Flashback bygger pepparkakshus!
2019-05-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridddoliin
Trodde det var underförstått att jag även diskuterar och får höra det av mina vänner från Iran här hemma, men jag kanske skulle förtydligat det?
Fast det argumentet hade jag också bemött, om än inte i ett inlägg till dig. Det är naturligtvis de som inte gillade regimen som lämnade landet. Däremot kan de vara allt från kommunister till rojalister så det är inte någon direkt enad opposition.
Citat:
Talar enbart engelska men hamnade i flera debatter där det tolkades. Men du verkar ha koll på mångfalden i varje stad jag var i, så jag tar till mig tipset så att min möjliga skeva bild minimeras.
Jag har inte koll, men jag vet att jag inte har det. Däremot har jag läst diskussioner om Iran som just berör kulturklyftan mellan gammaldags bybor och västinfluerade stadsbefolkningen.
Citat:
Något pågående krig mellan sedlighetspolisen bevittnade jag aldrig, kvinnorna gick mest runt och babblade, som kvinnor gör i de flesta länder. Detta i alla städer jag besökte och däremellan. Sedan fanns givetvis kvinnor som följde shiaislamska klädkoder. Men vi får väl "anta" att slöjkriget var något jag i min enfald missade!
Du kan läsa lite i den här artikeln jag hittade med en snabb sökning:
https://www.elle.com/uk/life-and-culture/culture/news/a40693/women-tehran-will-arrested-wearing-hijab/
"Younger and more liberal-minded women have long pushed the boundaries of the country's official dress code, wearing loose headscarves that do not fully cover their hair and painting their nails, provoking criticism from conservatives."
Risken är att nuvarande konflikt med USA gör att de konservativa elementen ökar trycket igen.
Citera
2019-05-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Fast det argumentet hade jag också bemött, om än inte i ett inlägg till dig. Det är naturligtvis de som inte gillade regimen som lämnade landet. Däremot kan de vara allt från kommunister till rojalister så det är inte någon direkt enad opposition.

Jag har inte koll, men jag vet att jag inte har det. Däremot har jag läst diskussioner om Iran som just berör kulturklyftan mellan gammaldags bybor och västinfluerade stadsbefolkningen.

Du kan läsa lite i den här artikeln jag hittade med en snabb sökning:
https://www.elle.com/uk/life-and-culture/culture/news/a40693/women-tehran-will-arrested-wearing-hijab/
"Younger and more liberal-minded women have long pushed the boundaries of the country's official dress code, wearing loose headscarves that do not fully cover their hair and painting their nails, provoking criticism from conservatives."
Risken är att nuvarande konflikt med USA gör att de konservativa elementen ökar trycket igen.

Jaså, det är en risk? Vad grundar du det antagandet i?

Själv tror jag de mer moderata mullorna är populister och lättar på trycket för att få med sig folket. I ett krig med US/saudi/israel behöver IRGC med sig så många som möjligt.

Givetvis hoppas jag ju att inga ställer sig bakom dem så ett regimskifte kan komma till.

Du hänvisar till ett reportage från december 2017 som i sin text hänvisar till händelser 2015, kanske inte helt relevant.
Citera
2019-05-27, 08:48
Medlem
wwrs avatar
Irak uttalar stöd för Iran i motsättningarna med USA
https://www.aljazeera.com/amp/news/2019/05/iraq-vows-stand-iran-us-iran-tension-190526153054539.html
Citera
2019-05-27, 11:47
Medlem
wwrs avatar
Trump gör fredsfrämjande uttalanden.
Citat:
"We're not looking for regime change, we're looking for no nuclear weapons," Trump said at a joint press conference in Tokyo on Monday, adding that he believed "we'll make a deal" with Iran.
https://www.aljazeera.com/news/2019/05/trump-meets-japanese-emperor-trade-concerns-dominate-visit-190527012202887.html

Citat:
Donald Trump welcomes Japan’s offer of mediation with Iran
President acknowledges Abe’s close links to Tehran and says US ‘would like to talk’
...
Donald Trump has said he would support Shinzo Abe’s efforts to act as a mediator between the US and Iran, as reports suggested the Japanese prime minister would visit Tehran next month for talks with the Iranian president, Hassan Rouhani.
https://amp.theguardian.com/world/2019/may/27/donald-trump-welcomes-japans-offer-of-mediation-with-iran
Citera
2019-05-27, 12:54
Medlem
wwrs avatar
Nu använder Trump Abe som medlare.

Jag är inte alls säker på att jag har rätt, men jag tror Trump klarar det asiatiska ganska bra. Jag tycker själv däremot att det typiskt amerikansk(Deep State)-israeliska tänkandet baseras mycket på konflikt. Man söndrar och härskar på olika sätt, via konflikt.

När Trump kommer till Asien kanske Deep States inflytande också minskar. Jag har nämnt det förut. Ett ytterligare exempel är de gamla japanska kjejsardynastierna. På den tiden flyttade man huvudstaden efter det att en kejsare dött eftersom "staden blivit oren". Men det kanske också kan ha att göra med att man ville komma bort från från tidigare kejsarens "Deep State"?

Trump klarade Kim mycket bra, imho. Xi verkar han också kommunicera bra med.

Kissinger har ju fått lida eftersom han gjort en del ganska kraftigt positiva uttalanden om Trump. Kissinger har även för ett par år sedan sagt detta:
Citat:
The mistake Nato has made is to think that there is a sort of historic evolution that will march across Eurasia and not to understand that somewhere on that march it will encounter something very different to a Westphalian entity. And for Russia this is a challenge to its identity.
(Det kommer från en omtalad intervju i Financial Times där jag dock inte läst uttalandet i sitt sammanhang pga betalvägg.)

Man funderar om det är det som händer när NATO och USA börjar nå längre än Europa (där man ofta kontrollerar massmedia) och "den mest typiska" arabvärlden som man känner väl. Iran reagerar kanske mer komplext än t.ex Saddam gjorde. Irans ledning Twittrar tillbaka ironier och talar om folkomröstning. (Man skall komma ihåg att bara 1/3 amerikaner tyckte det var bra att gå ur kärnvapenavtalet.)

Det blev lite rörigt inlägg. Meningen är
1. Trumps agerande fungerar bra i Asien.
2. Abe kan vara en bra person att medla mellan USA och Iran.
3. Trump utnyttjar situationen utanför Washington/Deep State
4. När USA närmar sig Iran (och Nordkorea) funkar inte allt som de är vana vid.
Senast redigerad av wwr 2019-05-27 kl. 13:11.
Citera
2019-05-27, 13:40
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tapshata
Bra sagt. Dock tycker jag vi ska byta ut "Irak" mot "Saddam" för det va han som gav alla order om Kuwait och Israel attacken.

Usa skickar sin military till mellanöstern ENDAST för att provocera fram en REAKTION från iran som de sedan kan använda som anledning till att attackera. Det är lite som att jag star I ditt face och pekar fingret och svär åt dig dag in och dag ut tills du knuffar bort mig, och då ska jag och alla mina vänner slå sönder dig för att du va defensiv.

Verkar va många, som den här Swan65, som tycker det är ok att usa hotar och omringar ett land med 202 militärbaser. Men när det landet sager ifrån så är det landet en sponsor för terrorism.

Innan Shah styrde Iran, så va det Mosaddeq som styrde, han gav oljevinsten till folket. Sen tyckte USA inte om det då de vill styra oljan I andra lander, och fick ner Mosaddeq, och satte in Shah.

Shah förtryckte sitt folk, oljevinsten gick 95% ut till andra länder istället för folket I Iran. Då fick folket nog, och den Islamiska republiken skapades, nu hatar man Iran för att oljan är styrd av dem, och inte av USA. Så samma sak år 1953 när de gjorde Kuppen för att få ner Mosaddeq.

Men ni hjärntvättade idioter tror att Iran vill ha kärnvapen och bomba Israel. Varför? Jo för att MSNBC CNN NBC NYT FOXNEWS och alla andra mainstream nyheter repeterar samma lögn, som kommer från samma lobby, från samma land, som fick er att tro att 9/11 utfördes av 20 terrorister guidade av en gamling I en grotta I Pakistan. Världens starkaste luftskydd blev penetrerat av inte 1, inte 2, utan 3 flygplan, av en gubbe I en grotta. Samma land som sa att Irak har massförstörelse vapen. Samma land som förstörde libyen för oljan. Samma land som ljuger om Venezuela för att de har världens största oljereserv som USA så gärna vill åt.

Det roligaste är att av de 20 terroristerna som påstas ha utfört 9/11, så va 19 av dem saudiarabier, men USA valde att invadera Afghanistan och bli allierade med Saudiarabien. Du är så efterbliven att jag nästan blir blind på mitt ena öga.
Folket på flashback och generellt i Svärje har sitt huvud uppstoppat långt upp i röva. Du måste ha detta i åtanke. Ibland undrar jag om man skulle kunna slå dessa idioter med basebollrack i huvudet. Jag tror det blivit en förbättring då det inte kan bli sämre.
Citera
2019-05-27, 18:56
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Tack för rättelse! Du verkar kunna en del om ämnet. Den irakiska dinaren var väl starkare än pundet ett tag? Jag trodde att det innebar att ens land är rikare desto starkare valuta en har. Min slutsats var således att Irak var världens rikaste land på grund utav den starkare valutan. Så då är det en felaktig slutsats.

De här äldre som jag har pratat med diskuterade egentligen inte ekonomi. Vad de menade på var bättre var att under deras uppväxt i Irak så var alla irakier. Dvs, ingen brydde sig nåt nämnvärt om du var kurd eller assyrier, eller om du var kristen eller jude, utan att alla bara var irakier. Men att det skulle ha ändrats då Saddam tog över.

Ja Saddam tog makten utan nån hjälp utav CIA, men de var väl snabbt där och gav Saddam en lista på vilka han bör avrätta för att kunna befästa sitt grepp om makten? Sen därefter så gjorde man väl allt för att bibehålla honom vid makten? Man uppmanade väl också honom att kriga gentemot Iran? Vet att man hjälpte honom med satellitbilder på iranska truppförflyttningar och tittade bort då Saddam använde kemvapen? Egentligen OT allt det här, men jag tackar aldrig nej till djupare kunskaper om ämnet.

Ont: amerikansk underrättelse bekräftar för kongressen att Iran inte har några kopplingar till Al Qaida. Och Irak ska ha skickat folk till Iran för att lugna ner situationen åt Usa's vägnar. Konstigt, då det ju är Usa som hetsar.

Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Världens rikaste land? Är du dum i hela huvudet eller? En liten korrumperad elit som roffat åt sig alla oljeinkomster och lät folket leva som råttor. Irak har aldrig varit ens i närheten av att vara ett rikt land i västeuropeisk mening. Sverige däremot har länge legat i tätposition i decennier men har numera halkat ner. Hur gammal är du och hur kan du gå på sånt skitsnack? Det klart att någon gammal statsanställd Saddamkramare tyckte att var så otroligt bra i Irak under Saddam.
Mitt svar här ovan, som jag skrev tidigare i tråden om Irak och varför jag antog att de var världens rikaste land. Ett felaktigt antagande visade det sig. Så nej ingen som är dum i huvudet här.

Jag skrev inget om att de irakiska gubbarna ska ha hyllat Saddam. Där har du feltolkat!
Citera
2019-05-27, 19:19
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridddoliin
Kan du källhänvisa till, "Vet att man hjälpte honom med satellitbilder på iranska truppförflyttningar och tittade bort då Saddam använde kemvapen". 😎
Citat:
U.S. government may be*considering military action*in response to chemical strikes near Damascus. But a generation ago, America’s military and intelligence communities knew about and did nothing to stop a series of nerve gas attacks far more devastating than anything Syria has seen,Foreign Policy*has learned.

In 1988, during the waning days of Iraq’s war with Iran, the United States learned through satellite imagery that Iran was about to gain a major strategic advantage by exploiting a hole in Iraqi defenses. U.S. intelligence officials conveyed the location of the Iranian troops to Iraq, fully aware that Hussein’s military would attack with chemical weapons, including sarin, a lethal nerve agent.

https://foreignpolicy.com/2013/08/26/exclusive-cia-files-prove-america-helped-saddam-as-he-gassed-iran/
Citera
2019-05-27, 19:51
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Stämmer att den irakiska dinaren var var högt värderad på den tiden, men detta berodde främst på oljeexporten som såldes dyrt. Tittar man på Iraks BNP och köpkraft under tiden så låg de en bit under Sverige. Rikedomarna flödade in i Irak, men de gick rakt ner i fickorna på oljeschejkerna. Hade utvecklingen fortsatt i rätt riktning för Irak så hade de mycket möjligt ha kunnat varit världens rikaste land idag i stället för Qatar. Värt att komma ihåg att Irak var ett väldigt litet land under 50- och 60-talet om man ser till antalet invånare. Nu var säkert många födelser inte registrerade i Irak, men på 50-talet så var vi fler här i Sverige. Åtminstone på papper.

Huruvida CIA aktivt hjälpte Saddam vet jag inget om. Däremot så vet jag att de var medvetna om Saddams grymhet i Iran och mot kurderna, där bland annat kemiska vapen användes, men att de valde att blunda för det. Mest troligt för att det gynnade dem. Men när Saddam gav sig på Kuwait, som hade goda relationer till USA sedan år tillbaka, så var det droppen som fick bägaren att rinna över, och USA valde att kliva in.

Mest troligt kommer vi inte se en amerikansk invasion i Iran. USA må ha vunnit Irakkriget i det att de tog bort Saddam från makten, men ser man på helheten så fanns det inga vinnare. Det blev oerhört kostsamt för USA och NATO, och det blev förödande för Irak och det irakiska folket, som inte bara föll offer för kriget, utan även för terrorn som fick fäste i regionen. Ett krig i Iran skulle få förödande konsekvenser som skulle få Irakkriget att se ut som ett fylleslagsmål en lördagkväll.
Tack för ditt inlägg! Jag hoppas innerligen att du har rätt om att det inte kommer att bli ett krig. Det år det enda viktiga. Iranierna kan själva göra sig av med sina ledare, när tiden är inne för förändring. De är ett intelligent folkslag som kommer att hamna rätt till slut.
Citera
2019-05-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
https://foreignpolicy.com/2013/08/26/exclusive-cia-files-prove-america-helped-saddam-as-he-gassed-iran/

Tack för svar tauceti.

Mer intressant än artikeln skulle vara att läsa cia dokumenten direkt.

Att USA aldrig krigat för mänskliga rättigheter är väl för varje påläst ingen nyhet. De kan vara den mest rättsvidriga krigsmakten i världshistorien, med tanke på vad de säger sig stå för. En titel Israel kämpar hårt för att dela.
Det tragiska med USA är att det är våra förfäder som befolkar skiten.
Citera
2019-05-28, 00:36
Medlem
frank-costellos avatar
Här är en artikel från Reuters från i söndags.

Irans utrikesminister Mohammad Javad Zarif sagt ska under söndagen ha sagt att Iran kommer att försvara sig själva mot all form av militär eller ekonomisk aggression, och samtidigt uppmanat de europeiska länderna att göra mer för att bevara ett kärnkraftsavtal som hans land är en del av.

"Vi kommer att försvara oss mot alla försök till krig gentemot Iran, oavsett om det är ett ekonomiskt krig eller ett militärt, och vi kommer att möta dessa försök med styrka," ska han ha sagt.

Han ska ha talat under en presskonferens som han höll i Bagdad tillsammans med Iraks utrikesminister Mohammad al-Hakim. Zarif ska ha sagt att han ville att Iran skulle bygga en balanserad relation med sina arabiska grannländer, och ska ha föreslagit att man skulle signera en icke-aggressionspakt med dem.

Hakim ska ha sagt att Irak står på samma sida som Iran och är villiga att agera som en förmedlare mellan de två länderna. "Vi säger klart och tyligt och sanningsenligt att vi motsätter oss ett unilateralt agerande från USA. Vi står på den Islamiska republiken Irans sida i denna fråga," ska han ha sagt.

Han ska ha tillagt, i en referens till de amerikanska sanktionerna, att han inte anser att en "ekonomisk blockad" är något positivt, Man nämner att USA och Iran är Iraks två främsta allierade.

Samtidigt ska Irans vice utrikesminister Abbas Araqchi anlänt till Oman där han diskuterade "regionala utvecklingar" med Yousuf bin Alawi bin Abdullah, sultanatets utrikesminister. Detta ska Oman News Agency ha rapporterat.

"Araqchi ska ha poängterat vikten av fred och säkerhet i regionen kring Persiska viken och varnat för USA:s och några av dess allierades destruktiva politik," ska Irans utrikesministerium sagt på sin hemsida. "Han avvisade alla direkta eller indirekta samtal med Amerika."

Man nämner att bin Alawi förra veckan ska ha sagt att hans land försöker att "med andra parter" lugna ned spänningarna mellan Iran och USA.

Man skriver att iranska toppledare har sagt att de inte söker krig med USA, och förra veckan ska tjänstemän som talat med Reuters från Teheran sagt att trots den tuffare retoriken med Washington, så försöker myndigheterna att undvika en öppen konflikt.

Bakgrunden ska enligt artikeln vara att Washington har försökt att skärpa sanktionerna mot Iran efter det att relationerna har försämrats under USA:s president Donald Trumps mandatperiod. Trump drog förra året ut USA ur ett kärnkraftsavtal som hans föregångare Barack Obama hade signerat med Iran och andra världsmakter 2015.

Man skriver att spänningarna har ökat ytterligare mellan Iran och USA efter en attack mot oljefartyg i Gulfregionen tidigare under månaden. Washington, som är allierad med Teherans regionala rival Saudiarabien, har sagt att Iran ligger bakom attackerna.

Iran har hela tiden förnekat att man skulle legat bakom attacken. USA har dock skickat 1500 extra trupper som svar på attacken, efter att dessförinnan ha skickat en grupp med krigsfartyg (an aircraft carrier) till Persiska viken, vilket man skriver har lett till oro att det ska bryta ut en konflikt i den redan instabila regionen.

Washington har sagt att man byggt upp USA:s militära närvaro i regionen, och man anklagar Teheran för att hota amerikanska trupper och intressen. Teheran har beskrivit USA:s agerande som "psykologisk krigföring" och ett "politiskt spel."

I en separat händelse, så ska den vice befälhavaren för Iran elitsoldater, det revolutionära gardet, ha sagt att trots allt prat om en militär uppbyggnad så var den amerikanska militära närvaron i Mellanöstern var "den svagaste någonsin i historien."

Man skriver vidare att i Iran så ska iransk media ha rapporterat att president Hassan Rouhani avfärdat idén om att hålla en folkomröstning gällande Irans kärnkraftsprogram. "Artikel 59 i konstitutionen (folkomröstning) är något som kan bryta dödläget ... och kan vara en problemlösare vid alla korsningar," ska den delvis statskontrollerade nyhetsbyrån ILNA ha skrivit att Rouhani ska ha sagt.

Rouhani ska ha sagt att när han 2004 var toppförhandlare vad gäller kärnkraften, så ska han ha föreslagit idén om en folkomröstning vad gäller kärnkraftsfrågan till den högsta ledaren Ayatollah Ali Khamenei.

Man skriver att en folkomröstning gällande programmet skulle kunna ge Irans ledare mer utrymme att manövrera och vara en chans att lösa dödläget som råder med USA.

Man nämner att Iran har hållit tre folkomröstningar sedan den islamiska revolutionen 1979, att godkänna upprättandet av den Islamiska republiken, och sedan att godkänna och förändra konstitutionen.
https://www.reuters.com/article/us-usa-iran-iraq/iran-will-defend-itself-against-any-aggression-says-foreign-minister-idUSKCN1SW07F
Senast redigerad av frank-costello 2019-05-28 kl. 01:19.
Citera
2019-05-28, 00:46
Medlem
https://m.youtube.com/watch?v=i-yG_sOdbYY&t=180s

Ex Intel Boss: It Is Impossible For USA To Defeat Iran!

https://m.youtube.com/watch?v=6CmWcXSZTms&t=32s

Yakov Kedmi: US Navy in Black Sea Is Drilling and Preparing For War With Russia!

Hur mycket sanning ligger det i vad den här mannen säger anser ni? Han ger ett intryck av att han är väl insatt och vet vad han pratar om.
Senast redigerad av Pazzamo 2019-05-28 kl. 00:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in