2009-12-17, 14:10
Bannlyst
Läst att när man noddar på diverse substanser är det som att man befinner sig i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn?

Hypnagogi (egentligen hypnagoga hallucinationer) är ett tillstånd mellan vakenhet och sömn. Det blev först uppmärksammat av J. G. F. Baillarger (1809-1890) i Frankrike, och W. Griesinger (1817-1869) i Tyskland.

Hypnagogi brukar ofta upplevas som intryck och illusioner visuellt och/eller audiovisuellt, men ibland även som dofter eller känningar etc. Det är ett fenomen som skiljer sig från drömmar i den meningen att man är vaken och medveten om detta. Ett slags hallucination.

Några tecken på att man är i det hypnagogiska stadiet kan vara:

- En känsla av att man faller
- Rädsla
- Känslan av någon sorts närvaro
- Vibrationer
- En känsla av att man svävar
- Ologiska rörelser (ibland känslan av att "glida" av sängen, eller till och med glida uppför väggen)
- En tryckande känsla (oftast på ryggen och i bröstet)
- Örontjut

Olika människor är olika känsliga för detta fenomen (av vissa forskare benämnt som varierande "hypnagogisk förmåga"). De flesta människor drabbas endast vid enstaka tillfällen, och oftare hos de som upplever en period av ovanligt stor psykisk anspänning. Hos patienter med narkolepsi, dvs. med okontrollerbara, korta attacker av sömn, inträffar sådana hallucinationer särskilt ofta

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypnagogi
Citera
2009-12-17, 23:19
Medlem
blueblizzs avatar
Vet inte hur du känner när du noddar, men så där känner absolut inte jag.

så mitt svar är nej.
Citera
2009-12-18, 03:46
Medlem
AntiAliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis

- En känsla av att man faller
- Rädsla
- Känslan av någon sorts närvaro
- Vibrationer
- En känsla av att man svävar
- Ologiska rörelser (ibland känslan av att "glida" av sängen, eller till och med glida uppför väggen)
- En tryckande känsla (oftast på ryggen och i bröstet)
- Örontjut

Kan inte direkt påstå att jag upplevt något av detta överhuvudtaget när jag noddat på opiater iaf..
Citera
2009-12-18, 04:38
Medlem
tistlas avatar
Jag tycker tvärtom att det stämmer ganska bra in på när jag råkat ta för mycket sub.
Citera
2009-12-18, 10:43
Medlem
RMBKKs avatar
Nu är läkarna inte överens om vad det är, men jag lider av något slags konstigt hypnagogiskt tillstånd/sömnambulism, och det är inte på något sätt som att nodda. Det är som att hamna i en psykos, fast du inte är medveten om att det är en psykos för du är vaken. Som att vara vaken i en mardröm ungefär, och veta att du är vaken och att det är på riktigt, fast inte veta att det du upplever inte alls ÄR på riktigt. Förstår ni eller svamlar jag?

Det är iallafall inte alls som att nodda. Att nodda är skönt och mysigt, det jag upplever är jävligt jobbigt.
Citera
2009-12-18, 13:10
Medlem
.bird.s avatar
Har haft Sömnparalys (Hypnagogna hallucinationer), är inte alls likadant!

Känns verkligen som man är instängd i sin kropp när man har det, kan inte röra sig eller någonting. Kroppen reagerar inte Men man kan fortfarande tänka klart, tyckte det kändes ganska coolt själv men såna med cellskräck kanske skulle bli rädda.
Citera
2009-12-18, 13:12
Medlem
RMBKKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .bird.
Har haft Sömnparalys (Hypnagogna hallucinationer), är inte alls likadant!

Känns verkligen som man är instängd i sin kropp när man har det, kan inte röra sig eller någonting. Kroppen reagerar inte Men man kan fortfarande tänka klart, tyckte det kändes ganska coolt själv men såna med cellskräck kanske skulle bli rädda.

Sömnparalys och hypnagoga hallucinationer går inte alltid hand i hand, hade du båda alltså? Samtidigt? Måste vara drygt att inte kunna röra sej alls, fick du inte panik?
Citera
2009-12-18, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AntiAlias
Kan inte direkt påstå att jag upplevt något av detta överhuvudtaget när jag noddat på opiater iaf..
Känslan av att man svävar fram kände jag första gången jag tog Oxycontin. "Gick" och noddade samtidigt fast jag gick ändå inte utan det kändes som att jag svävade fram.

Mig veterligen är jag inte ensam om att ha känt så.

De andra punkterna har jag däremot aldrig upplevt.
"Känslan av någon sorts närvaro" känner jag alltid på Zopiclon och Zolpidem. Vid hyfsat låga doser så känns det som att det är någon i samma rum fastän jag är ensam. Vid höga doser så ser jag dessa människor. Jag och dem brukade ställa till med riktigt feta fester. Härligt folk!
Citera
2009-12-18, 15:48
Medlem
AntiAliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zniffe
"Känslan av någon sorts närvaro" känner jag alltid på Zopiclon och Zolpidem. Vid hyfsat låga doser så känns det som att det är någon i samma rum fastän jag är ensam. Vid höga doser så ser jag dessa människor. Jag och dem brukade ställa till med riktigt feta fester. Härligt folk!

Jo Stilnoct-folket har jag träffat många gånger, men nån gång har jag blivit sne för dom har snott alla mina piller.
Citera
2009-12-18, 16:13
Medlem
Robbadobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zniffe
De andra punkterna har jag däremot aldrig upplevt.

haha, jag brukar alltid se ett band med små "jazznegrer" (inget rasistiskt menat), ungefär 3-4 dm långa som dansar fram rytmiskt och spelar musik över bordet. Och det är alltid samma sak
Men jag tror inte det är samma som sömnparalys.
Citera
2009-12-18, 20:24
Medlem
Pinkskins avatar
Stämmer rätt klockrent in på mina erfarenhet av Immovane, som jag överdoserade lite lätt (fyra pills och helt orörd sedan tidigare). De polare jag ringde runt till sade samma sak: Det var som att jag "gick i sömnen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in