Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-15, 08:55
  #5125
Medlem
Jag som var lite nyfiken på hur den här transporten av "lackade karosser" till Kina skulle gå till.
Citera
2016-09-15, 10:28
  #5126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Jag som var lite nyfiken på hur den här transporten av "lackade karosser" till Kina skulle gå till.
Båtfrakt?
Att skeppa en container till Kina kostar inte en spänn. Majoriteten går ju tomma.
Notera att Volvo skickade karosser från Umeå till Goteborg tidigare. Att transportera saker är inte ett problem...
Citera
2016-09-15, 10:36
  #5127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Lyssnade på morgonnyheterna och där förklarades det att NEVS produktionsstart har flyttats fram till våren ´17 istället.

Det var från början tänkt att 200 anställda skulle arbeta med motor och karossbyggande i Trollhättan men de blir färre än så. Eftersom det blir för dyrt att skicka färdiga delar över halva jordklotet så kommer istället fabriken i Tianjin att massproducera.

Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Att det blir dyrt räknade jag ut med fötterna för flera år sedan.
Tror verkligen inte det har så mkt att göra med kostnaden.
Tror snarare detta spelar in:
Norska Nyheter (TU.no)
Man vill helt enkelt försäkra sig om att man får rätt till att bygga bilar alls.
Citera
2016-09-15, 11:09
  #5128
Medlem
Nochillss avatar
I artikeln som jag länkade till tänker sig NEVS att också den europeiska marknaden ska få sig egen elbil, senast år 2020. Jag vill tro på att Trollhättan en dag åter ska resa sig ur askan eftersom jag själv kör en sympatisk, gammal 9-5:a.
Är Volvo just nu i startgroparna med att skapa en elbil kanske? Svar; nej för att det fortfarande är för dyrt att utveckla sådana bilar.

VW Passat GTE och Opel Ampera är de enda alternativen än så länge och jag har inte hört att de blivit några försäljningssuccéer. De modellerna är väl knappast i nivå med vad Tesla Cars kan erbjuda med körglädje, lång körsträcka och komfort.
Citera
2016-09-15, 21:41
  #5129
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Vad tror ni? Lutar åt att hela nevssoppan rinner ut i sanden.... Och DELE? Har han överhuvudtaget varit i Sverige på länge?
Citera
2016-09-15, 22:44
  #5130
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Vad tror ni? Lutar åt att hela nevssoppan rinner ut i sanden.... Och DELE? Har han överhuvudtaget varit i Sverige på länge?

DELE letar nog nya vägar att få ut penningar utan att Pappa Staten lägger sig i. Hans nya satsning på hemmafabriken tyder på att han måste ligga lågt ett tag.
Citera
2016-11-13, 13:41
  #5131
Avstängd
Tissemands avatar
I min familj har vi alla dagar kört Saab 900, 93 och 95, numera Volvo v70.

Jag undrar hur det hade gått, om Saab och Volvo blev ihop till ett bolag och man sen solgte hälften till den störtrika norska staten
Citera
2016-11-13, 14:13
  #5132
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissemand
I min familj har vi alla dagar kört Saab 900, 93 och 95, numera Volvo v70.

Jag undrar hur det hade gått, om Saab och Volvo blev ihop till ett bolag och man sen solgte hälften till den störtrika norska staten

Ett bra företag behöver inte söka efter en störtrik ägare, de gör ägaren rik.
Citera
2016-11-13, 15:27
  #5133
Avstängd
Tissemands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ett bra företag behöver inte söka efter en störtrik ägare, de gör ägaren rik.


OK men vem var det som räddade Detroit och hur går det i dag?


https://www.google.dk/#q=amerikanska...dade+av+staten


Skulle inte Sverige/Norden varit starkare ekonomisk i dag med en helnordisk bilindustri?
Citera
2016-11-13, 16:35
  #5134
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissemand
OK men vem var det som räddade Detroit och hur går det i dag?


https://www.google.dk/#q=amerikanska...dade+av+staten


Skulle inte Sverige/Norden varit starkare ekonomisk i dag med en helnordisk bilindustri?

Knappast, Saab har alltid varit ett svart hål oavsett ägare.
Citera
2017-05-26, 09:27
  #5135
Medlem
Min brors kusins avatar
Snart så.....

https://www.carnewschina.com/2017/05...june-28-china/
Citera
2017-05-28, 00:18
  #5136
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Ha ha! Ironi? Läste du de tre sista raderna? Skrindan 9-3 som DELE tror är state of the art high tech är 12 år gammal och de har emdast nödtorftigt försökt sminka grisen!

30 mil räckvidd och 140 km/h topphastighet är ju vad elvarianten av Tjorven hade när de provkörde den i HAJK! Tjipp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback