Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Är inte det rätt självklart? De som gillar regimen är inte de som flyr. Det var rentav så att regimen visade program på Tv som mer eller mindre gjorde reklam för hur bra det var i Sverige för att missnöjda iranier skulle ge sig av snarare än ställa till problem på hemmaplan.
Hur stort stöd regimen egentligen har i Iran är svårt att säga. Det finns en konservativ landsbygdsbefolkning som är mer religiös och sen liberalare stadsbefolkning som inte gillar den. Man kan se i valen att det inte alltid är den liberalare kandidaten som vinner.
Vad får dig att tro att allt är svart eller vitt? Menar du att alla som är kvar i landet är för regimen?
Jag reste i Iran i mars och hade otroligt många och givanden möten med människor som helt öppet kritiserade sin teokratiska regim.
Då jag reste mellan flera städer blev det tydligare och tydligare, när folk på gatan, otroligt kontaktsökande då de sällan ser en blond svensk backpacka i deras land, ville berätta hur ruttna deras politiker är.
Först var jag misstänksam och grubblade på om det var något statligt trick för att locka en västerlänning att försäga sig. Men ju fler jag träffade, och då jag blev nära vän med en familj och deras resesällskap, insåg jag att det handlar om en befolkning som är jävligt trött på att leva i ekonomiska sanktioner på grund av dåligt styre.
En i sällskapet ville ivrigt förklara för mig att hans stora förebild var Benjamin Netanyahu och att Bibi är en av världens smartaste personer?? Tro mig jag är inte av samma åsikt!
I de många olika samtalen med människor jag träffade så undrade jag vad de ansåg om USAs svängning i och med Trump, MBSs aggressiva beteende och Israels lobbyism för att öka sanktionerna det Iranska folket lider så svårt av.
Alla jag pratade med svarade samma sak, det är deras styrande som är problemen.
Till alla nollor som utrycker sig som om de vet något om persier/iranier, eller som tror sig tillhöra någon över ras. Samtalen jag hade med iranierna på plats likväl som med mina iranska vänner i sverige överskrider vida intelligenskvoten jämfört med resonemangen i den här tråden.
Sen så kan alla läsa på om Sveriges och Irans relation historiskt. Den sträcker sig långt tillbaka i tiden och det beror på att vi intelligens mässigt är i fas. Persiska rikets kulturella arv är bra mycket mer intressant än nordiska runor. Ta och gör ett besök till gravarna i Persopolis, ett tips bland många.
För övrigt. Om/när USA får sin anledning att bomba sönder Iran ska det bli intressant att se vem de sätter på tronen. Pahlavi familjen lär knappast få en lätt match om de kryper tillbaka till palatset. Men någon ny Mossadeq, vilket är otroligt tragiskt, lär knappast komma till makten.
Sen bara som lite upplysning så kör kvinnor bil överallt, själva eller med andra. De går även runt på gatorna själva eller i sällskap. Många var de som kom fram till mig och ville ta foton ihop, även då deras man/pojkvän var med, inget konstigt för fem öre. Blanda inte ihop Iran/Persien med Saudi Arabien, Qatar eller någon annan wahhabistisk/salafistisk arabstat.