Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-19, 15:31
  #1537
Medlem
filipjanssons avatar
Brott och straff av Dostojevskij skulle jag tro, jag förstår verkligen varför det är en klassiker. Mer än så behöver jag inte säga.
Citera
2014-06-19, 15:37
  #1538
Medlem
Mugsys avatar
Den allvarsamma leken och Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov
Resa till nattens ände av Louis-Ferdinand Céline
Nya testamentet (kristendomen betyder allt för mig numera)
__________________
Senast redigerad av Mugsy 2014-06-19 kl. 15:50.
Citera
2014-06-29, 10:57
  #1539
Medlem
stagger lees avatar
Christopher buehlman-Those across the river.
Donna tartt- The Little Friend.

Två böcker som rekomenderas varmt.
Citera
2014-06-29, 18:28
  #1540
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Sven Delblancs romansvit om Hedebyborna. Åminne, Stenfågel, Vinteride och Stadsporten. Det bästa som skrivits på svenska språket.
Den romansviten håller jag också väldigt högt.
Delblanc är en berättare och språkkonstnär av guds nåde och serien om folket i Hedeby
torde vara hans Magnum opus. Har läst om böckerna flera gånger, så bra är dom helt enkelt.

I övrigt klassar jag följande verk som bland det absolut bästa jag konsumerat i bokväg:

"Dvärgen" av Pär Lagerkvist, "De dömdas ö" av Stig Dagerman, "Förbländningen" av
nobelpristagaren Elias Canetti och "Livsgnistan" av Erich Maria Remarque.
Citera
2014-06-29, 22:03
  #1541
Medlem
messiasibids avatar
Bröderna Karamazov av Fjodor Dostojevskij. Lär nog ta ett bra tag om ens någonsin tills jag läst en bok som jag håller högre.
Citera
2014-07-08, 01:52
  #1542
Medlem
KitKatChunkys avatar
Hittills är det nog De knutna händerna av Vilhelm Moberg. Blev delvis förstörd inombords av slutet, Moberg var utmärkt på elände.
Citera
2014-07-09, 15:20
  #1543
Medlem
Sqeptisks avatar
Moberg är väl ingen höjdare precis om man jämför med dagens litteratur. Hans bästa (eller minst dåliga ) måste väl bli "Din stund på jorden". Den beskrev på något sätt de undergångstankar som på ett melankoniskt sätt präglade vissas livssyn på 60-talet.
"Rid i natt" och In/Utvandrarna var rätt kass, till och med även på 70-talet då man blev påtvingad att läsa dom i som någon slags standardlitteratur i skolan. Suck, det var INTE bättre förr
Citera
2014-07-10, 10:21
  #1544
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhG.
Gåtan Henning Hamilton av Clas Göran Palmgren (Atlantis 2000). En stillsam berg-och dalbana på 627 sidor mot undergången. Fullständigt fascinerande och helt omöjlig att lägga ifrån sig, har läst den två gånger nu samt läst om olika kapitel.

Men oj! En till som blivit fascinerad av Henning Hamilton.
Jag såg Henning Hamiltons porträtt som hänger på Riddarhuset. Något i hans blick fick mej att stanna till - och vilja ta reda på vem denne var. Det ledde mej så småningom till denna bok.
Undergången anas redan i början och det blir omöjligt att lägga ifrån sej boken.
Tack för att du påminde mej, nu ska jag läsa den igen!
Citera
2014-07-10, 11:29
  #1545
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Men oj! En till som blivit fascinerad av Henning Hamilton.
Jag såg Henning Hamiltons porträtt som hänger på Riddarhuset. Något i hans blick fick mej att stanna till - och vilja ta reda på vem denne var. Det ledde mej så småningom till denna bok.
Undergången anas redan i början och det blir omöjligt att lägga ifrån sej boken.
Tack för att du påminde mej, nu ska jag läsa den igen!

Tack för tipset! Visste inte att det fanns en helt bok om honom, den måste läsas.
Det var ju inte småpotatis den mannen förskingrade, 80 miljoner i dagens penningvärde!
Citera
2014-07-11, 22:53
  #1546
Medlem
PhG.s avatar
Citat:
Men oj! En till som blivit fascinerad av Henning Hamilton.
Jag såg Henning Hamiltons porträtt som hänger på Riddarhuset. Något i hans blick fick mej att stanna till - och vilja ta reda på vem denne var. Det ledde mej så småningom till denna bok.
Undergången anas redan i början och det blir omöjligt att lägga ifrån sej boken.
Tack för att du påminde mej, nu ska jag läsa den igen!


Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Tack för tipset! Visste inte att det fanns en helt bok om honom, den måste läsas.
Det var ju inte småpotatis den mannen förskingrade, 80 miljoner i dagens penningvärde!

De nada

boken förtjänar mer uppmärksamhet, Clas Göran Palmgren gjorde en mäktig forskargärning med sin bok. tråkigt nog han CGP inte avsluta manuskriptet helt innan han gick bort. extra spännande att den omfångsrika notverket med källförteckning inte fick plats i boken utan istället ska ha deponerats på KB så att den vetgirige kan ta del av det. Lite som extramaterialet på en DVD.
Ska vid tillfälle se om jag inte kan begära fram det ur KB:s gömmor, bara för att kunna suga lite extra på karamellen om Henning Hamilton, en otroligt fascinerande gestalt i ett spännande tidevarv
Citera
2014-07-14, 10:48
  #1547
Medlem
Självklart kan jag inte nämna bara en enda. Så några av mina favoriter (som nästan alla hör till världslitteraturen:
Romaner
William Faulkner: Stormen och vreden (The sound and the fury
James Joyce: Odyssus (Ulysses
Stig Claesson: Rosine (är fullt medveten om att många tycker den inte kan nämnas i samband med de andra, men för mig personligen har den betytt så ofantligt mycket)
Dostojevskij: Bröderna Karamazov

Poesi
TS Eliot: The Waste land
John Milton: Paradise lost
Gunnar Ekelöf: Färjesång

Dramatik
Strindberg: Ett drömspel
Eugene O´Neill: Long Days journey into night (Lång dags fär...)
Lars Norén: Natten är dagens mor plus Kaos är granne med Gud

Och sist men störst - världslitteraturens största verk, alla genrer inräknade:
Barbro Lindgren: Loranga, Masarin och Dartanjang plus Loranga Loranga

Men om ett par år kan listan se annorlunda nu. Både jag och litteraturen föråldras och måste ständigt prövas på nytt.
Citera
2014-07-14, 11:02
  #1548
Medlem
Martensites avatar
"Det" av Stephen King är helt fantastisk. En riktig tegelsten på 1400 sidor, men det är helt klart värt besväret. "Pestens tid" och "Den gröna milen" är också bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback