Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Hej. Jag har märkt att min dator har blivit segare och segare. Jag kan tex inte sitta och spela ett onlinespel på webben samtidigt som jag spelar musik på vlc eller spotify, då hackar ljudet. Inte bara ljudet på musiken utan också på spelet. Den är också väldigt seg när detta händer.
Jag kan inte heller spela vanliga spel såsom gta, cs osv. Jag får inte upp fps till 99-100 som jag brukade få innan, utan nu ligger den på 60-80 typ. Innan kunde jag spela cs samt sitta i vent utan några problem, men nu funkar det inte alls. Satt och spela jämte min bror som har samma dator som mig, och körde spotify och för honom funkade det galant, men för mig hackar det och laggar bara. Vi satt och nöta runescape. När man sitter och spelar tex cs eller liknande så är det som att musen inte hänger med heller.
Jag hittar inga virus med avg, jag rensar med ccleaner, diskfragmenteraren och diskrensing varje dag.
Har en acer aspire 5930g.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=407319
Är det någon som kan hjälpa mig att få den att bli normal igen?
(Förlåt för lång och luddig text).
Då datorn är seg ta fram aktivitetshanteraren och kolla vilken process som tar mkt CPU osv, så kanske du ser orsaken.
Att en dator är seg kan bero på tonvis med saker, typ överfull hårddisk, överbelastad hårdvara, taskiga drivrutiner, för mkt som startar med OS, icke uppdaterat OS, värme, Antivirus men även Malware mm.
Ccleaner skall du inte tro är nåt mirakelprogram, kan ställa till mer skada än nytta ibland, och AVG är definitivt inget positivt bland gratisversionerna, segt och ineffektivt samt buggigt.
Börja med att scanna datorn med
MBAM - Free version och om den finner nåt låt den ta bort detta och starta sedan om datorn. Då det är gjort avinstallerar du AVG och startar om igen, och ser om datorn är lika seg. Om problemet uppstår igen kollar du aktivitetshanteraren.