• 1
  • 2
2009-12-21, 23:51
Medlem
Feberns avatar
Jag äger en Burns London telecaster och vill lära mig spela shoegaze-musik. Dessvärre har jag begränsad ekonomi och upplever det svårt, nästan omöjligt att införskaffa de pedaler som tillför ljudet jag söker.

Jag äger en MXR Carbon Copy Delay-pedal som jag köpte för ett tag sedan. Jag utgick från låten Sometimes med My Bloody Valentine när jag motiverade mitt köp. Tillsammans med en Hot Sandwich-pedal var jag nu inte långt ifrån detta ljudet.

I min utrustning har jag inte så mycket mer än min delay-pedal, men upptäckte för ett tag sedan en hemsida som heter http://deviever.com som tillverkar alternativa pedaler.

Jag blev frälst av pedalen Shoe gazer och vill tro på en potential. Särskild för mig som individuell gitarrist, men även för mitt band som har börjat uppmärksammas i staden.

Vi har tillsammans lyckats skapa liknande ljud, men är ute efter mer.

Finns det några shoegaze-entusiaster på FlashBack som är bekanta med genren? Hur får jag ett bra ljud (My Bloody Valentine utgår jag ifrån)? Vilka typer av ackord används?

Och slutligen om ni valde att trycka på länken, vad tror ni om shoe gazer-pedalen?
Citera
2009-12-22, 19:52
Medlem
skotittares avatar
Jag är inte en speciellt duktig musiker och kan inte så mycket om musikteknik men jag älskar shoegaze så jag tänkte ändå ge lite tips.

Shoegazepedalen är säkert kul. Det som är svårt med pedaler är att väldigt många verkar utgå ifrån rock och metal-sound och det är ju inte det som man är ute efter när det gäller shoegaze. Jag tror att de mest primära pedalerna man behöver är en delay-pedal, en reverb-pedal och någon sorts fuzz eller dist-pedal.

Nu är jag mer inne på det ljudet som Slowdive och The Radio Dept. brukar få fram men jag älskar även My Bloody Valentine.

Om jag förstått det rätt så är mycket av kärnan i Mbv sound Kevin Shields förtänst. Hans experimenterade med inspelningar (t.ex seriekopplade han diverse delaypedaler, ställde två förstärkare mitt emot varandra och loopade rundgången eller något liknande) och hans sätt att använda olika sorters stämningar för gitarren på olika låtar. När de spelade live förut (det är antagligen samma sak när de spelar nu) så använde han olika gitarrer för nästan varje låt för att gitarrerna var stämda på olika sätt.

Nu går det säkert att likna Mbv sound på ett enklare sätt men frågan är om det kommer låta lika genuint. Men sedan vill man ju inte kopiera heller. Det bästa är ju att leka med lite olika pedaler (man kan ju köpa lite billiga behringer-pedaler till att börja med) och att varva det med snygga synthmattor och liknande och sedan hitta sitt eget shoegazesound. Så man inte blir ännu ett band som försöker låta som My Bloody Valentine.

Jag hoppas dock på lite fler tips från mer insatta då jag också vill göra lite shoegaze-doftande saker.
Citera
2009-12-22, 20:04
Medlem
skotittares avatar
Jag kollade just på videon till "shoegaze-pedalen" och jag tyckte det inte lät något vidare. Alldeles för hårt och rockigt. Det ska ju vara mycket luftigare.
Citera
2009-12-22, 20:28
Medlem
Feberns avatar
Vad trevligt att du svarade! Du bidrog med idéer och jag skall fördjupa mig mer i dem. Jag vill tillägga att jag själv inte utgår från något särskild band när jag själv skriver musik, men ändå försöker förhålla mig till shoegaze då ljuden intresserar mig mycket.

Shoegazer-pedalen jag länkade kallas även double fuzz och skall tydligen ha stor potential. Jag nämnde att min ekonomi är begränsad, men två pedaler skall jag nog ha råd med efter jul.

Jag upplever det som att du är mer bekant med musiken och undrar om du skulle kunna hänvisa till lite teori inom musiken, kanske?
Citera
2009-12-22, 20:39
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Febern
Vad trevligt att du svarade! Du bidrog med idéer och jag skall fördjupa mig mer i dem. Jag vill tillägga att jag själv inte utgår från något särskild band när jag själv skriver musik, men ändå försöker förhålla mig till shoegaze då ljuden intresserar mig mycket.

