Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 08:27
  #1369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
CNN skriver att Irans president Rouhani under ett tal till Irans parlament under tisdagen sade att Iran är beredda att avsluta det kärnkraftsavtal man har med b.l.a. USA inom några timmar om USA inför fler sanktioner mot landet.
Dags för övriga världen att hoppa in och göra klart att man avser stå fast vid avtalet och att USA inte är fullt så ekonomiskt betydelsefulla som de tror längre. Inför USA hårdare sanktioner stänger de bara ute sig själva från den iranska marknaden, Iran kan handla med resten av världen.
Citera
2017-08-16, 09:18
  #1370
Avstängd
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Dags för övriga världen att hoppa in och göra klart att man avser stå fast vid avtalet och att USA inte är fullt så ekonomiskt betydelsefulla som de tror längre. Inför USA hårdare sanktioner stänger de bara ute sig själva från den iranska marknaden, Iran kan handla med resten av världen.

Iran struntar i avtalet. De gjorde en lyckad uppskjjtning av en avancerad rymdraket nyligen .
Citera
2017-08-16, 10:25
  #1371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Iran struntar i avtalet. De gjorde en lyckad uppskjjtning av en avancerad rymdraket nyligen .
Det var ett avtal om Irans nukleära program. De får köpa eller bygga hur mycket raketer som helst.
Citera
2017-08-16, 11:13
  #1372
Avstängd
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det var ett avtal om Irans nukleära program. De får köpa eller bygga hur mycket raketer som helst.

USA verkar vara av en annan åsikt.
Det är väl detta robotprogram som är orsak till de nya sanktionerna ?
Citera
2017-08-16, 11:15
  #1373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
USA verkar vara av en annan åsikt.
Det är väl detta robotprogram som är orsak till de nya sanktionerna ?
Jag pratar om
https://en.wikipedia.org/wiki/Iran_n...deal_framework
Citera
2017-08-16, 11:22
  #1374
Avstängd
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag pratar om
https://en.wikipedia.org/wiki/Iran_n...deal_framework

Jag menar detsamma. Avtalet som Obama skrev på med hänvisning till att de skulle ha kärnkraft/kärnvapen oavsett snart.

De är nu oeniga om Iran får tillverka ICBM/rymdraketer om jag förstått rätt.
Citera
2017-08-16, 13:19
  #1375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag menar detsamma. Avtalet som Obama skrev på med hänvisning till att de skulle ha kärnkraft/kärnvapen oavsett snart.
Kärnkraftsreaktorer har Iran haft sedan länge, dvs sedan USA försåg dem med en. Kärnvapen finns inga bevis för att de försöker skaffa.
Citat:
De är nu oeniga om Iran får tillverka ICBM/rymdraketer om jag förstått rätt.
Det finns i alla fall inget i avtalet som skulle förbjuda raketer.
Citera
2017-08-30, 20:37
  #1376
Medlem
frank-costellos avatar
CNN skriver att Irans president Hassan Rouhani avvisar krav från USA om att tillåta inspektioner av iranska militära platser, och sade att det inte kommer tillåtas. Det var apropå att USA:s FN ambassadör Nikki Haley krävt att Internationella Atomenergiorganet (IAEA) börjar att inspektera även militära platser i Iran för att se huruvida Iran följer kärnkraftsavtalet.
I en intervju med iransk TV sade Rouhani, enligt ett transcript som CNN har läst, att "det är regelverk som bestämmer våran relation till IAEA, och inte påtryckningar från USA. Jag tror inte att IAEA gör något p.g.a. påtryckningar från USA, men skulle det ske rent hypotetiskt, så kommer vi inte acceptera någonting genom tvång." http://edition.cnn.com/2017/08/30/mi...nds/index.html
Citera
2017-10-12, 04:32
  #1377
Medlem
Trump verkar vilja dra sig ur avtalet med Iran, och hävdar bland annat att amerikaner har betalat 1,7 miljarder taxdollars till Iran. Sanningen är att det är Irans egna pengar när de sålt olja och fått sina tillgångar frysta som en del av sanktionerna mot Iran. Varför fortsätter folk lyssna på denna lögnare?
Citera
2017-10-12, 11:14
  #1378
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Dags för övriga världen att hoppa in och göra klart att man avser stå fast vid avtalet och att USA inte är fullt så ekonomiskt betydelsefulla som de tror längre. Inför USA hårdare sanktioner stänger de bara ute sig själva från den iranska marknaden, Iran kan handla med resten av världen.

Ja. det finns inga som helst skäl till att stötta Trump i denna avsikt. Europa kan kränga passagerarflyg, bilar, IKEA-möbler och allt möjligt till iranierna och få förmånliga energikontrakt i utbyte. Låt Amerikanerna och Israellobbyn skjuta sig själva i fötterna.

Sedan så finns även en tydligt geopolitisk konsekvens att ta ställning till.

Om Trump bryter Iranöverenskommelsen så faller alla möjligheter till att komma till en förhandlingslösning med NK, som givetvis inte kommer att tro på ett ord som USA/Trump kommer med. Och det går knappast att klandra dem dvs NK för det.
Citera
2017-10-12, 11:19
  #1379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Om Trump bryter Iranöverenskommelsen så faller alla möjligheter till att komma till en förhandlingslösning med NK, som givetvis inte kommer att tro på ett ord som USA/Trump kommer med. Och det går knappast att klandra dem dvs NK för det.
Nordkorea har redan fått erfara hur USA svikit tidigare avtal så jag tror inte det finns något förtroende att förlora.
Citera
2017-10-12, 11:25
  #1380
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nordkorea har redan fått erfara hur USA svikit tidigare avtal så jag tror inte det finns något förtroende att förlora.

Nej, så är det ju iofs. Kan ju också vara så att nuvarande administration dvs Trump riggar för ett kommande krig, dvs man har ändå ingen som helst ambition att faktiskt sträva mot en överenskommelse med NK till att börja med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback