Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-25, 13:29
  #1
Medlem
Sitter inne i programmet och har en midi keyboard.. har drumkit from hell uppe och kan spela men då undrar jag.. hur ska jag kunna spela med dubbelkagge? hittar bara en tangent med baskagge, går det att ställa in på något sätt? .. har googlat och sökt här i trådarna men hittade ingenting som hjälpte..
Citera
2009-12-25, 14:00
  #2
Medlem
ljuglampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volcoMics
Sitter inne i programmet och har en midi keyboard.. har drumkit from hell uppe och kan spela men då undrar jag.. hur ska jag kunna spela med dubbelkagge? hittar bara en tangent med baskagge, går det att ställa in på något sätt? .. har googlat och sökt här i trådarna men hittade ingenting som hjälpte..

C1 och B0 är ju båda kagge.
Citera
2009-12-25, 14:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljuglampa
C1 och B0 är ju båda kagge.

på den enda baskaggen jag hittar är det C3. har en midstart 2 pro keys keyboard..
Citera
2009-12-25, 14:41
  #4
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volcoMics
på den enda baskaggen jag hittar är det C3. har en midstart 2 pro keys keyboard..
Isf ska B2 vara det. Möjligtvis C#3, kommer inte riktigt ihåg, men två kaggar ska finnas!
Citera
2009-12-25, 16:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Isf ska B2 vara det. Möjligtvis C#3, kommer inte riktigt ihåg, men två kaggar ska finnas!

okej.. jag har testat varenda tangent på keyboarden hittar bara en och det är på den mörkaste tangenten..
Citera
2009-12-25, 17:26
  #6
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volcoMics
okej.. jag har testat varenda tangent på keyboarden hittar bara en och det är på den mörkaste tangenten..

Då är det tangenten under den du vill åt också. Dags att leta upp keyboardets "transpose"-funktion.
Citera
2009-12-25, 19:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yowser
Då är det tangenten under den du vill åt också. Dags att leta upp keyboardets "transpose"-funktion.

jo men vet inte hur jag ska gå till väga.
Citera
2009-12-25, 19:13
  #8
Medlem
OneUps avatar
Det finns inga knappar som heter Octave + och - på keyboarden?
Citera
2009-12-25, 19:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Det finns inga knappar som heter Octave + och - på keyboarden?

http://img218.imageshack.us/i/midike...uppe22at6.jpg/

finns bara Pich och modulation rattar
Citera
2009-12-25, 20:10
  #10
Medlem
ljuglampas avatar
Du kan ju testa att lägga till en MIDI-kanal, sätta EZ drummer som utkanal och skapa en tom sektion på några takter. Dubbelklickar du sen på den så får du upp MIDI-editeraren med ett klaviatur till vänster. Där kan du kontrollera var kaggarna ligger genom att klicka på tangenterna.
Jag tycker det är mkt lättare att bygga trummor manuellt genom att rita block med musen så aldrig funderat över problemet, men hittar du inte i Cubase var du transponerar ditt keyboard så borde det finnas i programvaran som följer med.
Citera
2009-12-26, 02:52
  #11
Medlem
Noetlovskijs avatar
Alltså, du kommer ju inte SPELA live eller hur?

DFH (och alla liknande grejer) är till för att PROGRAMMERA! Ta fram piano scrollen i programmet du använder och klicka i 16-delar på kaggen, eller vad du nu vill ha.

Om du ska använda det som trummor till en låt är det, tro mig, lättast att lägga ett enkelt grundkomp som du gillar, och sedan klicka in ev. dubbelkagge eller liknande.

Man bör varken binda sig till de färdiga looparna eller försöka spela med, och sedan vara nöjd med det. Varken eller kommer att ge ett realistiskt eller vettigt slutresultat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback