2009-12-25, 16:05
Bannlyst
Ska använda mig av WipeDisk för min laptop som ska säljas. Tänkte först radera allt på disken så det inte går att återskapa, för att sedan köra en Recovery med skivor för att återställa den till fabriksinställningar. Fick nys om programmet från hemsidan tipsomvista.se.

Har öppnat programmet och det finns 14 alternativ att välja på, bl.a Nato-standard (7x). Jag funderar nu vilket alternativ som är passande. Jag tänkte mig metoden: Nollor (1x).

All data på disken skrivs alltså över med nollor, om jag förstått det rätt? Behöver bara hjälp att välja rätt. Jag förvarar inga statshemlisar på datan men vill ändå göra det här. Tack på förhand!
Citera
2009-12-25, 16:08
Medlem
darcodes avatar
One-pass-zero räcker bra, dvs nollor skrivs på hela disken en gång.
Citera
2009-12-25, 16:09
Medlem
räcker enligt min mening att köra en vända, då noller, ettor eller random spelar ingen större roll. har dock aldrig använt WipeDisk, så jag vet inte exakt vilka alternativ som finns.

edit: to late...
Citera
2009-12-25, 16:36
Medlem
klausstrausss avatar
Det här var intressant. Visste inte att man kunde göra så här med en hdd. Så ifall jag "noll-raderar" allt, kan jag då fortfarande använda hdd? Och ifall jag förstått rätt återställs disken till det "skicket" som den var i när den var färdigtillverkad?
Citera
2009-12-25, 17:56
Medlem
darcodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klausstrauss
Det här var intressant. Visste inte att man kunde göra så här med en hdd. Så ifall jag "noll-raderar" allt, kan jag då fortfarande använda hdd? Och ifall jag förstått rätt återställs disken till det "skicket" som den var i när den var färdigtillverkad?
Nja, när man skrivit över hela disken så krävs en formatering för att få ett nytt filsystem. Sedan funkar den precis som vanligt.
Citera
2009-12-25, 19:54
Bannlyst
Dessa "backup, recovery"-partitioner finns ju ingen anledning att rensa bort, har inte sparat nån info på dessa. Däremot med C: och Windows, kan man köra Wipedisk på C? Windows är ju igång när programmet körs?
Citera
2009-12-26, 00:18
Bannlyst
Jag kan väl inte köra Wipedisk på C:windows partitionen när jag har sparat programmet och kör det från skrivbordet? Programmet kräver i och för sig ingen installation, men det kanske är säkrare om jag kör Wipedisk från en USB-sticka? Hur skulle ni gjort? Behöver hjälp snarast!
Citera
2009-12-26, 15:26
Medlem
darcodes avatar
Vet inte hur just det programmet funkar, men det vanliga är att man bootar ett program som blåser rent disken. Precis som du säger går det självklart inte att rensa Windows-partitionen när Windows är igång.
Citera
2009-12-26, 19:26
Medlem
klausstrausss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darcode
Nja, när man skrivit över hela disken så krävs en formatering för att få ett nytt filsystem. Sedan funkar den precis som vanligt.
Två frågor:
1. Ifall jag har partionerat min hdd. Påverkas den som inte är C: utav nollraderingen? Tänkte ifall den smälter samman med C: igen.

2. När disken är nollad. Är det bara att stänga av datorn. Sätta igång den igen. Sätta in Win.-CD och formatera disken för att sedan installera OS:et på disken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in