin.

Därför ska patienter övervakas för tecken på suicidtankar och självmordsbeteende och lämplig behandling bör övervägas.
Patienter (och deras vårdgivare) bör rådas till att uppsöka medicinsk rådgivning om tecken på suicidtankar och självmordsbeteende uppstår.

Samtliga Epilepsi mediciner ger biverkningar det övervägs med att de hjälper personer med sjukdoms problemet.

Ari hade 2.8 promille c:a 4.5 - 5,5 timmar efter att han somnat framför påslagen TV vid c:a 02.00.

Halten alkohol vid 04.00 är betydligt högre möjligtvis 4,5 promille.

Exakt hur mycket kan räknas ut på i en tabell, kompedium i rättsmedicin för läkare sida 97: courses.ki.se/kurskompendium_i_rattsmedicin.pdf?node=79800.

Det är därför rätt förbryllande att samhället lägger ner oerhört mycket resurser för att få en person fälld och inte många spänn läggs ner i samma undersökning för att balansera bilden av Mördaren.

Detta Försvars arbete skall göras av Advokaten?

I Aris fall hade han ogjort försvaret bättre själv än att han företräddes av sk. offentlig försvars Advokat i Tingsrätten. Advokatens närväro i Rättsalarna visade sig vara formalia.

Ha det Bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in