Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-02, 17:12
  #49861
Medlem
ThirdEyeRapists avatar
Jag skulle vilja veta vilken/vilka filmer det är i Electric Wizard's video till Wicked Caresses. Tycker mig känna igen några klipp, som möjligtvis kan vara från Daughters of Darkness, men jag är osäker.

https://www.youtube.com/watch?v=fI9zFaJuWoM
Citera
2018-08-02, 18:23
  #49862
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThirdEyeRapist
Jag skulle vilja veta vilken/vilka filmer det är i Electric Wizard's video till Wicked Caresses. Tycker mig känna igen några klipp, som möjligtvis kan vara från Daughters of Darkness, men jag är osäker.

https://www.youtube.com/watch?v=fI9zFaJuWoM

Grym låt, länge sedan jag lyssnade på EW. Hmm jag kollade kommentarerna och The Devil's Wedding Night (1973) nämns iallafall.

https://www.imdb.com/title/tt0070547/?ref_=nv_sr_1
Citera
2018-08-03, 01:34
  #49863
Medlem
ThirdEyeRapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Grym låt, länge sedan jag lyssnade på EW. Hmm jag kollade kommentarerna och The Devil's Wedding Night (1973) nämns iallafall.

https://www.imdb.com/title/tt0070547/?ref_=nv_sr_1

Tack för det! Slappt av mig att inte kika kommentarerna... Nåja, nu blir det att besöka CG och hitta denna och dra ned!

Om någon annan känner igen någon annan film så säg gärna till!
Citera
2018-08-03, 20:57
  #49864
Medlem
Snarkarens avatar
Folk som springer runt en bana, om dom stannar eller blir omsprungna av någon annan 1 varv så dör den, bara 1 överlever, den som springer i det sista. Någon som vet titeln ?
Citera
2018-08-04, 21:57
  #49865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herringbone
Någon filmatisering av En världsomsegling under havet?
Kanske Disney-versionen från 1954?
https://www.imdb.com/title/tt0046672/?ref_=fn_al_tt_1
Det var den tack!! Hade verkligen för mig i huvet att den var bättre gjord dock.. hihihi hohoho
Citera
2018-08-04, 22:10
  #49866
Medlem
Svartvitt film där huvudpersonen kan ha hetat Norman. När han ser någon så föreställer han sig dem som djur. Har en f.d. flickvän. Amerikansk eller engelsk.
Citera
2018-08-05, 11:09
  #49867
Medlem
Maackans avatar
Hallå gott folk söker en film som är ett par år gammal.
Den handlar om en döv tjej i Tokyo och hennes rika pappa samtidigt som en äldre man i Marocko eller något närliggande land som tog med honom ut på jakt där och sålde ett vapen åt honom.
Tror det var en tredje part inblandad i nåt europeiskt land.
Kommer ej ihåg exakta storyn men allt hängde ihop.
Minns att några barn fick tag i ett vapen och beskjöt en turistbuss och träffade en kvinna där.
Nån som vet vilken film det är??
Citera
2018-08-05, 11:34
  #49868
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Hallå gott folk söker en film som är ett par år gammal.
Den handlar om en döv tjej i Tokyo och hennes rika pappa samtidigt som en äldre man i Marocko eller något närliggande land som tog med honom ut på jakt där och sålde ett vapen åt honom.
Tror det var en tredje part inblandad i nåt europeiskt land.
Kommer ej ihåg exakta storyn men allt hängde ihop.
Minns att några barn fick tag i ett vapen och beskjöt en turistbuss och träffade en kvinna där.
Nån som vet vilken film det är??


Babel (2006) med bla Brad Pitt som make till den beskjutna kvinnan.
Citera
2018-08-05, 11:36
  #49869
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Folk som springer runt en bana, om dom stannar eller blir omsprungna av någon annan 1 varv så dör den, bara 1 överlever, den som springer i det sista. Någon som vet titeln ?

Det är inte Maratonmarchen du tänker på? Stephen Kings roman som gjordes till tv-format. 100 ungdomar går i en viss minimihastighet, sackar du efter får du en varning, efter två varningar = skott i huvudet.

De springer således inte på en bana.
Citera
2018-08-05, 12:12
  #49870
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Det är inte Maratonmarchen du tänker på? Stephen Kings roman som gjordes till tv-format. 100 ungdomar går i en viss minimihastighet, sackar du efter får du en varning, efter två varningar = skott i huvudet.

De springer således inte på en bana.

Denna har väl dock inte filmatiserats än?

The Long Walk alltså.

Det verkar som om denna nyheten är relativt ny.
Citera
2018-08-05, 13:06
  #49871
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenMagiskaKyssen
Denna har väl dock inte filmatiserats än?

The Long Walk alltså.

Det verkar som om denna nyheten är relativt ny.

Det här är ju sjukt. Jag var helt säker på att jag sett den. Har en väldigt klar minnesbild men det måste varit min fantasi efter att ha läst boken. Var tvungen att googla men du har rätt. Varken film eller tv-version finns:
Citera
2018-08-05, 14:53
  #49872
Medlem
Dobbelss avatar
OK, det är två filmer som har roterat i huvudet på mig väldigt länge. Ena är en kortfilm som jag skrev om här för ett par år sedan så jag citerar helt enkelt mitt gamla inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Söker efter en kortfilm (ca: 30 minuter) som jag såg på SVT för ett par år sedan.

Två killar möts efter tolvslaget på nyårsafton och försöker hjälpa en äldre man som får en plötslig hjärtattack. Mannen dör och de två killarna åker till den döde mannens lägenhet, hittar ett oskickat brev och de går till mottagaren med det. Mottagaren, en äldre kvinna, får se brevet och får också en plötslig hjärtattack och dör. De två killarna hittar sedan flera brev som kvinnan skrev till mannen men aldrig skickade. Snart inser de att kvinnan var sjuksköterska till mannen i lumpen (?) och de har haft ett förhållande. De sammanställer alla breven, skriver en bok om det och blir framgångsrika.

Lär vara enkel att identifiera.

Den andra är lite mer oklar, även om vissa detaljer är tydliga. Såg den på Hallmark sommaren 2008.

Det jag minns är ffa slutet. Protagonisten (en man) och hans partner (en kvinna) har haft en längre, problematisk relation. I slutet visar mannen upp en tavla som hon (troligtvis) målade tidigare i deras förhållande men som han har ändrat på. Målningen föreställer en person (troligtvis protagonisten) och han har, i efterhand, retuscherat den så att hjärtat ser ut att vara bortplockat. Kvinnan blir förstörd och mannen mördar henne för att sedan drabbas av någon form av depression. Han tar hjälp av sin vän, genom hot, och de dumpar liket i havet tillsammans med en massa böcker och liknande så att hon enklare ska kunna hamna på botten.

Filmen var engelskspråkig. Fick lite Peter Greenaway-vibbar men det var troligtvis inte han som regisserade den. Skulle gissa att den var gjord sent 80- eller tidigt 90-tal men har faktiskt ingen vidare aning.

EDIT: Den senare filmen utspelas i dess samtid, dvs inget historiskt drama.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback