2010-03-15, 11:58
Medlem
grithors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerway
Inga problem Lycka till!

Om man får ställa en till fråga bara.

Jag har kollat på en massa USB Ljudinterface att inhandla, men vet inte vilken jag ska välja.

Ett par som av vad jag förstått ska vara bra;
M-AUDIO FAST TRACK PRO
ALESIS IO|2

Är dessa två bra ljudinterface?

Tips på någon annan ljudinterface?

Max ca 1500 SEK på priset.

Ska använda med Cubase 5.

Tack för tips/svar!
Citera
2010-03-15, 13:24
Medlem
M-Audio brukar ju rätt generellt bara göra bra saker. Det andra du skrev där vet jag ingenting om och hitta ingen info om heller på sidan jag sökte på :P

Sen tror jag Focusrite har några ljudkort i den här prisklassen, och Focusrite har väl aldrig släppt något dåligt precis som M-Audio. :P

Så för 1500 bör du kolla in M-Aduio(den du posta) och Focusrite.
kommer du nästan bara uteslutande spela in elgitarr kan du kolla in Line6 http://4sound.se/itempg.aspx?id=15504&artno=218730.

Menar du 1500 + 1995(M-Audio du posta priset)
Ska du kolla in Mbox2 från Digidesign, Focusrites ljudkort & M-Audios. Hade du haft Mac så hade svaret varit Apogee men men.. =)

Om du har 4sound i staden du bor så tycker jag du ska gå in där och fråga om hjälp. Dom är jävlgt duktiga och schyssta.
Se till att du betalar för ljudomvandlaren i ljudkortet i förstahand och inte massa annat jox.
Som tex ett billigt ljudkort som har massa extra funktioner, det säger ju sig självt att någonting i detta ljudkort kommer suga, och har man otur är det ljudomvandlaren.
Citera
2010-03-15, 16:53
Medlem
grithors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerway
M-Audio brukar ju rätt generellt bara göra bra saker. Det andra du skrev där vet jag ingenting om och hitta ingen info om heller på sidan jag sökte på :P

Sen tror jag Focusrite har några ljudkort i den här prisklassen, och Focusrite har väl aldrig släppt något dåligt precis som M-Audio. :P

Så för 1500 bör du kolla in M-Aduio(den du posta) och Focusrite.
kommer du nästan bara uteslutande spela in elgitarr kan du kolla in Line6 http://4sound.se/itempg.aspx?id=15504&artno=218730.

Menar du 1500 + 1995(M-Audio du posta priset)
Ska du kolla in Mbox2 från Digidesign, Focusrites ljudkort & M-Audios. Hade du haft Mac så hade svaret varit Apogee men men.. =)

Om du har 4sound i staden du bor så tycker jag du ska gå in där och fråga om hjälp. Dom är jävlgt duktiga och schyssta.
Se till att du betalar för ljudomvandlaren i ljudkortet i förstahand och inte massa annat jox.
Som tex ett billigt ljudkort som har massa extra funktioner, det säger ju sig självt att någonting i detta ljudkort kommer suga, och har man otur är det ljudomvandlaren.

Tack igen för svar.

Dom enda kraven jag har med ljudkortet är väl att det ska ha en låg latency så delayen dras ner, för just nu med det ljudkort jag har nu så är det en massa delays när jag försöker lägga in bas eller trummor eller piano i Cubase.
Kommer M-AUDIO FAST TRACK PRO fixa detta?
Citera
2010-03-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grithor
Tack igen för svar.

Dom enda kraven jag har med ljudkortet är väl att det ska ha en låg latency så delayen dras ner, för just nu med det ljudkort jag har nu så är det en massa delays när jag försöker lägga in bas eller trummor eller piano i Cubase.
Kommer M-AUDIO FAST TRACK PRO fixa detta?

Jag hade kört Firewire och inte USB, kolla in focusrite som nämnts, även T.c electronics konnekt 6 sen finns det väl en del andra. Jag hade nog undvikit M-audio är det strul med drivers kan det vara segt för dom att göra iordning nya. Har en pryl från dom och det har blivit allmänt känt att driverstödet är lite kass. Det kanske inte gäller allt dom gör men det är nog lite så "drivers funkar bra i början" sen kommer Windows med nytt servicepack och saker börjar strula och då får dom inte alltid rätt på det snabbt och köerna med gnälligt folk blir stora.
Citera
2010-03-15, 20:05
Medlem
grithors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Jag hade kört Firewire och inte USB, kolla in focusrite som nämnts, även T.c electronics konnekt 6 sen finns det väl en del andra. Jag hade nog undvikit M-audio är det strul med drivers kan det vara segt för dom att göra iordning nya. Har en pryl från dom och det har blivit allmänt känt att driverstödet är lite kass. Det kanske inte gäller allt dom gör men det är nog lite så "drivers funkar bra i början" sen kommer Windows med nytt servicepack och saker börjar strula och då får dom inte alltid rätt på det snabbt och köerna med gnälligt folk blir stora.

Tack för svar.

Okej, jag kollade in Focusrite Firewire ljudinterface samt T.C Electronics Konnekt 6, men allt var lite för dyrt.
Jag behöver något för ca 1600 max.

Men jag kollade på Focusrite's USB ljudinterface och hitta den här som ligger på mitt pris.
http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_6_usb.htm

Är det värt att kolla närmare på?
Citera
2010-03-16, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grithor
Tack för svar.

Okej, jag kollade in Focusrite Firewire ljudinterface samt T.C Electronics Konnekt 6, men allt var lite för dyrt.
Jag behöver något för ca 1600 max.

Men jag kollade på Focusrite's USB ljudinterface och hitta den här som ligger på mitt pris.
http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_6_usb.htm

Är det värt att kolla närmare på?

Ja hellre focusrite i den prisklassen än M-audio, M-audio gör inga dåliga grejor men dom får nog ändå kallas ett lågprismärke som Behringer typ. Ibland får man guldgrejor för summan men ibland borde man kostat på sig och just ljudkort är en sån viktig grundgrej så där ska du definitivt inte snåla, ljudkvalitén skiljer kort åt med.
Citera
2010-04-05, 14:47
Medlem
Fatcaesars avatar
Efter några års tid har jag också bestämt mig, min väg att gå är musik, simpelt.
Det dumma är att jag har provat FL flera gånger och smålekt fram och tillbaks men alltid slutat, dels av tålamodet men det är så mycket bättre numera.

Så, jag har läst igenom hela tråden och det jag vill göra är elektronisk musik, först och främst måste man ju lära sig hitta sin egen stil precis som alla stora musiker, men framför allt älskar jag artister som Aphex twin,bibio,boards of canada,tycho och så vidare.

Nu, jag har läst igenom och har ett hyffsat bra hum om vad man behöver för att börja bra, den teoretiska biten om ljudlära är dock kanske inte kanon, alla basic saker, det borde dock gå och lära sig någonstans, säkerligen på nätet?

Men sen för att börja, en dator.. Datorn består av ett billigt AM3 kort med inbyggt ljudkort (suger tack), en amd 4600+ cpu samt 2 gig ram, inget att hurra för, frågan är.. är det ens värt att lära sig grunderna i något av programmen innan man har införskaffat nytt externt ljudkort samt bättre datorkraft? sen allt med midi keybords och drum maskiner får ju komma allt eftersom pga ekonomin, den är inte så bra just nu.

Jag har dock stor fantasi och en bra hum om vad jag vill göra, älskar att experimentera, testa olika nya saker, andvända analoiga ljud, Ja leka helt enkelt.

Det dumma är ju min dator samt ljudet,
Så vad tycker ni jag ska göra för en bra början?

Det jag har hemma hitintills är

Dator:
AM3 moderkort med inbyggt ljudkort
AMD Am2 4600+ cpu
2 gig 800mhz ram
2.5 tb disk space

Mixerbord:
Numark-CM 100 (om det kan komma till andvändning)
Ganska sjyssta högtalare för musik
Mycket fritid och stort engagemang för att lyckas!

Tack för svar!
Citera
2010-04-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcaesar
Efter några års tid har jag också bestämt mig, min väg att gå är musik, simpelt.
Det dumma är att jag har provat FL flera gånger och smålekt fram och tillbaks men alltid slutat, dels av tålamodet men det är så mycket bättre numera.

Så, jag har läst igenom hela tråden och det jag vill göra är elektronisk musik, först och främst måste man ju lära sig hitta sin egen stil precis som alla stora musiker, men framför allt älskar jag artister som Aphex twin,bibio,boards of canada,tycho och så vidare.

Nu, jag har läst igenom och har ett hyffsat bra hum om vad man behöver för att börja bra, den teoretiska biten om ljudlära är dock kanske inte kanon, alla basic saker, det borde dock gå och lära sig någonstans, säkerligen på nätet?

Men sen för att börja, en dator.. Datorn består av ett billigt AM3 kort med inbyggt ljudkort (suger tack), en amd 4600+ cpu samt 2 gig ram, inget att hurra för, frågan är.. är det ens värt att lära sig grunderna i något av programmen innan man har införskaffat nytt externt ljudkort samt bättre datorkraft? sen allt med midi keybords och drum maskiner får ju komma allt eftersom pga ekonomin, den är inte så bra just nu.

Jag har dock stor fantasi och en bra hum om vad jag vill göra, älskar att experimentera, testa olika nya saker, andvända analoiga ljud, Ja leka helt enkelt.

Det dumma är ju min dator samt ljudet,
Så vad tycker ni jag ska göra för en bra början?

Det jag har hemma hitintills är

Dator:
AM3 moderkort med inbyggt ljudkort
AMD Am2 4600+ cpu
2 gig 800mhz ram
2.5 tb disk space

Mixerbord:
Numark-CM 100 (om det kan komma till andvändning)
Ganska sjyssta högtalare för musik
Mycket fritid och stort engagemang för att lyckas!

Tack för svar!

Så länge du inte ska spela in någonting (Sång, gitarr osv.) behöver du ju inte oroa dig för någon latency. Alltså spelar ditt ljudkort inte någon större roll. Datorn är mer än tillräckligt bra att börja på.

Bara att glömma ursäkterna och börja köra.

Lycka till
Citera
2010-04-05, 15:54
Medlem
2looses avatar
Ett bra tips är att du hittar låtar du tycker om i midiformat o importerar dom till tex Reason för att få en bild av hur låtarna är uppbyggda.

Samt om du hittar några låter i accapella o bygger musik runt sången.
Gjorde jag när jag höll på o de hjälpte mig ofantligt mycke.
Citera
2010-04-22, 17:23
Medlem
missWs avatar
Hej alla.
Jag vill börja göra min egen dubstepmusik av originallåtar ("vanliga" låtar så att säga) men vet inte hur jag ska gå till väga. Mixade lite för några år sedan men kommer knappt ihåg någonting, det var bara under en sommar.

Jag undrar vad jag behöver..? Program till datorn osv.
Citera
2010-04-22, 18:06
Medlem
Hej! Som så många andra i denna tråd har jag bestämt mig för att börja skapa musik med hjälp av min dator. Efter ett tag har jag nu börjat lära mig grunderna i FL 9 och tycker att det är ett jävla bra program och kan rekommendera det. Jag är ute efter att skapa progressive house á la Avicii,SHM,Dirty South etc och även om mina saker inte på långa vägar låter någorlunda bra har jag fått en början. Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta ett eller ett par riktigt bra piano VSTs då jag inte lyckas få fram de ljud jag vill med Fruity Loops lilla piano möjligheter. Så,droppa gärna namn på ett antal grymma piano VST's!
Citera
2010-05-06, 21:08
Medlem
[complex]s avatar
Lånar också denna tråd. Pillat lite i FL. Gjorde en låt, men gillar inte programmet av nån anledning...
Testar lite olika. Ableton, reason vilket jag hade för länge sen. Gillar abletons simpla look.
Men fruity loops kanske är bäst. Lika bra testa lite olika...
Skönare ljud i ableton...än FL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in