Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-06, 13:40
  #973
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Hej alla! Vet att detta är en ruskigt ovetenskaplig vetenskap, men det vore roligt att höra om någon har några teorier. Labrador/någon form av bulle (mastiff, bullterrier?) är min mest kvalificerade gissning just nu (men det kan naturligtvis vara fler raser än så). Vad tror ni? Det är något med ögonen/nospartiet jag inte kan placera men som påminner om bulle. Ca 53 cm hög vuxen.

https://imgur.com/a/ZAQBo

De två första bilderna är på valpen i fråga, de tre sista är på mamman.

Skulle kunna vara Shar pei men tror nog att Bullterrier är en god kandidat till vad som ligger bakom den nosen...
Citera
2018-01-06, 15:51
  #974
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Skulle kunna vara Shar pei men tror nog att Bullterrier är en god kandidat till vad som ligger bakom den nosen...

Jo, jag har tänkt shar pei också (i alla fall i valparna). Vid några veckors ålder var det klassiskt boxformade nospartiet väldigt framträdande, men nu har de växt lite till och då har det avtagit.
Citera
2018-03-11, 22:54
  #975
Medlem
Swe1227s avatar
Perfekt, gissar att ni kan mycket här.

Vad kan man säga att detta är för ras och hur stor kan den tänkas bli?Jag vill tipsa om en annons på Blocket: 10 Veckors valp http://www.blocket.se/vi/78260533.htm
Citera
2018-03-11, 22:58
  #976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Perfekt, gissar att ni kan mycket här.

Vad kan man säga att detta är för ras och hur stor kan den tänkas bli?Jag vill tipsa om en annons på Blocket: 10 Veckors valp http://www.blocket.se/vi/78260533.htm
Definitivt nått amstaffaktigt i honom (ser precis ut som min ena donna som valp, de har sådana där dockansikten då) och brun labbe? 25-35 kg kanske som stor, men bred snarare än hög.
Citera
2018-03-11, 23:04
  #977
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Definitivt nått amstaffaktigt i honom (ser precis ut som min ena donna som valp, de har sådana där dockansikten då) och brun labbe? 25-35 kg kanske som stor, men bred snarare än hög.
Okej tack så mycket. Jag gillade verkligen den men tyvärr är den väl ingen bra första hund...
Citera
2018-03-11, 23:41
  #978
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Okej tack så mycket. Jag gillade verkligen den men tyvärr är den väl ingen bra första hund...
Är man villig att anpassa sig efter hundens behov och gå på kurser i lydnad så är det där ingen vidare svår hund. Många tror ju felaktigt att man ska vara hård mot hundar, speciellt kamphundsraser, men det är helt galet. Behandla den som en bebis så blir det en stor otymplig sådan som sover under täcket med dig och anser att det är avancerad hundmisshandel att gå ut när det är "kallt" (mindre än 25 grader varmt och strålande solsken).
Citera
2018-03-12, 15:38
  #979
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Är man villig att anpassa sig efter hundens behov och gå på kurser i lydnad så är det där ingen vidare svår hund. Många tror ju felaktigt att man ska vara hård mot hundar, speciellt kamphundsraser, men det är helt galet. Behandla den som en bebis så blir det en stor otymplig sådan som sover under täcket med dig och anser att det är avancerad hundmisshandel att gå ut när det är "kallt" (mindre än 25 grader varmt och strålande solsken).
Ja det var ju kul att höra, om man ska ha en och samma hund i 10-12 år så vill man ju gärna ha en man trivs med!
Är det inte är en renrasig amstaff så är det ju intressant att veta vad den mer har i sig
Citera
2018-03-17, 19:09
  #980
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Ja det var ju kul att höra, om man ska ha en och samma hund i 10-12 år så vill man ju gärna ha en man trivs med!
Är det inte är en renrasig amstaff så är det ju intressant att veta vad den mer har i sig

Men alla raser står ju i annonsen du länkade till? Bild 5 har ju köpebrevet. Det syns också tydligt att det är en staffe/labbe.

Är alldeles säkert en jättebra första hund, labrador/amstaff är en supertrevlig korsning. Huruvida du trivs med hunden är mer personlighetsrelaterat än rasrelaterat, beroende på vad du hade tänkt ha den till, men de är båda oerhört folkkära raser, älskar sin ägare djupt och är mycket mån om att vara till lags.

Att sen "münchenländer" inte är en ras som existerar ("münsterländer" ska det vara) är en annan femma.
__________________
Senast redigerad av Akademian 2018-03-17 kl. 19:18.
Citera
2018-04-17, 11:30
  #981
Medlem
Vilken (kamp-)hundras kan det här ha syftat på?

Jag kommer ihåg en artikel jag läste för länge sedan (15-20 år sedan) om någon kamphundsuppfödare som sålde och tränade Pitbulls. Parallellt med Pitbulls födde han även upp en annan hundras, som Pitbulls övade kamp mot.

Det är den här hundrasen jag vill ha namnet på. De skulle vara små (mindre än Pitbulls), men väldigt mycket kamp/aggressivitet i dem. Hela syftet med rasen verkade vara så att starkare/större kamphundar hade dessa att öva kamp mot. De skulle förlora men kämpa hårt och inte ge sig...och avlade just för detta. Avlade att träna emot för kamphundar.

Dessa hundar skulle tydligen vara helt trasiga av skadorna de fick i kamperna.

Vilken kan denna lilla, men arga och kampgalna hundras vara?
Citera
2018-04-17, 12:02
  #982
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Jag kommer ihåg en artikel jag läste för länge sedan (15-20 år sedan) om någon kamphundsuppfödare som sålde och tränade Pitbulls. Parallellt med Pitbulls födde han även upp en annan hundras, som Pitbulls övade kamp mot.

Det är den här hundrasen jag vill ha namnet på. De skulle vara små (mindre än Pitbulls), men väldigt mycket kamp/aggressivitet i dem. Hela syftet med rasen verkade vara så att starkare/större kamphundar hade dessa att öva kamp mot. De skulle förlora men kämpa hårt och inte ge sig...och avlade just för detta. Avlade att träna emot för kamphundar.

Dessa hundar skulle tydligen vara helt trasiga av skadorna de fick i kamperna.

Vilken kan denna lilla, men arga och kampgalna hundras vara?

Någon hund som är liten och extremt galen är ju Jack Russel terrier, ettriga små liv.
Citera
2018-04-17, 12:06
  #983
Moderator
Allaballawallas avatar
Finns vad jag vet ingen enskild rad som är avlad för att vara "bait dog", men folk har ju använt alla möjliga hundar av alla möjliga raser till sånt.

Utifrån vad du beskriver skulle jag tippa på att det kanske rör sig om Staffordshire bullterrier om det är av någon "True Blood"-linje...

Annars kanske det kan vara Patterdale terrier, men de är väl egentligen lite väl små.

Men att avla någon av ovan nämnda för att sedan, antagligen, kassera dem när de är förbrukade känns ju lite väl extremt och överambitiöst.

Hur som helst är det nog "bara" den ras just den där enskilda uppfödaren valt att använda för att träna sina hundar med.

Annars brukar folk som håller på med sånt använda sig av de andra hundar från egen avel som inte funkar som önskat.

Stulna hundar av alla möjliga småraser är också mycket vanliga.
Citera
2018-04-17, 12:07
  #984
Medlem
Knucklehugss avatar
Förmodligen staffe (Staffordshire Bull Terrier)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback