Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2011-06-23, 18:05
  #73
Avstängd
yverts avatar
Insekter har inget nervsystem på samma vis som tex däggdjur, så det är inte helt framställt om de känner smärta som vi.
Citera
2011-06-23, 18:06
  #74
Medlem
Men de måste väl skada sig ändå?
Citera
2011-06-23, 18:08
  #75
Medlem
jag-bara-ljugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yvert
Insekter har inget nervsystem på samma vis som tex däggdjur, så det är inte helt framställt om de känner smärta som vi.

Så när man var mindre och använde sin sån jävla spion glas grej, och lät solen stråla in i glaset så det kom en stråle och man brände på insekter. Varför sprang dom för livet då?
Citera
2011-06-23, 18:14
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag-bara-ljuger
Så när man var mindre och använde sin sån jävla spion glas grej, och lät solen stråla in i glaset så det kom en stråle och man brände på insekter. Varför sprang dom för livet då?

http://en.allexperts.com/q/Entomolog...-feel-pain.htm
Citera
2011-06-23, 18:18
  #77
Avstängd
Djursonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammos
Idag när jag satt på kontoret och jobbade så se jag hur en fjäril flyger rakt på fönstret och DONG, det hördes ganska mycket och det fick mig och tänka.

Det är som om en människa skulle flyga i en vägg med säg 30-40km/h då kan man ju väldig ont och kanske även bryta några ben, hur tror ni dessa insekter mår efteråt då? "bryter" de något? eller skriker de aaaaaaaaaajjjjj?

Det är inte samma sak som om en människa kör in i en vägg i 30-40 km/h, eftersom människan är tyngre. Om du släpper en myra från en meters höjd så skadar den sig inte på samma sätt som om man släpper en människa från motsvarande höjd ställt i proportion.
Citera
2011-06-28, 23:00
  #78
Medlem
SuperStudx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yvert
Insekter har inget nervsystem på samma vis som tex däggdjur, så det är inte helt framställt om de känner smärta som vi.


Det är väl helvete självklart att alla levande varelser känner smärta? Hur skulle dom annars överleva?
Eller har jag fel nu, för jag tror i alla fall att allt levande kan känna smärta för att annars skulle väl den sorten dö ut pga. olika anledningar.


Som den där "stora" studien ifall fiskar känner smärta, det är väl självklart jävla detektiver? Annars skulle dom inte ha någon överlevnadsinstinkt.
Citera
2011-06-28, 23:06
  #79
Medlem
Jag har svårt att tro att t ex maneter känner smärta.
Citera
2011-07-09, 01:06
  #80
Medlem
alla människor som utsätts för något smärtsamt får inte lika ont. smärta är en individuell upplevelse även när det gäller djur. men det krävs att h*n talar om eller på annat sätt visar det. djur har ett smärtledningssystem som liknar människans, de flesta djur har någon form av smärtreceptorer (ej maneter) men jag tror att sjur blir mäst chockad av att flyga in i en ruta och märker nog inte smärtan.
Citera
2011-07-31, 03:42
  #81
Medlem
mytologis avatar
Kom på en grej att när jag var liten och kompisen kasta en mask långt åt helvete eller när man putter ner myror när man klättrar i träd eller liknande, känner dom smärta? Jag har tänkt samma tanke som ts vid ett antal gånger.
Citera
2011-07-31, 10:17
  #82
Medlem
seriouss avatar
Frågan har kommit upp ett par gånger tidigare, och i alla fall två gånger har jag skrivet hur jag ser på det. Tex https://www.flashback.org/sp24405874

Det du tar upp om att djur flyr det som borde upplevas som smärta gäller även encelliga organismer, trots att de omöjligen kan vara så medvetna. Det gör man experiment om på första året i biologiprogrammet. Man sitter med mikroskop och har en blandning med encelliga organismer i en petriskål. Belyser ena sidan och ser hur de rör sig. Häller saltsyra på ena sidan och ser hur de rör sig osv. Intressant, men inte smärta.
Citera
2011-07-31, 14:50
  #83
Medlem
dödsknivens avatar
Instinkten att fly måste ju inte, som tidigare påpekats, vara kopplat till begreppet "smärta" såsom vi uppfattar det. Därmed inte sagt att jag inte är av uppfattningen att åtminstone vertebrater är okänsliga för just den smärtan.

Sjöstjärnor är ju ett intressant exempel då de är mästare på regeneration av kroppsdelar som de blivit av med. Om detta skulle innebära ett kraftigt lidande för dem så har de definitivt dragit en nitlott.

Frågan om tortyr är, skulle jag vilja påstå, lite annorlunda. Då det känns som att ett visst abstrakt medvetande och ångestkänslor är nödvändiga för att få ett medvetet lidande till tortyr skulle jag nog säga att det kanske blir lite mer svårdefinierat. Kan en fisk känna ångest? Kan en elefant göra det? Primater utöver oss själva? Tandvalar? Hundar? Ett exempel från evertebratvärlden är ju bläckfiskar, cephalopoda, som det vid djurförsök behövs specialtillstånd för att få använda med argumentet att de har tillräckligt avancerad hjärna för att bli jämförda ihop med ryggradsdjuren (om jag förstått det hela rätt...)

Men om vi säger så här, jag tror att du nog kan skapa mer eller mindre obehag för de flesta levande djur, men just tortyr i (min) bemärkelse kan du nog inte utsätta varken manet, sjöstjärna eller insekt.

Därmed inte sagt att det rättfärdigar djurplågeri överhuvudtaget. Människans, enligt mig, största problem är ju att vi så konsekvent enbart utgår från oss själva och våra egna upplevelser (och brist på desamma) när vi jämför oss med djuren att sådana här frågeställningar blir lite meningslösa.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback