2019-05-26, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ja det va ju säkert med flit ditt offer..
USS Vincennes träffade exakt vad de siktade på. Att kaptenen inte brydde sig om att ta reda på vad denna radarsignal var för något är ingen ursäkt. Fanns rentav amerikanskt fly i närheten som skulle kunna ingripa, men ingen vågade komma i närheten av Vincennes eftersom dess kapten hade rykte om sig att vara väl 'trigger happy'.

Det kvarstår att att skjutglada amerikanare inte är så kul att ha i närheten för Iran.
Citera
2019-05-26, 10:56
Medlem
wwrs avatar
Iran funderar på att hålla "folkomröstning om kärnkraften", eller i alla fall om avtalet.

Iran's president says country could hold vote over nuke deal
https://www.foxnews.com/world/irans-...-nuke-deal.amp

Khamenei har tidigare kritiserat presidenten och utrikesministern för avtalet. Han anser USA opålitliga (!) och att avtalet inte genomförts på bra sätt.
https://www.aljazeera.com/amp/news/2...205021503.html
Senast redigerad av wwr 2019-05-26 kl. 10:59.
Citera
2019-05-26, 11:04
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Iran funderar på att hålla "folkomröstning om kärnkraften", eller i alla fall om avtalet.

Iran's president says country could hold vote over nuke deal
https://www.foxnews.com/world/irans-...-nuke-deal.amp

Khamenei har tidigare kritiserat presidenten och utrikesministern för avtalet. Han anser USA opålitliga (!) och att avtalet inte genomförts på bra sätt.
https://www.aljazeera.com/amp/news/2...205021503.html

"Folkomröstning i Iran" är ett oxymoron. Inte ens ni med handdukar på huvudet kan väl påstå att Iran är en demokrati? Eller inget förvånar mig förresten..
Citera
2019-05-26, 11:18
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tapshata
Större delen? Låt se här...

Över 20 miljoner personer gick ner på gatorna för att visa stöd för "mullorna" efter att protesterna med ett par 1000 iranier skedde för nåt år sen. Då visade alla nyhetskanaler just den lilla protesten på ett par tusen, men när miljonerna som är MED mullorna, flödade alla gator, då fick ni inte se det på era kära fake news skit. Då va det bara Press TV (Iransk källa) och andra neutral nyhetskällor som sände bilder på det. över 20 fucking miljoner och du sitter och lallar om att "större delen" I princip är emot "mullorna"...

Så outbildade vissa är att det är sjukt. Hjärntvättade apor.

Det första jag konstaterar är att den som skriver som du gör är definitivt inte utbildad. Jag har magisterexamen, vad har du själv för utbildning? Går du dessutom på regimens propaganda så lättvindigt som du verkar göra tvivlar jag på att du har någon utbildning alls.

Är det inte så att jag trampade på en öm tå som är närmare sanningen? Du är en islamistkramare helt enkelt. Jag har aldrig hört någon Iranier i asyl här i Sverige säga något gott om regimen i Iran. Varje fri, självständig och tänkande människa måste helt enkelt vara emot dessa äckliga hycklande, falska gubbslem som med hjälp av sin vidriga religion håller ett helt land som gisslan. Ett land som skulle kunna var blomstrande både ekonomiskt, vetenskapligt och kulturellt men som nu endast är ett skithål i bakvattnet av världen.

20 miljoner mer eller mindre statsanställda med anhöriga utkommenderade på gatan för att protestera annars förlorar man jobbet eller något annat värre men vad tycker de innerst inne? Vad skulle de göra vid första tecken och chans att få bli befriade? Medlöpare och lismande hycklare och folk som tjänat på regimen byter sida så fort vinden vänder. Hur många har inte i årtionden knutit näven i fickan och bitit ihop? Så som du resonerar har man sagt om alla diktaturer och despoter men när väl snöbollen är rullning så faller korthuset väldigt fort därför att samhällsbygget aldrig varit uppbyggt av annat än våld, rädsla och repression.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2019-05-26 kl. 11:31.
Citera
2019-05-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
"Folkomröstning i Iran" är ett oxymoron. Inte ens ni med handdukar på huvudet kan väl påstå att Iran är en demokrati? Eller inget förvånar mig förresten..
Själva valen i Iran anses relativt rättvisa. Däremot är systemet med att väktarrådet måste godkänna kandidaterna inte speciellt demokratiskt. Det är dock inte så relevant i en sådan här folkomröstning.
Citera
2019-05-26, 11:51
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det första jag konstaterar är att den som skriver som du gör är definitivt inte utbildad. Jag har magisterexamen, vad har du själv för utbildning? Går du dessutom på regimens propaganda så lättvindigt som du verkar göra tvivlar jag på att du har någon utbildning alls.

Är det inte så att jag trampade på en öm tå som är närmare sanningen? Du är en islamistkramare helt enkelt. Jag har aldrig hört någon Iranier i asyl här i Sverige säga något gott om regimen i Iran. Varje fri, självständig och tänkande människa måste helt enkelt vara emot dessa äckliga hycklande, falska gubbslem som med hjälp av sin vidriga religion håller ett helt land som gisslan. Ett land som skulle kunna var blomstrande både ekonomiskt, vetenskapligt och kulturellt men som nu endast är ett skithål i bakvattnet av världen.

20 miljoner mer eller mindre statsanställda med anhöriga utkommenderade på gatan för att protestera annars förlorar man jobbet eller något annat värre men vad tycker de innerst inne? Vad skulle de göra vid första tecken och chans att få bli befriade? Medlöpare och lismande hycklare och folk som tjänat på regimen byter sida så fort vinden vänder. Hur många har inte i årtionden knutit näven i fickan och bitit ihop? Så som du resonerar har man sagt om alla diktaturer och despoter men när väl snöbollen är rullning så faller korthuset väldigt fort därför att samhällsbygget aldrig varit uppbyggt av annat än våld, rädsla och repression.

Så är det precis. Jag känner ett dussintal iranier och de är samtliga högutbildade, trevliga och synnerligen bidragande till ett välfungerande samhälle. Vad de även har gemensamt är deras totala förakt gentemot Iran som stat med överkucku Khamenei. Det är så sjukt tragiskt att ett så potentiellt folk, precis som du säger, hålls gisslan under det islamska oket. Nästan lika tragiskt är det att denna tråds prepubertala foliehattar hyser ett så starkt västhat att Iran per automatik blir bra eftersom de är USAs antagonist. Ja nivån här är makalöst låg
Citera
2019-05-26, 12:06
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag är ingen expert på detta, men jag tror USA begick sitt värsta misstag när de tog bort Saddam. Hans stökande passade USA. Han krigade mot Iran, invaderade Kuwait, vägrade samgående mellan Irak och Syrien. Han var sunni till skillnad från Iran och Assad. Det man ser av Irans uttalanden nu så är de mer nyanserade än t.ex Bagdad Bob.

Turkiet, Iran, Syrien använder ryska S 300 i luftförsvaret. Erdogan har kontakter med Ryssland. Kommer Turkiet att vända sig från NATO? Inga länder verkar vara på gång att kriga själva. Iran och Turkiet samordnar kanske hanteringen av kurderna. Libanon och Kuwait vållar inga problem.

Iran, Irak, Syrien samsas och ger Iran förbindelse med Medelhavet.

Ryssland har bra relationer med Tukiet, Syrien, Iran, Irak.

Jag är ingen expert på detta. Men man får en känsla av att regionen fungerar bättre tillsammans nu när Saddam är borta. Fred i Mellanöstern oroar USA och Israel. Rysslands position är också stark. Därför är det risk att USA sätter igång något.

Ja, störtandet av Saddam och upplösningen av den irakiska armén var ett av de största militära fuck-upsen de senaste 50 åren. Saddam må ha varit en blodtörstig diktator som kokade sina motståndare i olja men han var en stabil diktator. Men jävlar vad han höll alla islamister på mattan.
Citera
2019-05-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Är det inte så att jag trampade på en öm tå som är närmare sanningen? Du är en islamistkramare helt enkelt. Jag har aldrig hört någon Iranier i asyl här i Sverige säga något gott om regimen i Iran.
Är inte det rätt självklart? De som gillar regimen är inte de som flyr. Det var rentav så att regimen visade program på Tv som mer eller mindre gjorde reklam för hur bra det var i Sverige för att missnöjda iranier skulle ge sig av snarare än ställa till problem på hemmaplan.

Hur stort stöd regimen egentligen har i Iran är svårt att säga. Det finns en konservativ landsbygdsbefolkning som är mer religiös och sen liberalare stadsbefolkning som inte gillar den. Man kan se i valen att det inte alltid är den liberalare kandidaten som vinner.
Citera
2019-05-26, 15:54
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Din efterblivna maskin. Självfallet hotar inte Iran andra nationer med militärt anfall. Iran har ej anfallit något land på mer än 200 år. Dem är precis som Sverige "neutrala"...

Iran är inte efterblivna som Irak som attackerade Kuwait mm och fick på sig USA under 90-talet!

Iran vet hur dem ska spela det geopolitiska spelet. Men det kommer bli mycket popcorn mm när USA anfaller nästa land.

USA missfoster landet vågar inte ens anfalla fattiga Venezuela
Är du dum i huvudet på riktigt? Iran neutralt....lyteskomik på hög nivå! Jämför förresten inte Sverige och Iran på samma dag din äckliga islamist för ni har fan ingenting att komma med eller att erbjuda annat än underutveckling genom en medeltida oreformerad teokrati.

Varför ska USA anfalla Venezuela förresten? Maduro verkar klara av att sänka sitt kommunistiska korthus så bra på egen hand. Ja Venezuela är ett fattigt land som kunde varit rikt precis som Iran är ett fattigt land som kunde varit rikt.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2019-05-26 kl. 16:00.
Citera
2019-05-26, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Är inte det rätt självklart? De som gillar regimen är inte de som flyr. Det var rentav så att regimen visade program på Tv som mer eller mindre gjorde reklam för hur bra det var i Sverige för att missnöjda iranier skulle ge sig av snarare än ställa till problem på hemmaplan.

Hur stort stöd regimen egentligen har i Iran är svårt att säga. Det finns en konservativ landsbygdsbefolkning som är mer religiös och sen liberalare stadsbefolkning som inte gillar den. Man kan se i valen att det inte alltid är den liberalare kandidaten som vinner.

Vad får dig att tro att allt är svart eller vitt? Menar du att alla som är kvar i landet är för regimen?
Jag reste i Iran i mars och hade otroligt många och givanden möten med människor som helt öppet kritiserade sin teokratiska regim.
Då jag reste mellan flera städer blev det tydligare och tydligare, när folk på gatan, otroligt kontaktsökande då de sällan ser en blond svensk backpacka i deras land, ville berätta hur ruttna deras politiker är.

Först var jag misstänksam och grubblade på om det var något statligt trick för att locka en västerlänning att försäga sig. Men ju fler jag träffade, och då jag blev nära vän med en familj och deras resesällskap, insåg jag att det handlar om en befolkning som är jävligt trött på att leva i ekonomiska sanktioner på grund av dåligt styre.

En i sällskapet ville ivrigt förklara för mig att hans stora förebild var Benjamin Netanyahu och att Bibi är en av världens smartaste personer?? Tro mig jag är inte av samma åsikt!

I de många olika samtalen med människor jag träffade så undrade jag vad de ansåg om USAs svängning i och med Trump, MBSs aggressiva beteende och Israels lobbyism för att öka sanktionerna det Iranska folket lider så svårt av.
Alla jag pratade med svarade samma sak, det är deras styrande som är problemen.

Till alla nollor som utrycker sig som om de vet något om persier/iranier, eller som tror sig tillhöra någon över ras. Samtalen jag hade med iranierna på plats likväl som med mina iranska vänner i sverige överskrider vida intelligenskvoten jämfört med resonemangen i den här tråden.

Sen så kan alla läsa på om Sveriges och Irans relation historiskt. Den sträcker sig långt tillbaka i tiden och det beror på att vi intelligens mässigt är i fas. Persiska rikets kulturella arv är bra mycket mer intressant än nordiska runor. Ta och gör ett besök till gravarna i Persopolis, ett tips bland många.

För övrigt. Om/när USA får sin anledning att bomba sönder Iran ska det bli intressant att se vem de sätter på tronen. Pahlavi familjen lär knappast få en lätt match om de kryper tillbaka till palatset. Men någon ny Mossadeq, vilket är otroligt tragiskt, lär knappast komma till makten.

Sen bara som lite upplysning så kör kvinnor bil överallt, själva eller med andra. De går även runt på gatorna själva eller i sällskap. Många var de som kom fram till mig och ville ta foton ihop, även då deras man/pojkvän var med, inget konstigt för fem öre. Blanda inte ihop Iran/Persien med Saudi Arabien, Qatar eller någon annan wahhabistisk/salafistisk arabstat.
Citera
2019-05-26, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridddoliin
Vad får dig att tro att allt är svart eller vitt? Menar du att alla som är kvar i landet är för regimen?
Svårt att läsa? Jag skrev: "Hur stort stöd regimen egentligen har i Iran är svårt att säga".
Citat:
Då jag reste mellan flera städer blev det tydligare och tydligare, när folk på gatan, otroligt kontaktsökande då de sällan ser en blond svensk backpacka i deras land, ville berätta hur ruttna deras politiker är.
Det behöver du inte åka till Iran för att få höra hur ruttna landets politiker är. Det säger i alla fall en del om att landet inte är fullt så totalitärt som många vill tro att man vågar kritisera politikerna. (Kritisera Islam är känsligare). Kan du något av de lokala språken eller var det bara de engelsktalande du fick kontakt med? Det är lätt som turist att få skev bild av ett land genom att bara komma i kontakt med en begränsad grupp av befolkningen.
Citat:
En i sällskapet ville ivrigt förklara för mig att hans stora förebild var Benjamin Netanyahu och att Bibi är en av världens smartaste personer?? Tro mig jag är inte av samma åsikt!
Antyder att han inte såg korruption som ett problem i sig. Men på något sätt får man nog se Nethanyahu som geni genom att han lyckats sitta kvar efter alla skandaler genom åren.
Citat:
Sen bara som lite upplysning så kör kvinnor bil överallt, själva eller med andra. De går även runt på gatorna själva eller i sällskap. Många var de som kom fram till mig och ville ta foton ihop, även då deras man/pojkvän var med, inget konstigt för fem öre. Blanda inte ihop Iran/Persien med Saudi Arabien, Qatar eller någon annan wahhabistisk/salafistisk arabstat.
Nej, i Teheran är det visst ett pågående krig mellan kvinnor som puttar slöjan längre och längre bak på huvudet och sedlighetspolisen som kräver att de täcker mer av huvudet. Även i Saudiarabien var det betydligt liberalare på 70-talet innan Iran och Saudiarabien började tävla i vem som var mest renlärig i respektive gren av Islam.
Citera
2019-05-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Svårt att läsa? Jag skrev: "Hur stort stöd regimen egentligen har i Iran är svårt att säga".

Det behöver du inte åka till Iran för att få höra hur ruttna landets politiker är. Det säger i alla fall en del om att landet inte är fullt så totalitärt som många vill tro att man vågar kritisera politikerna. (Kritisera Islam är känsligare). Kan du något av de lokala språken eller var det bara de engelsktalande du fick kontakt med? Det är lätt som turist att få skev bild av ett land genom att bara komma i kontakt med en begränsad grupp av befolkningen.

Antyder att han inte såg korruption som ett problem i sig. Men på något sätt får man nog se Nethanyahu som geni genom att han lyckats sitta kvar efter alla skandaler genom åren.

Nej, i Teheran är det visst ett pågående krig mellan kvinnor som puttar slöjan längre och längre bak på huvudet och sedlighetspolisen som kräver att de täcker mer av huvudet. Även i Saudiarabien var det betydligt liberalare på 70-talet innan Iran och Saudiarabien började tävla i vem som var mest renlärig i respektive gren av Islam.

Tydligen har jag det.

Trodde det var underförstått att jag även diskuterar och får höra det av mina vänner från Iran här hemma, men jag kanske skulle förtydligat det?
Talar enbart engelska men hamnade i flera debatter där det tolkades. Men du verkar ha koll på mångfalden i varje stad jag var i, så jag tar till mig tipset så att min möjliga skeva bild minimeras.

Jaså det antyder det? Jag är ingen psykolog men så kanske det är? Däremot var han väldigt filosofiskt påläst och lingvistiker med fem språk som bas. Att han dessutom hade ett enormt hjärtligt bemötande får mig dock att tvivla på din psykologiska analys.

Nej, i Teheran är det visst ett pågående krig mellan kvinnor som puttar slöjan längre och längre bak på huvudet och sedlighetspolisen som kräver att de täcker mer av huvudet.

Något pågående krig mellan sedlighetspolisen bevittnade jag aldrig, kvinnorna gick mest runt och babblade, som kvinnor gör i de flesta länder. Detta i alla städer jag besökte och däremellan. Sedan fanns givetvis kvinnor som följde shiaislamska klädkoder. Men vi får väl "anta" att slöjkriget var något jag i min enfald missade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in