Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-25, 14:53
  #1
Medlem
thelions avatar
Jag skriver från en annan dator i detta läge eftersom min inte alls funkar. Security tool har installerat sig själv på min dator och nu går det inte alls att få bort. Jag kan inte öppna något virus program, som norton eller seek and destroy någonting. Det som går att öppna är Doctor någonting men det hittar ju bara alla virus men det kostar ju att ta bort och jag vill helst inte betala något.

Datan stänger även av sig själv ibland och alla ikoner och skrivbordsbakgrund försvinner ibland. Men vad jag förstått och sett är alla program och filer kvar.

Nu är alltså min fråga vad jag ska göra, är inte alls insatt i dator och virus världen men jag antar att detta kanske är ganska simpelt för den som kan?
Citera
2009-12-25, 15:07
  #2
Medlem
927s avatar
kolla igenom detta, flytta över den filen som det finns länkar till på här sidan. spara den skrivbordet, starta den och följ anvisningarna
http://www.bleepingcomputer.com/comb...o-use-combofix
Citera
2009-12-25, 15:16
  #3
Medlem
thelions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
kolla igenom detta, flytta över den filen som det finns länkar till på här sidan. spara den skrivbordet, starta den och följ anvisningarna
http://www.bleepingcomputer.com/comb...o-use-combofix

Finns det ingen risk att det jag har på datorn försvinner? alltså mina egna filer filmer osv, virus får ju gärna dra.
Citera
2009-12-25, 15:29
  #4
Medlem
thelions avatar
Det går inte ens att köra combofix. Security tool säger att det finns virus där så det kommer upp något om att jag inte har rätt behörighet till att använda det. Samma när ja försöker ladda ner avast till exempel.
Citera
2010-02-25, 16:12
  #5
Medlem
LoggotyroX32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelion
Det går inte ens att köra combofix. Security tool säger att det finns virus där så det kommer upp något om att jag inte har rätt behörighet till att använda det. Samma när ja försöker ladda ner avast till exempel.
Det ska gå att komma förbi det Scriptet, Om du inte stänger ner varnings-rutan och istället provar att köra programmet igen medans varnings-rutan är uppe borde det fungera. (Observera att det är en 59% chans att detta fungerar).
Citera
2010-02-25, 23:24
  #6
Medlem
Psyko-12s avatar
Pröva detta:
http://www.howtogeek.com/howto/9487/...virus-malware/

Är inte säker, kan vara denna oxå. Kör med guiden som matchar den du har.
http://www.howtogeek.com/howto/9505/...virus-malware/

edit: Ev. denna:
http://www.bleepingcomputer.com/viru...ystem-security
Citera
2010-02-25, 23:43
  #7
Medlem
TheInsanes avatar
Min mor fick in security tools för bara några dagar sedan. För mig räckte det med Malwarebytes. Körde en scan, programmet hittade det och tog bort det.
Citera
2010-02-26, 00:25
  #8
Medlem
Psyko-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Min mor fick in security tools för bara några dagar sedan. För mig räckte det med Malwarebytes. Körde en scan, programmet hittade det och tog bort det.
Hur sprids security tool skiten? Hur får man den från första början? Med tanke på att det var din mamma som fick det undrar jag: Är hon en pirat som laddat ner en dålig release eller liknande, eller sprids detta på någon über-nivå som är enormt farligt?
Citera
2010-02-26, 00:34
  #9
Medlem
Malwarebytes är rätta vägen att gå för att få bort det. Starta i felsäkert och kör MB.
Man får Security Tool på alla möjliga sätt. När jag fick det så var det så fort jag gick på en sida (ej porr).
Citera
2010-02-26, 01:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-12
Hur sprids security tool skiten? Hur får man den från första början? Med tanke på att det var din mamma som fick det undrar jag: Är hon en pirat som laddat ner en dålig release eller liknande, eller sprids detta på någon über-nivå som är enormt farligt?
Vanligtvis genom att utnyttja sårbarheter i icke uppdaterade system. Många har fått det via Thepiratebay.
Tex lever de som kör Internet Explorer 6 farligt, liksom de med gammal version av Java och Adobe Reader för att ta några exempel. Finns hur mkt som helst.
Citera
2010-02-27, 10:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelion
Jag skriver från en annan dator i detta läge eftersom min inte alls funkar. Security tool har installerat sig själv på min dator och nu går det inte alls att få bort. Jag kan inte öppna något virus program, som norton eller seek and destroy någonting. Det som går att öppna är Doctor någonting men det hittar ju bara alla virus men det kostar ju att ta bort och jag vill helst inte betala något.

Datan stänger även av sig själv ibland och alla ikoner och skrivbordsbakgrund försvinner ibland. Men vad jag förstått och sett är alla program och filer kvar.

Nu är alltså min fråga vad jag ska göra, är inte alls insatt i dator och virus världen men jag antar att detta kanske är ganska simpelt för den som kan?

Fick in en dator som hade detta på jobbet i veckan.

Lösning:

Starta datorn i "Felsäkert läge" (eller "Felsäkert läge med nätverksstöd")
Installera & ladda ner Malware Bytes Anti-Malware genom att antingen göra det i felsäkert läge med nätverksstöd eller ta det via USB-sticka/CD etc. från en annan dator.
Kör en fullständig scanning.

Thats it, det ska ta bort det.

Se till att köra ETT (inte flera) anti-spyware/anti-virus program på din dator sen som har en giltig prenumeration som tankar anti-virusdefinitioner. Samt uppdatera ditt OS via Win Update så det har de senaste säkerhetsfixerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback