Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-06-23, 12:28
  #37
Medlem
dethalvabarnets avatar
Har inte åkt på koll på 2 år och sedan blev det 2 check på rad, båda gångerna hade jag scannat felfritt liksom jag gjort föregående 2 åren. Första gången var för att jag inte visste var en vara låg och gick fram och tillbaks innan jag hittade en ICA anställd som visste var den var.Gången efter är en kontrollcheck.


Jag tror starkt att algoritmen för scanning baseras på spelteori samt ens vanliga stig och var varorna man scannar in ligger. Avviker man från ens standard-stig och inte plockar upp några varor så ökar sannolikheten att man flaggas för koll. Speciellt om man inte scannar varorna på yttre "kanterna" av stigen man tar. Sen om man glömt scannat något så ökar sannolikheten att man åker på koll igen.

Scannerns position används för både säkerhet(koll-algoritmen) och för att hålla kolla på vad som är populärt och hur effektiv marknadsföringen är.
D.v.s vilken stig kunderna tar, hur effektivt reklamen är t.ex. paus framför reklam är datapost och sedan om kunden köper varan eller ej är ännu en post. Alla kort är personliga så demografi på stiger och ur vissa grupper handlar används säkerligen också.

Väldigt lönsamt för individuella butiker för effektivisering.
Citera
2014-06-24, 10:34
  #38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dethalvabarnet
Har inte åkt på koll på 2 år och sedan blev det 2 check på rad, båda gångerna hade jag scannat felfritt liksom jag gjort föregående 2 åren. Första gången var för att jag inte visste var en vara låg och gick fram och tillbaks innan jag hittade en ICA anställd som visste var den var.Gången efter är en kontrollcheck.


Jag tror starkt att algoritmen för scanning baseras på spelteori samt ens vanliga stig och var varorna man scannar in ligger. Avviker man från ens standard-stig och inte plockar upp några varor så ökar sannolikheten att man flaggas för koll. Speciellt om man inte scannar varorna på yttre "kanterna" av stigen man tar. Sen om man glömt scannat något så ökar sannolikheten att man åker på koll igen.

Scannerns position används för både säkerhet(koll-algoritmen) och för att hålla kolla på vad som är populärt och hur effektiv marknadsföringen är.
D.v.s vilken stig kunderna tar, hur effektivt reklamen är t.ex. paus framför reklam är datapost och sedan om kunden köper varan eller ej är ännu en post. Alla kort är personliga så demografi på stiger och ur vissa grupper handlar används säkerligen också.

Väldigt lönsamt för individuella butiker för effektivisering.

Framförallt för att vissa varor ligger på fel höjd. Om en vara mer frekvent köps av kvinnor och är populärare än en annan vara så skall den inte ligga på översta hyllan onåbar för kvinnor kortare än 1.65.

I den ICA-butik som jag handlar på så flyttas varorna runt just pga popularitet (samt även vikt).

När det gäller självscanningen så brukar jag få en avstämning vid ungefär var 40e besök, så det sker inte särskilt ofta. Varannan avstämning är en förenklad avstämning där personalen själv väljer fem varor (skall vara de mest stöldbegärliga eller dyraste).
Möjligen kan avstämningsfrekvensen påverkas om man väljer kassabetalning vilket man får göra emellanåt då de nya rabattkupongerna som används har dubbla streckkoder som självskanningskassorna ännu inte stöder (egentligen skall man scanna streckod 1 med handscannern och streckkod 2 i kupongscannern, men systemet har inte haft stöd för det)
Citera
2014-06-24, 13:52
  #39
Medlem
sebnies avatar
Det är inget problem att använda kupongerna i självscanningkassan.
Dock måste det vara en sådan kupongscanner som "drar in" kupongen.
Se denna bild:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...permarket).JPG
Den silvriga lådan till höger om kvittoskrivaren är kupongscannern.

Fungerar det inte, vänder du kupongen 180 grader och försöker igen.

Mao, du matar in kupongen med streckkod 1 först. Puttar den ut kupongen så matar du in den med streckkod 2 först. Streckkoderna måste vara uppåt och rakt vinkelrätt mot scannern. Är kupongen för bred så att den inte går in i hålet på scannern, så viker du sidorna, men fortfarande så ingen del av streckkoden blir vikt, och fortfarande är vinkelrätt. Du kan altså INTE vända kupongen 90 grader.


Har dock aldrig fått en "liten" avstämning. Har en avstämning ungefär 1 gång om året/halvåret (handlar varannan vecka), och det är alltid en "full" avstämning.
Kanske beror på att jag aldrig köper dyra/"stöldbegärliga" varor utan köper bara billigt,billigt,billigt.

Antagligen så att om du scannar en dyr/stöldbegärlig vara, och du får avstämningskrav BARA på basis av detta, så blir det "liten" avstämning på detta, annars full.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2014-06-24 kl. 13:55.
Citera
2014-06-24, 14:11
  #40
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
text.

Kanske avhandlats tidigare men avstämningen är inte fullt så slumpmässig som den sägs.

Folk sorteras i "kategorier" vartefter att de handlar. Detta baseras på hur ofta du handlar kontra hur ofta du har "missat" att scanna en vara. Hur mycket du handlar för vid varje tillfälle spelar även det in.
Givetvis så åker alla på dessa men vissa "kategorier" får dem oftare och får fler fulla avstämningar medan de som aldrig gjort fel troligen åker på de lättare med kontroll av ett par varor bara.
Åker man fast med en viss mängd varor, har inte den i huvudet, så kommer man åka på dessa konstant under längre period.
Är alltså en "timer" som räknar ned när du får en avstämning så att säga.

Korrekt om att vissa varor har en större chans att trigga avstämningen, saffran och liknande varor med högre pris/vikt är bland dessa. Just saffran finns iofs oftast i kassorna numera.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
text kupong 2 koder

Kupongerna med dubbla koder fungerat fint i både vanliga kassor såväl som självutchekning, behöver bara låta maskinen hantera den två gånger istället för en.

Citat:
Ursprungligen postat av dethalvabarnet
algoritm för avstämning

Se toppen av inlägget. Frekvensen av avstämningar styrs av kategorier som baseras på hur ofta kunden handlar tillsammans med summan och evt "glömda" varor. Att basera systemet på kundernas väg genom butiken skulle vara alldeles för krävande, både tidsmässigt och resursmässigt, då butikerna inte har en enhetlig utformning och systemet ska vara så simpelt som möjligt. Alla butikerna använder exakt samma programvara i dosorna och datorerna och stödjer då inte en mer avancerad algoritm baserad på beteende.
Citera
2014-06-24, 15:16
  #41
Medlem
sebnies avatar
termosin: Det vet jag. Har aldrig fått fel på avstämningen, annat än första gången då det var olika streckkoder på hyllan resp på plastpåsen, och det blev:
"- 1 Plastkasse 1.50"
"+ 1 Plastkasse 1.50"

i avstämningen.
Men det var för flera år sedan (2011) så det borde ju inte påverka min möjlighet till "små" avstämningar nu 2014.
Citera
2014-06-24, 15:55
  #42
Medlem
dethalvabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Se toppen av inlägget. Frekvensen av avstämningar styrs av kategorier som baseras på hur ofta kunden handlar tillsammans med summan och evt "glömda" varor. Att basera systemet på kundernas väg genom butiken skulle vara alldeles för krävande, både tidsmässigt och resursmässigt, då butikerna inte har en enhetlig utformning och systemet ska vara så simpelt som möjligt. Alla butikerna använder exakt samma programvara i dosorna och datorerna och stödjer då inte en mer avancerad algoritm baserad på beteende.

Dosorna är endast terminaler och mer datorkraft än en server per butik behövs knappast, runt 100 som scannar max samtidigt tror jag då alla inte använder scanner i en stor supermarket.

Om man inte scannar varor så noteras dom inte alls enligt din logik och därför används positionsdata.

Systemet bör vara utformat så ingen kan gå och vara stabil med alla scannade varor en viss tid(för bra ratio) och sedan avvika helt från ration och scanna det vanliga men också lägga i oscannade varor medvetet. Paret som tog två vagnar och endast scannade en gjorde en variant av detta.

I supermarkets tror jag det även finns ett litet alternativt system där kunder undersöks manuellt(förutom att använda historik-datan från scanningsystemet) med butiksdetektiver ibland för avvikningar i lagersaldot som inte kan dras några slutsatser ifrån.
Citera
2014-06-24, 16:30
  #43
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
termosin: Det vet jag. Har aldrig fått fel på avstämningen, annat än första gången då det var olika streckkoder på hyllan resp på plastpåsen, och det blev:
"- 1 Plastkasse 1.50"
"+ 1 Plastkasse 1.50"

i avstämningen.
Men det var för flera år sedan (2011) så det borde ju inte påverka min möjlighet till "små" avstämningar nu 2014.

Borde ha "försvunnit" snabbt om det änns registrerats då påsar inte direkt bidrar till värdet för kategorierna. Kan bero på, som du nämnde, att varorna du handlar är de som har ett höge pris än snittet.
Var ett tag sen jag jobbade direkt med systemet men ålder/kön på personen som kortet registrerats på spelar in det med, om det fortfarande är så vet jag inte.
Avstämningar får alla med olika mellanrum och beroende på butikens storlek så kan det luta mer mot en liten eller full avstämning. Större butiker har fler fulla avstämningar iom mer personal och vice versa.
Ex, dyrare kött har en starkare indikator än vad mjölk har och kan då trigga avstämningen snabbare.

Kunder flyttas inte mellan kategorier hur som helst men snittar du under tre fulla avstämningar så tillhör du troligen en av de kategorier som anses vara "lågrisk".

Citat:
Ursprungligen postat av dethalvabarnet
Dosorna är endast terminaler och mer datorkraft än en server per butik behövs knappast, runt 100 som scannar max samtidigt tror jag då alla inte använder scanner i en stor supermarket.

Om man inte scannar varor så noteras dom inte alls enligt din logik och därför används positionsdata.

Systemet bör vara utformat så ingen kan gå och vara stabil med alla scannade varor en viss tid(för bra ratio) och sedan avvika helt från ration och scanna det vanliga men också lägga i oscannade varor medvetet. Paret som tog två vagnar och endast scannade en gjorde en variant av detta.

I supermarkets tror jag det även finns ett litet alternativt system där kunder undersöks manuellt(förutom att använda historik-datan från scanningsystemet) med butiksdetektiver ibland för avvikningar i lagersaldot som inte kan dras några slutsatser ifrån.

Dosorna är mycket riktigt enbart terminaler men själva servern som allt körs mot är inget kraftpaket vill jag lova. I de större butikerna är det inte ovanligt att antalet "aktiva" dosor närmar sig 200 under mitten av dagen. Eftersom systemet inte är felfritt används alltså lättaste kategoriseringen med att helt enkelt se hur kunden skött sig tidigare och frekvensen på hur ofta de använder kortet.

Att folk jobbat upp en bra ratio för att sedan fuska är faktiskt ett problem som finns med lösningar på gång, även nästa "generation" av systemet är på gång snart och blir då tredje i ordningen. Nu används fortfarande kontrollanter samt personalen öht för att hålla ett öga på vad som anses vara riskgrupper för butiken vilket är långt från perfekt.
Ovan nämnde jag också att att kortets ägare spelade roll tidigare, tror att det fortfarande gör men kan inget säga säkert.

Vilka varor som går in/ur hos butiken hanteras separat för att lagersaldo ska stämma och beställningar ska kunna skötas automatiskt. Sköts mest mot ICAs AOB som tar hand om beställningarna för varje avdelning, tar info från vanliga kassor och scanning. Varornas PLU skickas alltså vidare medan priset samt riskgruppen behålls.
Systemet använder mest priserna i sig i kombo med vad jag nämnde tidigare för att avgöra om kunden har en bra ratio eller inte.
Ett system baserat på position skulle haverera under högtider samt när det är som högst tryck under veckorna på butiker som närmar sig storlek större. Är problematiskt nog i vanliga fall med krånglande dosor osv, som bekant sparas det in på det mesta och infrastrukturen för IT är inget undantag tyvärr.
Var ett tag sen jag jobbade direkt med detta men fortfarande samma "generation" av både scannrar och system som då, nytt på gång som sagt men tar ett tag till. Ett system som ser till position kan mycket väl vara aktuellt men används inte idag. Med tanke på hur stor skillnad det var mellan nuvarande och det innan så skulle jag inte bli speciellt förvånad om det byggs in.

Kort så är det lite av ett "trust buddy" system. Sköter man sig så slipper man krångel, fuskar man så misstänks man länge.

Lite rörigt och mycket text men utan kaffe så är det konsekvensen.
Citera
  • 3
  • 4
ica

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback