Hej!
Har installerat Kubuntu på en dator här hemma och testar lite. Anledningen till Kubuntu är att det är mest Windows likt eftersom det inte är jag som ska använda datorn sen. Men idag när jag startade datorn, och skulle fortsätta greja, så såg allt ut som i Ubuntu. Allt visuellt är ändrat och jag förstår inte hur det gick till. Anmärkningsvärt är att menyerna är på engelska medan alla program är på svenska än. Jag går in i system inställningar->utseende och där är allt som det ska va. Men ändra jag något så händer inget med fönsterna ändå.
När datorn startade kom det upp en ruta om jag ville deleta en fil som inte fungerade som den skulle och dum som jag var skrev jag inte ner vad den hette. Hoppas ni kanske vet vilken det kan vara.
Det jag gjorde innan jag stängde av datorn igår kväll var att installera gDesklets för att få en sidobar (som personen gärna ville ha). Innan det så grejade jag bara med att få igång det trådlösa nätverkskortet som tog ett par timmar.
Skulle vara tacksam om hjälp, annars får jag installera om men om det händer en gång så kanske det forsätter bli såhär?
Tack på förhand.
Vadå, så du har Gnome nu? Har du installerat Gnome? När du är inne i GDM så kan du välja om du vill använda Gnome/KDE/whatever, vilket alternativ har du då valt?
Okej, Kubuntu använder ju KDE istället för just Gnome, det stora som skiljer mellan Ubuntu och Kubuntu. När du precis ska skriva in ditt användarnamn och lösenord (eller precis efteråt, kommer inte riktigt ihåg då jag inte själv använder det längre) så står det vilken miljö man ska komma till, du verkar ladda Gnome, när du vill ha KDE istället, detta måste du alltså välja innan du har kommit in till skrivbordet.
Tack för hjälpen, det funkade. I och med att jag inte kommer till loggin rutan utan direkt till skrivbordet så är det lite svårt att veta. Trodde det var ngt värre som hade hänt eftersom jag aldrig ändrade ngt. Tack iaf
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!