Shoegazer-pedalen jag länkade kallas även double fuzz och skall tydligen ha stor potential. Jag nämnde att min ekonomi är begränsad, men två pedaler skall jag nog ha råd med efter jul.

Jag upplever det som att du är mer bekant med musiken och undrar om du skulle kunna hänvisa till lite teori inom musiken, kanske?

Så lite så. Jag är väldigt förtust i shoegaze.

Det låter bra att inte utgå ifrån något särskilt band (även om det kan vara svårt, man influeras ju alltid indirekt av det man gillar). Det är ju ljuden som är det viktiga.

Shoegaze-pedalen är säkert bra men jag tyckte att videon visade upp ett rätt hårt och rockigt register. Vilket oftast brukar vara fallet när man ska kolla upp videor eller ljudsnuttar för olika pedaler.

Jag är ganska bekant med musiken, men jag spelar inte direkt shoegaze själv. Och när jag spelar så blir det mest olika synthar.
Vad för slags teori är du ute efter? Jag förstod inte riktigt.
Citera
2009-12-22, 20:48
Medlem
Feberns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Så lite så. Jag är väldigt förtust i shoegaze.

Det låter bra att inte utgå ifrån något särskilt band (även om det kan vara svårt, man influeras ju alltid indirekt av det man gillar). Det är ju ljuden som är det viktiga.

Shoegaze-pedalen är säkert bra men jag tyckte att videon visade upp ett rätt hårt och rockigt register. Vilket oftast brukar vara fallet när man ska kolla upp videor eller ljudsnuttar för olika pedaler.

Jag är ganska bekant med musiken, men jag spelar inte direkt shoegaze själv. Och när jag spelar så blir det mest olika synthar.
Vad för slags teori är du ute efter? Jag förstod inte riktigt.

Det finns ett fåtal videos med den på youtube och jag håller heller inte med om att de utnyttjar den rätt. Jag mailade därför tillverkaren som gav mig ett tråkigt svar. Är inte helt hundra om jag borde investera den eller köpa två andra. I sådana fall, kan du rekommendera någon fuzz?

Med teori menar jag exemelvis olika knep att framkalla oljud, vilka pedaler som används osv.
Citera
2009-12-23, 03:59
Medlem
risters avatar
Ett billigt, plastigt digitalreverb och fuzz!

Jag skulle väl först och främst vilja rekommendera Electro Harmonix Big Muff (usa-modellen, den i blank aluminiumlåda, inte Sovtek). Fet, fet, fet fuzz som brukar vara en klassiker i alla ljudmattor. Fuzz och eko/reverb är väl i princip den bästa och mest klassiska grunden många utgår från.

Ett eget (inte superbilligt, men men) exempel på pedalbordslayout:
Gitarr > Ernie Ball Volympedal > Big Muff Fuzz > Fender Blender Fuzz (orginal iofs. men finns i ny version) > Boss oktavpedal /eller/ En gammal Lexicon-multieffekt i rack som finns hemma med pitch-shifter så jag kan få ut mer harmonier än oktaver* > Malekko Echo 600B*** > REVERB!** > Förstärkare med rätt snäll gain, just så att det börjar spraka lite (när alla pedaler är i bypass).

* : Bild/ljudexempel kan postas på begäran

** : Ja just ja, reverbet. I pedalform har jag ärligt talat inget favoritreverb för shoegaze. Oftast använder jag förstärkarnas inbyggda fjäderreverb (som låter bäst till ALLT... utom ljudmattor som nu) till gitarrspel, men i övrigt har jag ingen favorit. En Boss RV-5 ligger ibland på bordet, men den används sällan. Är jag hemma använder jag mest gamla 80-tals reverb- multieffektrack som jag fått för struntsummor genom åren. Alesis Microverb är en klassiker, nåt sumpigt Lexicon-rack osv. Digitala effekter hela bunten. Hall-reverb är den bästa inställningen i mina öron. Det blir tredimensionellt och grötigt, precis så som man vill ha det. Läs mer här om du inte är helt 100 på dina reverb.

*** : Världens bästa ekopedal... ja enligt mig, i vanlig ordning.

Pöh, nu blev det mycket text framför trötta ögon. Hoppas att det blev till nån hjälp. God hjul.
Senast redigerad av rister 2009-12-23 kl. 04:04.
Citera
2009-12-23, 15:59
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Febern
Det finns ett fåtal videos med den på youtube och jag håller heller inte med om att de utnyttjar den rätt. Jag mailade därför tillverkaren som gav mig ett tråkigt svar. Är inte helt hundra om jag borde investera den eller köpa två andra. I sådana fall, kan du rekommendera någon fuzz?

Med teori menar jag exemelvis olika knep att framkalla oljud, vilka pedaler som används osv.

Jag tror att herren här ovan gav dig ungefär det du ville ha. Jag tyckte iaf att det lät intressant.
Själv kan jag inte riktigt ge några bra tips då jag inte direkt spelar gitarr och har inte så bra koll på olika pedaler.

Jag har lekt lite med en delaypedal från Boss ett par gånger och den gillade jag jävligt mycket.

Jag har själv en Electro Harmonix Holy Grail Reverbpedal och jag är iaf nöjd med den, men jag har inte testat så många andra.
Senast redigerad av skotittare 2009-12-23 kl. 16:03.
Citera
2009-12-23, 17:11
Medlem
Feberns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rister
Ett billigt, plastigt digitalreverb och fuzz!

Jag skulle väl först och främst vilja rekommendera Electro Harmonix Big Muff (usa-modellen, den i blank aluminiumlåda, inte Sovtek). Fet, fet, fet fuzz som brukar vara en klassiker i alla ljudmattor. Fuzz och eko/reverb är väl i princip den bästa och mest klassiska grunden många utgår från.

Ett eget (inte superbilligt, men men) exempel på pedalbordslayout:
Gitarr > Ernie Ball Volympedal > Big Muff Fuzz > Fender Blender Fuzz (orginal iofs. men finns i ny version) > Boss oktavpedal /eller/ En gammal Lexicon-multieffekt i rack som finns hemma med pitch-shifter så jag kan få ut mer harmonier än oktaver* > Malekko Echo 600B*** > REVERB!** > Förstärkare med rätt snäll gain, just så att det börjar spraka lite (när alla pedaler är i bypass).

* : Bild/ljudexempel kan postas på begäran

** : Ja just ja, reverbet. I pedalform har jag ärligt talat inget favoritreverb för shoegaze. Oftast använder jag förstärkarnas inbyggda fjäderreverb (som låter bäst till ALLT... utom ljudmattor som nu) till gitarrspel, men i övrigt har jag ingen favorit. En Boss RV-5 ligger ibland på bordet, men den används sällan. Är jag hemma använder jag mest gamla 80-tals reverb- multieffektrack som jag fått för struntsummor genom åren. Alesis Microverb är en klassiker, nåt sumpigt Lexicon-rack osv. Digitala effekter hela bunten. Hall-reverb är den bästa inställningen i mina öron. Det blir tredimensionellt och grötigt, precis så som man vill ha det. Läs mer här om du inte är helt 100 på dina reverb.

*** : Världens bästa ekopedal... ja enligt mig, i vanlig ordning.

Pöh, nu blev det mycket text framför trötta ögon. Hoppas att det blev till nån hjälp. God hjul.

Jag uppskattar er bådas engagemang och är glad att det finns människor som er här på forumet!

Har bestämt mig för att skaffa en Big Muff då jag tror att den har stor potential till att tillföra mycket. Särskilt kombinerat med vad jag har och i framtiden kommer köpa.

Den är alltså given.

Jag upptäckte igår på Thomann.de en Marshall Regenerator som jag är nyfiken på. Vad tror ni båda om den? http://www.thomann.de/se/marshall_regenerator_rg1.htm

Tack så hemskt mycket!
Citera
2009-12-23, 22:50
Medlem
Protheuss avatar
Fan vad kasst alla pedaler på den sidan lät
Citera
2009-12-24, 03:55
Medlem
risters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Protheus
Fan vad kasst alla pedaler på den sidan lät

Smaken är som baken.
Citera
2009-12-24, 10:26
Medlem
Feberns avatar
Big Muff eller Little Big Muff

Vilken rekommenderas?

Det finns dem som uppmanar mig att välja Little Big Muff och de som säger den är skit. Jag funderar på den "större". Är det någon direkt skillnad? Hittar inte så mycket skillnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in