Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-03, 04:24
  #121
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sha R'Tae
Att incitamentet för prissättningen är vinstmaximering är inget du behöver upplysa mig om. Frågan är väl snarare i vilken utsträckning vi som konsumenter skall acceptera prissättningen.

I min värld får man mer för pengarna när man köper spelet på Steam än när man köper skivan, speciellt sedan de tryckta manualerna försvann. Det gör att jag kan tänka mig att betala några tior extra på Steam. Tydligen finns det fler som tycker som jag eftersom Steam lyckats överleva i över sex år.

Så länge det finns alternativ kan man inte säga att Steam är för dyrt. Själv tycker jag inte det är värt besväret att jaga priser och vänta flera dagar innan man kan spela bara för att spara ett par tior.

Blev lite rörigt det här, hög tid att gå och lägga sig. Vad jag vill ha sagt är att jag tycker allt gnäll på Steams höga priser är jävligt barnsligt. Dom är ett vinstdrivande företag och får ta vilka priser dom vill. Passar det inte så är det bara att handla någon annanstans.
Citera
2010-01-03, 04:47
  #122
Medlem
Sha R'Taes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
I min värld får man mer för pengarna när man köper spelet på Steam än när man köper skivan, speciellt sedan de tryckta manualerna försvann. Det gör att jag kan tänka mig att betala några tior extra på Steam. Tydligen finns det fler som tycker som jag eftersom Steam lyckats överleva i över sex år.
Om du har en så bra uppfattning om Steam så får jag väl till att börja med gratulera dig eller något men jag har svårt att förstå varför du inte tycker att Steam av rena principer borde vara billigare än att köpa spelen i fysiska butiker eftersom en massa omkostnader försvinner på vägen?
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Så länge det finns alternativ kan man inte säga att Steam är för dyrt. Själv tycker jag inte det är värt besväret att jaga priser och vänta flera dagar innan man kan spela bara för att spara ett par tior.
Varför kan man inte säga det? Om vi utgår från ekvationen att Steam och fysiska butiker säljer identiska produkter så finns det all anledning att tro att produkthanteringen är mycket billigare med Steam då man inte längre behöver producera fysiska lagringsmedium, man behöver inte transportera dessa till någon butik och man behöver inte ha någon personal som sköter försäljningen direkt mot kunderna.
Det innebär ju isåfall att Steam har ett väsenligt högre vinstpålägg än vanliga butiker vilket i mina ögon känns rätt vrickat - vi konsumenter accepterar sämre villkor när vi handlar från Steam (eftersom vi inte längre äger en kopia av spelet som vi kan köra utan internet-access) men får inte bättre priser.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Blev lite rörigt det här, hög tid att gå och lägga sig. Vad jag vill ha sagt är att jag tycker allt gnäll på Steams höga priser är jävligt barnsligt. Dom är ett vinstdrivande företag och får ta vilka priser dom vill. Passar det inte så är det bara att handla någon annanstans.
Jag håller inte med dig för en sekund. Hela principen kring fri prissättning försvinner när det gäller frågor som berör immaterialrätt eftersom hela konceptet kring det bygger på att fri konkurrens aldrig tillämpas. Bortsett då från att det är omoraliskt.
__________________
Senast redigerad av Sha R'Tae 2010-01-03 kl. 04:51.
Citera
2010-01-03, 16:28
  #123
Avstängd
Gryathons avatar
Gud vad jag hoppas att Steam sparar de bästa erbjudanden till sist! : >
Citera
2010-01-03, 18:05
  #124
Medlem
Old Insights avatar
Ny lista med deals:
  • S.T.A.L.K.E.R - 2€
  • Torchlight - 3.99€
  • Defense Grid: The Awakening - 2.25€
  • Killing Floor - 4.49€
  • L4D2 - 33.49€
  • GTAIV - 7.49€
  • BioShock - 4.99€
Citera
2010-01-03, 18:12
  #125
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old Insight
Ny lista med deals:
  • S.T.A.L.K.E.R - 2€
  • Torchlight - 3.99€
  • Defense Grid: The Awakening - 2.25€
  • Killing Floor - 4.49€
  • L4D2 - 33.49€
  • GTAIV - 7.49€
  • BioShock - 4.99€
Haha, där kom L4D2 som jag väntat på. Tur att det hur som helst blev billigare för mig där jag köpte det. Verkar vara en "best of"-rea som avslutning.
Citera
2010-01-03, 18:12
  #126
Medlem
GodMorgonHerrn.s avatar
Härligt. Blir GTA för mig då jag missade det förra gången. LFD2 är enligt mig inte värt över 300 spänn.
Citera
2010-01-03, 18:14
  #127
Medlem
Sha R'Taes avatar
Vad Defense Grid har i den där best off-rean att göra övergår sannerligen mitt förstånd.
Citera
2010-01-03, 18:15
  #128
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old Insight
Ny lista med deals:
  • S.T.A.L.K.E.R - 2€
  • Torchlight - 3.99€
  • Defense Grid: The Awakening - 2.25€
  • Killing Floor - 4.49€
  • L4D2 - 33.49€
  • GTAIV - 7.49€
  • BioShock - 4.99€
Bioshock.get()

L4D2 - lite väl dyrt än.
Citera
2010-01-03, 18:37
  #129
Medlem
GodMorgonHerrn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Bioshock.get()

L4D2 - lite väl dyrt än.

Skaffade bioshock för ett par dagar sen. Fantastiskt spel! Fan, det kom ju typ ändå ut 2007, men enligt mig är det snyggare än COD MF2 och Fallout 3. Och ja, jag kör på max grafik på alla tre.
Citera
2010-01-03, 18:56
  #130
Medlem
Ja!s avatar
Vad är det för mening att köpa ett SP-spel som Bioshock när man inte ens får ett fint fodral till? Man kan lika gärna köra pirat och få exakt samma sak på hårddisken. Inte stöder man tillverkaren heller. 5€, och av det går hälften till tillverkaren?
Citera
2010-01-03, 19:03
  #131
Medlem
Tror hellre de ser att man köper det från steam än kör det piratkopierat iaf.
Citera
2010-01-03, 19:04
  #132
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
Vad är det för mening att köpa ett SP-spel som Bioshock när man inte ens får ett fint fodral till? Man kan lika gärna köra pirat och få exakt samma sak på hårddisken. Inte stöder man tillverkaren heller. 5€, och av det går hälften till tillverkaren?
Vilket universum lever du i? Är väl bättre att de får några pengar än inga alls

Och vad spelar det för roll om det är sp? Det är de enda spel jag spelar, klart jag vill stödja dem då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback