Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-17, 17:46
  #1
Medlem
Hej!

Fick ett ryck att jag ska börja ordna upp mig och sluta slå dank hemma och försöka verkligen göra det jag drömmer om och försöka nå mitt mål i arbetslivet (att kunna hålla på med det jag längtat efter).

Det innebär en utbildning utomlands, nu har jag hittat den eftersökta utbildningen på ett universitet i Australien och ska hastigt och lustigt försöka bli antagen till "Semester 1" som är i slutet av Februari.

Nu till min egentliga fråga:

En person på det företag som underlättar sökande till det universitetet från Sverige (i mitt fall Kilroy Education) skrev följande:
"Jag tror att du ska kunna ta ut en meritförteckning där enbart avklarade kurser står med och inte kurser som du registrerat dig på men inte slutfört. Kolla upp det!"

Saken är den att jag har gått 3st utbildningar och avbrutit samtliga pga. att det inte "känts rätt" och helt enkelt inte varit det jag velat hålla på med.

Dock verkar jag inte hitta det hon menar alls:
I "Dina mertier" under studera.nu's inloggning står det i mitt fall alla utbildningar förutom den senaste jag gått (som inte rapporterar in till LADOK kallar den "Utb. 1"):

- Utb. 2 (näst senaste) 30hp av 30hp med utmärkta betyg
(står ju inte att de var del av ett program utan står bara 4st kurser á 7.5hp)

- Utb, 3 (den äldsta) 15hp av 30hp med hyfsade betyg
(Anl. är att det var i en skarv med nya kurser och blev uppskriven automatiskt)

Menar hon alltså kort och gott att jag ska klicka "Print" på den sidan ("Mina meriter") och få ut det jag just skrev med Utb. 2 + Utb. 3 samt gymnasiebetyg och resultat inom högskoleprov?

Inte direkt några originalhandlingar där inte om det är det som avses, dock tar jag med mig gymnasiebetyg i original samt har en översatt och stämplat papper med Utb. 3's kurser och betyg på engelska från den skolan.

Eller finns det något annat sätt som hon menar:

"Jag tror att du ska kunna ta ut en meritförteckning där enbart avklarade kurser står med och inte kurser som du registrerat dig på men inte slutfört. Kolla upp det!" ????

Inlägg som kommenterar att jag är sämst för att ha hoppat av 3 utbildningar, aldrig kommer klara en utlandsutbildning osv. undanbedes.
Samma sak med frågor om vad det är för utb, då det inte är en "elit" utbildning på ett välrenommerat universitet (Harvard/Oxford/Yale/Princeton) så kommer det klagas på den och ta fokus från min eg. fråga.

Oerhört tacksam för svar - MrJohnDoe
Citera
2009-12-17, 18:27
  #2
Medlem
Socratess avatar
Skriver du ut det du ser under Mina meriter på studera.nu så får du med allt du varit registrerad på, oavsett om du tagit poäng eller inte.

Om man skriver ut ett intyg direkt ur Ladok så kan man välja att endast ta med de kurser där du du är godkänd, det är nog det som hon menar.
Hör av dig till det/de lärosäten där du tagit poäng och be att de skickar ett sådant anpassat intyg. Då får du det ju dessutom med underskrift.

De flesta lärosäten har ju nu också funktioner där studenten kan dra ut egna Ladok-utskrifter. Jag vet dock inte vilka möjligheter som då finns att göra begränsningar, till exempel att bara skriva ut kurser med resultat.


Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Hej!

Fick ett ryck att jag ska börja ordna upp mig och sluta slå dank hemma och försöka verkligen göra det jag drömmer om och försöka nå mitt mål i arbetslivet (att kunna hålla på med det jag längtat efter).

Det innebär en utbildning utomlands, nu har jag hittat den eftersökta utbildningen på ett universitet i Australien och ska hastigt och lustigt försöka bli antagen till "Semester 1" som är i slutet av Februari.

Nu till min egentliga fråga:

En person på det företag som underlättar sökande till det universitetet från Sverige (i mitt fall Kilroy Education) skrev följande:
"Jag tror att du ska kunna ta ut en meritförteckning där enbart avklarade kurser står med och inte kurser som du registrerat dig på men inte slutfört. Kolla upp det!"

Saken är den att jag har gått 3st utbildningar och avbrutit samtliga pga. att det inte "känts rätt" och helt enkelt inte varit det jag velat hålla på med.

Dock verkar jag inte hitta det hon menar alls:
I "Dina mertier" under studera.nu's inloggning står det i mitt fall alla utbildningar förutom den senaste jag gått (som inte rapporterar in till LADOK kallar den "Utb. 1"):

- Utb. 2 (näst senaste) 30hp av 30hp med utmärkta betyg
(står ju inte att de var del av ett program utan står bara 4st kurser á 7.5hp)

- Utb, 3 (den äldsta) 15hp av 30hp med hyfsade betyg
(Anl. är att det var i en skarv med nya kurser och blev uppskriven automatiskt)

Menar hon alltså kort och gott att jag ska klicka "Print" på den sidan ("Mina meriter") och få ut det jag just skrev med Utb. 2 + Utb. 3 samt gymnasiebetyg och resultat inom högskoleprov?

Inte direkt några originalhandlingar där inte om det är det som avses, dock tar jag med mig gymnasiebetyg i original samt har en översatt och stämplat papper med Utb. 3's kurser och betyg på engelska från den skolan.

Eller finns det något annat sätt som hon menar:

"Jag tror att du ska kunna ta ut en meritförteckning där enbart avklarade kurser står med och inte kurser som du registrerat dig på men inte slutfört. Kolla upp det!" ????

Inlägg som kommenterar att jag är sämst för att ha hoppat av 3 utbildningar, aldrig kommer klara en utlandsutbildning osv. undanbedes.
Samma sak med frågor om vad det är för utb, då det inte är en "elit" utbildning på ett välrenommerat universitet (Harvard/Oxford/Yale/Princeton) så kommer det klagas på den och ta fokus från min eg. fråga.

Oerhört tacksam för svar - MrJohnDoe
Citera
2009-12-17, 18:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Skriver du ut det du ser under Mina meriter på studera.nu så får du med allt du varit registrerad på, oavsett om du tagit poäng eller inte.

Om man skriver ut ett intyg direkt ur Ladok så kan man välja att endast ta med de kurser där du du är godkänd, det är nog det som hon menar.
Hör av dig till det/de lärosäten där du tagit poäng och be att de skickar ett sådant anpassat intyg. Då får du det ju dessutom med underskrift.

De flesta lärosäten har ju nu också funktioner där studenten kan dra ut egna Ladok-utskrifter. Jag vet dock inte vilka möjligheter som då finns att göra begränsningar, till exempel att bara skriva ut kurser med resultat.

De intyg som studenterna kan få via LPW, Ladok på web, är oftast mer anpassningsbara än de som administrativ personal på skolan kan skriva ut.

Vi rekomenderar oftast studenterna som har möjlighet att skriva ut via LPW, dels är "hash" svårare att förfalska än en signatur, dels så minskar det belastningen på personalen.
Citera
2009-12-17, 18:54
  #4
Medlem
wises avatar
Många högskolor och universitet erbjuder ett "Nationellt resultatintyg" i portalen där avklarade kurser från alla högskolor och universitet visas.
Citera
2009-12-17, 19:04
  #5
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzen
De intyg som studenterna kan få via LPW, Ladok på web, är oftast mer anpassningsbara än de som administrativ personal på skolan kan skriva ut.

Vi rekomenderar oftast studenterna som har möjlighet att skriva ut via LPW, dels är "hash" svårare att förfalska än en signatur, dels så minskar det belastningen på personalen.


Mer anpassningsbart? Där ser man...
Tack för informationen.

Av ren nyfikenhet: Vilka är "vi"?
Citera
2009-12-17, 19:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
/.../
Om man skriver ut ett intyg direkt ur Ladok så kan man välja att endast ta med de kurser där du du är godkänd, det är nog det som hon menar.
Hör av dig till det/de lärosäten där du tagit poäng och be att de skickar ett sådant anpassat intyg. Då får du det ju dessutom med underskrift. /.../

Tack för ditt svar!

Tror jag har ett sådant, bad om ett via mail och fick ett papper på engelska där det står kursens namn, poäng, betyg samt olika betygsskalor som var gällande. Allting på universitetets brevhuvud, stämplat av institutionen samt underskrivet med bläck.

Det måste ju vara det som hon avsåg från Kilroy education?
Det är även det "bästa" av mina 3 universitetsförsök där jag tog 30 av 30p samt fick goda betyg så då borde ju det vara det enda hon efterfrågade då hon skrev "/.../ enbart avklarade kurser /.../"

Citat:
Ursprungligen postat av Pezzen
De intyg som studenterna kan få via LPW, Ladok på web, är oftast mer anpassningsbara än de som administrativ personal på skolan kan skriva ut. /.../

Tack för ditt svar!

Appropå LPW så tror jag jag kommer ihåg det, när jag pluggade vid HH så kunde jag logga in via HH's studentportal eller liknande och själv skapa dokument med avklarade kurser osv...:

Däremot är det enl. så jag uppfattat det nu enbart möjligt att komma åt LPW genom den skola man studerar vid (alltså man måste studera nuvarande, ej i dåtid) för att komma åt LPW?

Jag som alltså ej studera längre kan ej komma åt LPW och inte heller göra några sådana utdrag. Däremot har jag ju ett "bättre" papper (se svar till "Socrates") så jag behöver eg. inte vända mig till någon av mina skolor och be dem fixa det då jag har redan ett sådant intyg från min 2:a och "avklarade" utb.

Stämmer detta i din åsikt?

Citat:
Ursprungligen postat av wise
Många högskolor och universitet erbjuder ett "Nationellt resultatintyg" i portalen där avklarade kurser från alla högskolor och universitet visas.

Tackar, vart ska denna länk finnas (om det nu är en länk)?
Tittar under "Dina meriter" och sedan "Akademiska meriter" men ser bara uppradat vad jag studerat etc. inga länkar eller text om "Nationellt resultatintyg"...

Var det på engelska eller möjlighet att kunna få det på engelska?
Citera
2009-12-17, 19:20
  #7
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Tackar, vart ska denna länk finnas (om det nu är en länk)?
Tittar under "Dina meriter" och sedan "Akademiska meriter" men ser bara uppradat vad jag studerat etc. inga länkar eller text om "Nationellt resultatintyg"...

Var det på engelska eller möjlighet att kunna få det på engelska?

In och leta på högskolans portal efter nationellt resultatintyg. Ett vanligt ladokutdrag funkar lika bra om du läst allt på samma skola, blir lite jobbigt att bifoga två ladokutdrag annars.
Citera
2009-12-17, 21:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Tack för ditt svar!

Appropå LPW så tror jag jag kommer ihåg det, när jag pluggade vid HH så kunde jag logga in via HH's studentportal eller liknande och själv skapa dokument med avklarade kurser osv...:

Däremot är det enl. så jag uppfattat det nu enbart möjligt att komma åt LPW genom den skola man studerar vid (alltså man måste studera nuvarande, ej i dåtid) för att komma åt LPW?

Jag som alltså ej studera längre kan ej komma åt LPW och inte heller göra några sådana utdrag. Däremot har jag ju ett "bättre" papper (se svar till "Socrates") så jag behöver eg. inte vända mig till någon av mina skolor och be dem fixa det då jag har redan ett sådant intyg från min 2:a och "avklarade" utb.

Stämmer detta i din åsikt?

Det där med användarkonton och tillgång är ju väldigt olika på lärosätena, men som du säger, en tidigare student har oftast inget annat val än att vända sig till lärosätet i fråga och be om utdrag, som ju aldrig är något problem.

De intyg du har nu fungarar ypperligt så vitt jag kan värdera det. Förfalskningar är trots allt ovanligt inom sverige, speciellt om man jämför med vissa inresande studentgrupper...
Citera
2009-12-17, 21:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Mer anpassningsbart? Där ser man...
Tack för informationen.

Av ren nyfikenhet: Vilka är "vi"?

Jag jobbar inom högskolesektorn, mer än så tror jag inte jag är sugen på att dela med mig här. PM:a gärna om du vill veta mer. Jag antar att du finns i ganska nära anslutning till VHS?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback