Ett billigt, plastigt digitalreverb och fuzz!
Jag skulle väl först och främst vilja rekommendera
Electro Harmonix Big Muff (usa-modellen, den i blank aluminiumlåda, inte Sovtek). Fet, fet, fet fuzz som brukar vara en klassiker i alla ljudmattor. Fuzz och eko/reverb är väl i princip den bästa och mest klassiska grunden många utgår från.
Ett eget (inte superbilligt, men men) exempel på pedalbordslayout:
Gitarr >
Ernie Ball Volympedal >
Big Muff Fuzz > Fender Blender Fuzz (orginal iofs. men finns
i ny version) >
Boss oktavpedal /eller/ En gammal Lexicon-multieffekt i rack som finns hemma med pitch-shifter så jag kan få ut mer harmonier än oktaver* >
Malekko Echo 600B*** > REVERB!** > Förstärkare med rätt snäll gain, just så att det börjar spraka lite (när alla pedaler är i bypass).
* : Bild/ljudexempel kan postas på begäran
** : Ja just ja, reverbet. I pedalform har jag ärligt talat inget favoritreverb för shoegaze. Oftast använder jag förstärkarnas inbyggda fjäderreverb (som låter bäst till ALLT... utom ljudmattor som nu) till gitarrspel, men i övrigt har jag ingen favorit. En
Boss RV-5 ligger ibland på bordet, men den används sällan. Är jag hemma använder jag mest gamla 80-tals reverb- multieffektrack som jag fått för struntsummor genom åren. Alesis Microverb är en klassiker, nåt sumpigt Lexicon-rack osv. Digitala effekter hela bunten. Hall-reverb är den bästa inställningen i mina öron. Det blir tredimensionellt och grötigt, precis så som man vill ha det.
Läs mer här om du inte är helt 100 på dina reverb.
*** : Världens bästa ekopedal... ja enligt mig, i vanlig ordning.
Pöh, nu blev det mycket text framför trötta ögon. Hoppas att det blev till nån hjälp. God hjul.