Citat:
Ursprungligen postat av thelion
Jag skriver från en annan dator i detta läge eftersom min inte alls funkar. Security tool har installerat sig själv på min dator och nu går det inte alls att få bort. Jag kan inte öppna något virus program, som norton eller seek and destroy någonting. Det som går att öppna är Doctor någonting men det hittar ju bara alla virus men det kostar ju att ta bort och jag vill helst inte betala något.
Datan stänger även av sig själv ibland och alla ikoner och skrivbordsbakgrund försvinner ibland. Men vad jag förstått och sett är alla program och filer kvar.
Nu är alltså min fråga vad jag ska göra, är inte alls insatt i dator och virus världen men jag antar att detta kanske är ganska simpelt för den som kan?
Fick in en dator som hade detta på jobbet i veckan.
Lösning:
Starta datorn i "Felsäkert läge" (eller "Felsäkert läge med nätverksstöd")
Installera & ladda ner Malware Bytes Anti-Malware genom att antingen göra det i felsäkert läge med nätverksstöd eller ta det via USB-sticka/CD etc. från en annan dator.
Kör en fullständig scanning.
Thats it, det ska ta bort det.
Se till att köra ETT (inte flera) anti-spyware/anti-virus program på din dator sen som har en giltig prenumeration som tankar anti-virusdefinitioner. Samt uppdatera ditt OS via Win Update så det har de senaste säkerhetsfixerna.