Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-15, 19:55
  #13
Medlem
TS undrar om det finns andra områden i andra nordiska städer som kan jämföras med Stureplan.
Själv jobbar jag dagligen i Köpenhamn och har lärt känna stan ganska väl. Det finns ett antal klubbar i Köpenhamn som mer än väl kan mäta sig med de exklusiva klubbarna och restarangerna runt Stureplan. Skillnaden är dock att det är spridda runt i Köpenhamn, och även om de nordöstra delarna av Köpenhamn är ganska exklusiva så finns det inte en samlingspunkt med den puls som finns vid Stureplan. Vet inte hur det ligger till med Oslo? Karl-Johan? eller är det bara en strandpromenad med restauranger?
Citera
2010-03-16, 10:16
  #14
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Stureplan i Stockholm.
Det är ett fenomen minst sagt. Sveriges "elit" på ett och samma ställe.
Hur blev det såhär? Hur länge har Stureplan haft den status som den har idag när vi strax går in i 10-talet? Hur såg det ut på 70-talet? 50-talet? 30-talet?
Finns det något ställe i Stockholm som hotar den plats som Stureplan har idag, eller kommer de ha samma status även den dag vi går in i 20-talet?

Varför blev det just Stureplan som fick den där statusen?
Finns det något område i andra svenska eller nordiska städer som motsvarar Stureplan?

Stureplan är ett område som väl fascinerar på många sätt, och ur ett rent stadsplanerings-perspektiv är det väldigt intressant att just de här kvarteren blivit som de blivit och tankar på hur Stureplan kommer se ut i framtiden.

Lustigt att vi idag har vuxna människor som inte minns en tid före Stureplan. Själv håller jag fortfarande på och vänjer mig vid transitionen från Café Opera till Spy Bar som innestället för de hippa och nyrika i den kungliga hufvudstaden.
Fast man undrar om det kanske säger mer om mig än om Arbetarbroder.
Citera
2010-03-16, 11:17
  #15
Medlem
Överliggarens avatar
I själva verket har jag inte riktigt vant mig vid att specifikt tala om Café Opera snarare än om Operakällaren heller.
Citera
2010-03-16, 18:25
  #16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
I själva verket har jag inte riktigt vant mig vid att specifikt tala om Café Opera snarare än om Operakällaren heller.

Jag minns när man bara sa caféet eller t.o.m rätt och sätt fiket om Café Opera...
Citera
2010-03-16, 18:54
  #17
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag minns när man bara sa caféet eller t.o.m rätt och sätt fiket om Café Opera...
Jag trodde att man fortfarande bara sa caféet när man pratade om Cafe Opera...
Citera
2010-03-16, 19:33
  #18
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag trodde att man fortfarande bara sa caféet när man pratade om Cafe Opera...

(När t.o.m en moderator går så OT så vågar jag också lite till

Jag tippar på att folk under 30 i allmänhet inte fattar direkt vad man menar om man säger caféet. På det glada 80-talet och även under det mindre glada början- och mitten av 90-talet så var det glasklart.
Citera
2018-05-18, 20:13
  #19
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Inatt stängs biltrafiken runt Stureplan av

Citat:
Natten mot lördag inleds försöket med ett bilfritt Stureplan nattetid. Tre helger framöver ska varken taxi eller privata bilar få köra i området.

Syftet är att SL-bussar enklare ska ta sig fram genom Stureplan. Men framförallt handlar det om att hålla kriminaliteten borta från den krogtäta miljön.

För att kontrollera att inga bilar kör i området på helger mellan klockan 00.00-06.00 så ska polisen stå vid vid avspärrningarna. Dessutom kommer personal från trafikkontoret finnas på plats.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...t-stureplan-av
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback