Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-19, 09:08
  #1
Medlem
Frågan lyder som rubriken och det har jag länge funderat över.

Det finns fortfarande massor med människor som följer trender, söker sin identitet genom en livsstil, eller förlitar sig blint på olika ideal. Men på något vis känns det som att det är mer skamligt idag än förr.

Jag och några polare har kikat på gamla foton från tiden då våra föräldrar var unga. Gemensamt för allas föräldrar, oavsett årtionde eller stil, var att dom såg väldigt hippa och tidsenligt klädda ut. Dom ser ut att ha vågat löpa linan ut på ett annat vis än det görs idag. Både gällande klädstil och livsstil.

Min bild av "förr" är antagligen en smula romantiserad, men jag vill gärna tro att man faktiskt kunde ta ut svängarna lite mer utan att bli utdömd som en fejk. Jag inbillar mig också att man ville ta avstånd från det gamla i större utsträckning. Man kopierade väl inte det gamla på samma vis som idag?

Ni som var med i "förr" kan väl berätta hur det var ? Vi som inte var med i "förr" kan ju spekulera i varför det blivit som det är idag.
__________________
Senast redigerad av luddebo89 2009-12-19 kl. 09:16.
Citera
2009-12-19, 09:22
  #2
Medlem
constants avatar
Jag tror det är viktigare nu, men det är bara en känsla.

Dock, självklart hade jag (man) alltid kajal o sånt när jag var ute o partade förr.
Citera
2009-12-19, 09:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag tror det är viktigare nu, men det är bara en känsla.

Dock, självklart hade jag (man) alltid kajal o sånt när jag var ute o partade förr.

Vad du syntpoppare eller? Vad tyckte den äldre skolan på den tiden om att ungdomen sminkade sig likt fullblods homon ?
Citera
2009-12-19, 09:36
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddebo89
Vad du syntpoppare eller? Vad tyckte den äldre skolan på den tiden om att ungdomen sminkade sig likt fullblods homon ?
Det var bara när jag och kompisarna skulle ut. Har inget minne av ngn negativ kommentar, å andra sidan såg jag bra ut och var ganska cool. Top-of-the-pop typ, så få ifrågasatte vad jag gjorde.
Citera
2009-12-22, 09:10
  #5
Medlem
kickieonairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddebo89

Jag och några polare har kikat på gamla foton från tiden då våra föräldrar var unga. Gemensamt för allas föräldrar, oavsett årtionde eller stil, var att dom såg väldigt hippa och tidsenligt klädda ut. Dom ser ut att ha vågat löpa linan ut på ett annat vis än det görs idag. Både gällande klädstil och livsstil.

Precis! Kollade i min pappas skolkatalog från högstadiet, 70-nånting, och blev helt paff över det faktum att alla på hela skolan hade exakt likadana kläder. Stor krage, utsvängda byxor med hög midja och någon form av liten väst eller kofta, v-ringad. Om det inte hade varit för en jättelång kille i parallellklassen som bar urtvättad led zeppelin-tshirt och smala(re) jeans till sitt svarta toviga hår så hade jag trott att de hade skoluniform.

Tänk vad lätt det var att sticka ut på den tiden. Och lätt att passa in också för den delen, om det var det man var ute efter.
Citera
2009-12-22, 09:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kickieonair
Precis! Kollade i min pappas skolkatalog från högstadiet, 70-nånting, och blev helt paff över det faktum att alla på hela skolan hade exakt likadana kläder. Stor krage, utsvängda byxor med hög midja och någon form av liten väst eller kofta, v-ringad. Om det inte hade varit för en jättelång kille i parallellklassen som bar urtvättad led zeppelin-tshirt och smala(re) jeans till sitt svarta toviga hår så hade jag trott att de hade skoluniform.

Tänk vad lätt det var att sticka ut på den tiden. Och lätt att passa in också för den delen, om det var det man var ute efter.

Good times, good times!
Citera
2009-12-22, 09:15
  #7
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddebo89
Var det mer accepterat att vara hipp förr?
Hipp???
Vad är det?

Det är väl för fan ingen som varit "hipp" sen Svante Tureson.
Vilken jag iofs alltid avskytt...

Detta är nog mitt första och sista inlägg i Mode och livsstil.
Skyller på hög feber och huvudvärk.
Citera
2009-12-22, 09:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Hipp???
Vad är det?

Det är väl för fan ingen som varit "hipp" sen Svante Tureson.
Vilken jag iofs alltid avskytt...

Detta är nog mitt första och sista inlägg i Mode och livsstil.
Skyller på hög feber och huvudvärk.

Ja att våga vara ball, cool, fresh.. kalla det vad du vill :P Att man helt enkelt vågade sticka ut utan att behöva oroa sig för att bli stämplad som en fejk.
Citera
2009-12-22, 10:47
  #9
Medlem
Haha. Hipp..
Citera
2021-08-17, 17:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Hipp???
Vad är det?

Det är väl för fan ingen som varit "hipp" sen Svante Tureson.
Vilken jag iofs alltid avskytt...

Detta är nog mitt första och sista inlägg i Mode och livsstil.
Skyller på hög feber och huvudvärk.

Citat:
Ursprungligen postat av luddebo89
Ja att våga vara ball, cool, fresh.. kalla det vad du vill :P Att man helt enkelt vågade sticka ut utan att behöva oroa sig för att bli stämplad som en fejk.

Citat:
Ursprungligen postat av Zanga
Haha. Hipp..


Invandrarna har nog tagit över Hipp
Citera
2021-08-18, 08:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kickieonair
Precis! Kollade i min pappas skolkatalog från högstadiet, 70-nånting, och blev helt paff över det faktum att alla på hela skolan hade exakt likadana kläder. Stor krage, utsvängda byxor med hög midja och någon form av liten väst eller kofta, v-ringad. Om det inte hade varit för en jättelång kille i parallellklassen som bar urtvättad led zeppelin-tshirt och smala(re) jeans till sitt svarta toviga hår så hade jag trott att de hade skoluniform.

Tänk vad lätt det var att sticka ut på den tiden. Och lätt att passa in också för den delen, om det var det man var ute efter.

Jag har känslan av att det där går i vågor. På 70- och 80-talen (och tidigare med antar jag) så var det homogenitet som gällde i skolan. Sedan på sent 90-tal och in på 2000-talet så var det mycket mer variation, då var folk goth och rejvare och diverse andra saker som syntes på klädseln. Tittar man på gymnasieungdomar idag så ser alla väldigt likadana ut igen.
Citera
2021-08-23, 19:29
  #12
Medlem
Blattarna klär sig bara i socialt accepterat fula hugo boss tröjor och armani jeans. Vissa svenskar hänger på den fula stilen också. Finns nog inget fulare än det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback