2009-12-17, 23:15
Medlem
Kastrering, då tar man ut allt :P hahaha! Det är på djur....!

man steriliserar människor ^^
Citera
2009-12-17, 23:28
Medlem
Marmosets avatar
Instämmer med ett par av de föregående talarna här - gav min katta p-piller i ett par år och sen började hon löpa nästan oavbrutet. Visade sig vara överstimulans av hormonerna pga tumörer på äggstockarna, typ. Veterinären sa att det var tur att vi kom när vi kom, annars kunde det ha varit för sent *gulp*

Lät kastrera det lilla djuret och hon levde till 19 års ålder - en av de bästa investeringar jag har gjort!
Citera
2009-12-17, 23:29
Medlem
wizzmans avatar
många bra svar, tack. Jag övertog katten för ett par månader sen så kan inte utala mig om hur han varit dom andra åren..ganska överjävligt förmodar jag. Att höra en vrålkåt katthona måste nästan klassas som tortyr faktist..ok kastrera alltså hmm ja har varit inne på det innan hoppas hon blir lugn när pillrerna sätter in. (3e natten utan sömn nu)
Citera
2009-12-18, 07:03
Medlem
Gidellas avatar
Vi körde med p-piller över en sommar. Detta var när kattan var för ung för att bli steriliserad än och det var hennes första löpperiod. Men, vad jag minns så tog pillren inte direkt bort hennes löpande eller beteende.

Men kan ju säga att jag fortfarande minns hur hon kutade runt på vårt landställe, även när vi börjat ge henne pillren (som för övrigt ledde till ett antal rivmärken på mig), med hankatter efter sig, och det får mig att rysa. Var inte en rolig tid inte. Men åtminstone blev det ingen kull med kattungar och det var väl det vi ville undvika främst.

Desto lugnare har det blivit sedan hon steriliserades.

Edit: öronproppar och stängd dörr, alternativt radion på hög volym är mitt råd för att du ska få sova åtminstone.
Citera
2009-12-18, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettstol
Man kan kastrera en katt även om den löper. För vissa katter kanske itne ens avslutar sina löp. Så var inte orolig för det.

Katter ska inte kastreras mitt under ett löp, på grund av att det finns en viss risk för blödningar i samband med operationen.
Citera
2009-12-18, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoset
Instämmer med ett par av de föregående talarna här - gav min katta p-piller i ett par år och sen började hon löpa nästan oavbrutet. Visade sig vara överstimulans av hormonerna pga tumörer på äggstockarna, typ. Veterinären sa att det var tur att vi kom när vi kom, annars kunde det ha varit för sent *gulp*

Lät kastrera det lilla djuret och hon levde till 19 års ålder - en av de bästa investeringar jag har gjort!

Det gjorde min ena hona med, Fick hormonrubbning och kunde inte sluta löpa. Hon löpte typ 1 vecka, höll upp 2 veckor, löpte igen osv...
Citera
2009-12-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMJ
Katter ska inte kastreras mitt under ett löp, på grund av att det finns en viss risk för blödningar i samband med operationen.

Konstigt att flertalet veterinärer gör det då
Citera
2009-12-18, 18:00
Medlem
wizzmans avatar
fick afall sova inatt..stängde in katten i ett mörkt rum och sen i med öronproppar och lite täcke över huvet idag har hon varit hyffsat tyst..tar väl på krafterna att skrika antar jag..
Citera
2009-12-18, 18:15
Medlem
-Kniffel-s avatar
Om du inte ska avla på kissen så är kastrering det bästa alternativet(kanske redan sagts men jag orkar inte kolla)
Citera
2009-12-19, 15:46
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Kniffel-
Om du inte ska avla på kissen så är kastrering det bästa alternativet(kanske redan sagts men jag orkar inte kolla)

Det har nämnts innan ska kasterera henne inom en snar framtid..nån som vet vad det kostar på ett ungefär?
Citera
2009-12-19, 16:10
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Det har nämnts innan ska kasterera henne inom en snar framtid..nån som vet vad det kostar på ett ungefär?

Jag såg en prisuppgift på internet igår - vet inte var men 800:-/hona.
Och det stämmer säkert någonstans omkring det.
Mvh
Citera
2009-12-21, 12:28
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Jag såg en prisuppgift på internet igår - vet inte var men 800:-/hona.
Och det stämmer säkert någonstans omkring det.
Mvh

Mindre än jag troddew då
Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in