• 1
  • 2
2009-12-19, 19:43
Medlem
Okej, min Ford Focus Flexifuel (-07, 5500mil) står på uteparkering i Sthlms-området och startade inte idag (ung. -5 C). När jag vrider om nyckeln så hör jag hur startmotorn går och belysningen tänds men motorn vill inte sparka igång. Försökte starta den rätt mycket idag vilket gör att jag är lite rädd för att jag börjar dränera startbatteriet.

Körde den senast förra helgen och då gick den fint, fyllde tanken då så det är inga problem där.

Så nu är min fråga, vad är en pragmatisk lösning på problemet? Jag är absolut ingen höjdare på bilar men skulle väl klara av att öppna motorhuven och kolla efter om något är på tok om jag bara fick "rätt" instruktioner.

De alternativ jag ser framför mig är
  1. låta den stå tills det blir varmare (inte ett jättebra alternativ med tanke på att det kan dröja)
  2. knuffa igång
  3. försöka starta den i morgon igen (dvs låtsas som om att problemet inte finns)
  4. felsökning under huven (och i så fall vad?)
  5. ringa verkstad och låta dem komma och kolla

Vad tror ni vore det mest lämpliga i nuläget? Jag kan tänka mig att ringa en verkstad men vill inte pröjsa för att lösa ett problem jag själv kunde fixat lätt. Vill samtidigt inte heller riskera att göra ingrepp på bilen som förvärrar saken eller strular till med garanti/försäkring.

Så, vilka är alternativen och vad rekommenderar ni? Om felsökning, vad ska jag i så fall kolla på?
Citera
2009-12-19, 19:45
Medlem
FreddeDs avatar
FlexiFuel? Har du Etanol i tanken kan det vara bra att hälla i lite vanlig bensin då den bli svårstartad i kallgrader på etanol.
Citera
2009-12-19, 19:46
Medlem
Flexifuel? Är det en etanolbil?

Etanolbilar är mycker mer svårstartade i kyla än bensinbilar. E85 är 15% bensin av den anledningen att det ska vara lättare att starta på vintern. Prova blanda lite extra bensin i tanken kanske. Sen undrar jag om du har motorvärmare?

Men -5 grader tycker jag att den borde klara ändå.. men jag vet inte så mycket om etanolbilar.

*Edit. Jaha där var jag inte tillräckligt snabb
Citera
2009-12-19, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeD
FlexiFuel? Har du Etanol i tanken kan det vara bra att hälla i lite vanlig bensin då den bli svårstartad i kallgrader på etanol.

det är minst 75 % bensin i tanken. köpte den för några veckor sedan och då var tanken full och jag vet ärligt talat inte vad det var i den då.

fyllde den när jag hade kört upp ungefär 3 / 4 av tanken med vanliga 95-oktanig bensin.
Citera
2009-12-19, 19:49
Medlem
Har du bara e85 i den? Det är allmänt känt att e85 är svårstartat på vintern. Försök ha bilen i motorvärmare i fortsättningen om det är möjligt.
Just nu så råder jag dig till att köpa en burk startgas på en mack och sedan spruta in det i luftrenarboxen när du försöker starta. Det underlättar om ni är två st, annars kan du ta en slang som leder till boxen. Det står tydligare instruktioner på burken.
Kör sedan bilen ett bra tag, minst 30 min så batteriet hinner ladda upp sig efter de upprepade startförsöken.

*Edit* Pucktvåa, alltid roligt. Tanka bensin hela vintern är att rekommendera. Ett litet tips i sammanhanget svårstartade bilar är att se till att alla strömförbrukare är avstängda, fläkt, belysning, stereo osv.
Senast redigerad av Klitte 2009-12-19 kl. 19:52.
Citera
2009-12-19, 20:30
Medlem
Zekiels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klitte
Har du bara e85 i den? Det är allmänt känt att e85 är svårstartat på vintern. Försök ha bilen i motorvärmare i fortsättningen om det är möjligt.
Just nu så råder jag dig till att köpa en burk startgas på en mack och sedan spruta in det i luftrenarboxen när du försöker starta. Det underlättar om ni är två st, annars kan du ta en slang som leder till boxen. Det står tydligare instruktioner på burken.
Kör sedan bilen ett bra tag, minst 30 min så batteriet hinner ladda upp sig efter de upprepade startförsöken.

*Edit* Pucktvåa, alltid roligt. Tanka bensin hela vintern är att rekommendera. Ett litet tips i sammanhanget svårstartade bilar är att se till att alla strömförbrukare är avstängda, fläkt, belysning, stereo osv.
Med risk för att låta som den femte som säger till angående etanol hehe. Lyser det någon lampa i panelen eller nåt som inte gjort det förut när du försöker starta?

har du 75% bensin i tanken så ska den fan starta om allting står rätt till.
Har du provat skjutsa igång bilen om det nu kan vara startmotorn kanske?
Citera
2009-12-19, 21:55
Medlem
Diskutabel metod.

I lumpen fordomdags lade man ett fyrfat med glödande träkol på marken under motorn. Kräver konstant övervakning för undvikande av bilbrand.
Citera
2009-12-19, 23:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
I lumpen fordomdags lade man ett fyrfat med glödande träkol på marken under motorn. Kräver konstant övervakning för undvikande av bilbrand.
Jodå, spriteldad blåslampa är ett annat alternativ.
Är det inte annars en del av miljötänket med etanolbilar? Att de inte går att starta på vintern = Inget utsläpp alls.
Citera
2009-12-20, 00:50
Medlem
Motorvärmare?
Citera
2009-12-20, 01:06
Medlem
Vardons avatar
Du hör på ljudet om startmotorn går som den ska. Gör den det och bilen inte startar är det ingen större idé att bogsera den över stadens gator och torg.

Blåsa i startgas som nämnts är en bra metod.

Skruva ur ett tändstift och se om det är blött, med så mycket startförsök borde det finnas lite bränsle på dem, och du kan ha fått en ispropp i bränsleledningen
Citera
2009-12-20, 01:45
Medlem
sprithitlers avatar
Har bilen motorvärmare? koppla in den i så fall.
Om du har möjlighet, ladda batteriet, eller använd startkablar.
När batteriet är fulladdat eller startkablar används, öppna luftfiltret (motsv.) och spruta startgas innan startförsök.
Om du har möjlighet, knuffa in bilen i ett varmgarage i några timmar före startförsök.
Citera
2009-12-20, 01:59
Medlem
Zekiels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Du hör på ljudet om startmotorn går som den ska. Gör den det och bilen inte startar är det ingen större idé att bogsera den över stadens gator och torg.

Blåsa i startgas som nämnts är en bra metod.

Skruva ur ett tändstift och se om det är blött, med så mycket startförsök borde det finnas lite bränsle på dem, och du kan ha fått en ispropp i bränsleledningen

Rätt ny bil = mindre risk för mekaniska fel - större risk för elektriska.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback