2009-12-19, 19:43
Okej, min Ford Focus Flexifuel (-07, 5500mil) står på uteparkering i Sthlms-området och startade inte idag (ung. -5 C). När jag vrider om nyckeln så hör jag hur startmotorn går och belysningen tänds men motorn vill inte sparka igång. Försökte starta den rätt mycket idag vilket gör att jag är lite rädd för att jag börjar dränera startbatteriet.
Körde den senast förra helgen och då gick den fint, fyllde tanken då så det är inga problem där.
Så nu är min fråga, vad är en pragmatisk lösning på problemet? Jag är absolut ingen höjdare på bilar men skulle väl klara av att öppna motorhuven och kolla efter om något är på tok om jag bara fick "rätt" instruktioner.
De alternativ jag ser framför mig är
Vad tror ni vore det mest lämpliga i nuläget? Jag kan tänka mig att ringa en verkstad men vill inte pröjsa för att lösa ett problem jag själv kunde fixat lätt. Vill samtidigt inte heller riskera att göra ingrepp på bilen som förvärrar saken eller strular till med garanti/försäkring.
Så, vilka är alternativen och vad rekommenderar ni? Om felsökning, vad ska jag i så fall kolla på?
Körde den senast förra helgen och då gick den fint, fyllde tanken då så det är inga problem där.
Så nu är min fråga, vad är en pragmatisk lösning på problemet? Jag är absolut ingen höjdare på bilar men skulle väl klara av att öppna motorhuven och kolla efter om något är på tok om jag bara fick "rätt" instruktioner.
De alternativ jag ser framför mig är
- låta den stå tills det blir varmare (inte ett jättebra alternativ med tanke på att det kan dröja)
- knuffa igång
- försöka starta den i morgon igen (dvs låtsas som om att problemet inte finns)
- felsökning under huven (och i så fall vad?)
- ringa verkstad och låta dem komma och kolla
Vad tror ni vore det mest lämpliga i nuläget? Jag kan tänka mig att ringa en verkstad men vill inte pröjsa för att lösa ett problem jag själv kunde fixat lätt. Vill samtidigt inte heller riskera att göra ingrepp på bilen som förvärrar saken eller strular till med garanti/försäkring.
Så, vilka är alternativen och vad rekommenderar ni? Om felsökning, vad ska jag i så fall kolla på?