Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-20, 22:50
Medlem
Mukels avatar
Tjenix,

Har en lätt fråga för den som kan, vad är skillnaden mellan ett kostnadsförslag och en offert?

Har problem med ett företag som insisterar på att de bara gett kostnadsförslag och inte en offert och därför kan ta mer pengar än det står på pappret.

Vet om att konsumentköplagen reglerar till max 15% över osv osv, vill bara se om jag har rätt angående denna lilla detalj.
Citera
2009-12-20, 22:53
Bannlyst
En offert är, så vitt jag vet, ett kostnadsförslag som är "färdigt", så att säga. Får man en offert och ger en "accept", så är det ett bindande avtal från båda håll(?)
Citera
2009-12-20, 23:01
Medlem
En offert är som regel ett bindande anbud. Accepterar du inom tidsfristen så anses ett avtal ha slutits. Ett kostnadsförslag är just det - ett förslag. De förbehåller sig rätten att vara den slutgiltigt accepterande parten, kan man väl säga.

Svara på en offert -> Du accepterar motpartens anbud -> Avtal har kommit till stånd.

Svara på ett "kostnadsförslag" -> Du lämnar ett anbud i enlighet med vad som står i förslaget -> upp till motparten att acceptera eller avslå ditt anbud.

Huruvida förslaget, eller offerten, är bindande (att betrakta som ett anbud) är inte alltid solklart. Finns det några uttryckliga förbehåll i dokumentet exempelvis?

Edit: Kanske ska tillägga att om dokumentet anses vara ett kostnadsförslag, och alltså inte ett bindande anbud, så kan de givetvis inte egenmäktigt justera upp priset hur som helst. Du måste acceptera ändringen för att ett avtal ska komma till stånd.

Tekniskt sett blir det ungefär: De skickar ett förslag (uppfordran att komma med anbud) -> Du svarar, lämnar ett anbud i enlighet med förslaget -> De ändrar sig, avslår ditt anbud i förening med ett nytt anbud (med det nya priset) -> Upp till dig att acceptera eller avslå anbudet med det högre priset.
Senast redigerad av jorre 2009-12-20 kl. 23:23.
Citera
2009-12-20, 23:50
Medlem
Mukels avatar
Ah, ok. Nu är det så att de valt att ta till stora kryddburken när de la pålägg efter kostnadsförslaget. Jag trodde att offert och kostnadsförslag var i princip samma sak, smällar man tar för okunnighet.

Lite bråk nu och sen kommer vi nog överens för att slippa tingsrätten då

Tack för hjälpen.
Citera
2009-12-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mukel
Ah, ok. Nu är det så att de valt att ta till stora kryddburken när de la pålägg efter kostnadsförslaget. Jag trodde att offert och kostnadsförslag var i princip samma sak, smällar man tar för okunnighet.

Tack för hjälpen.

Är deras prestation redan utförd? Eller är det bara en uppföljning på din beställning där de höjt priset? Stod det utryckligen "kostnadsförslag" eller motsvarande i första erbjudandet?
Citera
2009-12-21, 00:00
Medlem
Citat:

Tack för hjälpen.
Det kan ju vara så att de är bundna av det första. Allt beror på om det anses vara ett anbud eller inte. Det går inte att avgöra utan att veta vad som står i dokumentet, eventuella förbehåll från deras sida o.s.v.
Citera
2009-12-21, 00:06
Medlem
Mukels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kleve
Är deras prestation redan utförd? Eller är det bara en uppföljning på din beställning där de höjt priset? Stod det utryckligen "kostnadsförslag" eller motsvarande i första erbjudandet?

Jo de har redan utfört jobbet, och sen kom överaskningen så att säga.

Japp det stod "kostnadsförslag" så där går jag bet. Det är inte hela världen, jag har råd även om jag gärna slipper .
Citera
2009-12-21, 00:08
Medlem
Mukels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Det kan ju vara så att de är bundna av det första. Allt beror på om det anses vara ett anbud eller inte. Det går inte att avgöra utan att veta vad som står i dokumentet, eventuella förbehåll från deras sida o.s.v.

Antar att eftersom det är ett kostnadsförslag så är det därför inte ett anbud. Förbehållen som står i dokumentet är det inget bråk om, det går jag med på. Det är arbetskostnaden som är problemet.
Citera
2009-12-21, 00:14
Medlem
Citat:
Antar att eftersom det är ett kostnadsförslag så är det därför inte ett anbud. Förbehållen som står i dokumentet är det inget bråk om, det går jag med på. Det är arbetskostnaden som är problemet.
Ja, stod det kostnadsförslag så är det solklart att det inte var ett bindande anbud. Det var det jag menade med förbehåll, alltså något uttryck som förklarade att det inte var bindande. Nu förstår jag - det stod kostnadsförslag klart och tydligt.
Senast redigerad av jorre 2009-12-21 kl. 00:17.
Citera
2009-12-21, 11:12
Medlem
Då anser jag ändå att ett avtal är slutet utifrån kostnadsförslaget, det var den premissen du utgick från när du gav ditt anbud som de sedemera accepterade.
Är det konsumentförhållande? D v s agerar du privat och de som näringsidkare? De har isåfall i och med höjda kostnader rätt att ta ut en liten summa över överenskommet pris, kan ev. vara 10%. Om de förutom det behöver höja priset måste dom först kontakta dig och fråga om lov.
Citera
2009-12-21, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kleve
Då anser jag ändå att ett avtal är slutet utifrån kostnadsförslaget, det var den premissen du utgick från när du gav ditt anbud som de sedemera accepterade.
Är det konsumentförhållande? D v s agerar du privat och de som näringsidkare? De har isåfall i och med höjda kostnader rätt att ta ut en liten summa över överenskommet pris, kan ev. vara 10%. Om de förutom det behöver höja priset måste dom först kontakta dig och fråga om lov.
Njae, som huvudregel har de inte rätt att ta ut något över överenskommet pris. Du syftar kanske på bestämmelsen i konsumenttjänstlagen som säger att om näringsidkaren uppskattat ett pris så får det uppskattade priset aldrig överskridas med mer än 15 %?

Där får man skilja på avtalat pris och "ungefärlig prisuppgift". Är priset avtalat är det givetvis det som gäller.

Det finns bestämmelser om tilläggsarbete också, men det är en annan sak. Och då ska den som utför tjänsten i första hand be om köparens anvisningar, och först om denne inte kan anträffas så får han utföra mindre tilläggsarbeten, och kräva betalt för det.
Citera
2009-12-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Njae, som huvudregel har de inte rätt att ta ut något över överenskommet pris. Du syftar kanske på bestämmelsen i konsumenttjänstlagen som säger att om näringsidkaren uppskattat ett pris så får det uppskattade priset aldrig överskridas med mer än 15 %?

Där får man skilja på avtalat pris och "ungefärlig prisuppgift". Är priset avtalat är det givetvis det som gäller.

Det finns bestämmelser om tilläggsarbete också, men det är en annan sak. Och då ska den som utför tjänsten i första hand be om köparens anvisningar, och först om denne inte kan anträffas så får han utföra mindre tilläggsarbeten, och kräva betalt för det.

Ja du har helt rätt, jag rörde ihop de två begreppen och ska i forsättningen hålla käften i ärendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in